Motorras (ramlager) på 307 2.0, orsak?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Robert 75

Motorras (ramlager) på 307 2.0, orsak?

Post by Robert 75 »

Jaha då har man 307:n på verkstad och det har blivit ett försäkringsärende. Det som hände var att en morgon när jag startade bilen lät den som en kraftfull diesel varpå jag stannade den och provade starta igen. Samma resultat och jag valde då att ta vår andra bil till jobbet. Tog in 307:n i garaget för att tina upp den under två dygn men resultatet var detsamma med kraftigt metaliskt ljud från motorn. Misstänkte nästan en ventil som går i kolven.
Efter kontakt med verkstad så blir det bärgning och efter ytterligare några dagar ringer de och säger att det är motorbyte som gäller pga havererat ramlager till den ringa kostnaden av drygt 100' kr. Dock fanns en option att slänga i en beggad motor till ett lägre pris och bollen ligger nu hos försäkringsbolaget.

Bilen en 05 med 2.0l motorn som rullat knappt 10k mil och är fullservad. Det märkliga som jag kan tycka är att detta uppstår över natten då jag hade bilen kvällen innan. Frågan är vad boven är...?
Bytte kamrem för ca 2-3 månader sen men tycker inte att det borde påverka i detta fallet om det inte är kamremsspännaren som havererat och spänner av bara den.

Nu får vi se vad utfallet blir men eftersom jag annars brukar skruva lite är jag fundersam över vad som orsakat detta. Olja var ok i mängd och viskositeten enl peugotverkstad.
Uppslag på orsak till detta?
Robert
307 Griffe -05
2 st Alfa Romeo 75 Twin Spark
33an

Post by 33an »

En hoppad kamrem orsakar inte ramlagerhaveri.

Vevlager brukar gå pga bristande oljefilm. Kan ju vara fallerande pump eller att bilen körts ngn gång med för låg oljenivå i en låång kurva.

En partiell skärning uppstår som försämrar egenskaperna och bygger friktion som innebär mer värme som ska föras över till oljan.

En riktig kall vinterdag tar det sedan lite tid för oljan att börja bli lös o ledig i det lagret. Nu blir det jobbigt, metall mot metall, och lagret skär litet mer tills oljefilmen inte längre orkar bära upp vevtappen.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Vet ej hur det är på denna motor men kan dom glömt dragit bulten ordentligt på veven som spänner oljepumpsdrevet. Har dom inte gjort det slirar drevet och det pumpar inte runt olja ordentligt.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Decimal wrote:slirar drevet och det pumpar inte runt olja ordentligt.

Borde inte oljetryckslampan tänts då? Iofs inte säkert att någon uppmärksammat det.

höhö. oljetryck-slampa
Robert 75

Post by Robert 75 »

Ja oljetryckslampan har garanterat inte lyst och oljemängden är noga kontrollerad de sista fyra åren, dvs när bilen varit i vår ägo.

Sen är det ju maskiner och de kan faktiskt gå sönder utan någon egentlig anledning, tyvärr...

Nåja nu får vi se vad försäkringsbolaget säger.
Robert
307 Griffe -05
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Har den gått mycket småkörning? På XU-motorerna (föregångaren till EW) så är vevlagerras till följd av "oil sludge" i vevaxelns oljekanaler inte helt ovanlig på bilar som gått korta sträckor och inte blivit genomvarma. Nu har man ju inte hört talas om det på EW-motorerna, men de är ju i grunden samma motor så varför inte.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Henry B »

Bytte min motor i somras pga samma fel, dock en 03a som rullat 17800mil, enligt peugeot här i Västerås så är detta mer vanligt på 1.6L men dom har vart med om samma fel på 2.0L motorerna också, Jag är ganska övertygad att det är longlife servicarna som "förstör" motorerna. Min gamla motor var servad enligt 3000mil/2år. Och 100t för att byta en motor, låter ju som rena ockerpriset
Peugeot 206 GTI -03
Robert 75

Post by Robert 75 »

Jaha det mesta gick fel här. Förvisso är motorn bytt och har en som rullat drygt 3000 mil nu. Peugeotverkstaden som utförde arbetet borde nog fundera på att syssla med andra saker. Till att börja med skulle de höra av sig när de fått klartecken från försäkringsbolaget då vi hade pratat om att byta bromsar samtidigt så vi kunde bestämma detta. Nu blev det så att man ringde och lät meddela att allt var klart och det var "bara att hämta bilen" utan att några bromsar var bytta. Då jag hade blivit lovad att få den gamla motorn med mig hem för att ha till ett projekt så var min tanke att hämta den senare. När jag tar upp detta med verkstaden att hämta motorn senare blir det tvärnej då jag inte har rätt till den... kunde man kanske kläckt ur sig från början.
När vi väl fått nyckeln och ska ta hem bilen så står den inplogad med halvmeters snövallar runt om och dessutom med nästan helt dött batteri, det är service?!

Efter att ha kört den lite så tycker jag att den låter riktigt märkligt,ett missljud som inte fanns där innan motorbytet. Det lät nästan som att en av lyftarna inte lirar. Bokar tid för kontroll varpå den sk "servicerådgivaren" frågar om det är olja i bilen följt av "har ni kollat glykolen"? Bilen var nylevererad från dem så nog borde de ha kollat detta då de bytte motorn, men ja det hade vi kollat.

Bilen blir klar på kvällen och ska då hämta den och får då kalla handen från verkstaden som säger att det är uttrampningslagret som låter och att det inte har något att göra med motorn. Får en offert på ytterliggare 11000 i handen för byte av lager och koppling. Tack men nej tack och på frågan varför man inte kollar detta när man har ur motorn så blir det bara mörtljud till svar följt av ett hånleende. Nu provar vi en ny peugeotverkstad där detta blir ett nytt försäkringsärende...

Efterfrågade även dokumentation på den motorn som man satte i utan större framgång trots att man lovade detta vid FYRA tillfällen. Efter en och en halv månad när jag är på verkstaden för återbesöket av missljudet så vägrar jag lämna innan de har plockat fram denna vilket slutar med att servicerådgivaren får ringa till skroten där man köpte motorn för att få fram uppgifterna då man inte har ett eget system för att arkivera dokumentation... Kommentaren från dem blir "ja alla kan ju bli bättre".

Efter detta äventyr har jag hört flera som har haft liknande problem med denna verkstad. Kundservice är liksom inte deras grej men de är säkert jäkligt duktiga på att sälja bilmattor till tjänstebilsägare...
Många löften som man inte håller och ett högst ovanligt synsät på vänlighet och kundservice... Om ni råkar bo i de södra förorterna av Stockholm så kolla upp era verkstäder, mitt råd bara!
Robert
307 Griffe -05
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Fyfan säger jag bara. :shock:
Du har ju en ängels tålamod låter det som! Finns de som har begått brott för mindre saker.
Jag hade nog bombat skiten. Både verkstan & bilen.. :?
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
Post Reply