Diverse problem på min 205 GTi årsmodell 90

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Shortvalley

Diverse problem på min 205 GTi årsmodell 90

Post by Shortvalley »

Hej hej!

Har lite problem med min 205a så tänkte att jag säger alla mina erfarenheter här så kanske någon vet vad problemen är.

Problem 1: Efter kraftig inbromsning till nära stillastående så lyser STOP och oljetrycket går ner till en för låg nivå. Tidigare problem med oljan har varit att det har varit för låg nivå, så jag har fyllt på ett par gånger.

Problem 2: Vattnet och glykolet tar slut efter bara en dag eller två. Sedan är det massa vätska på ett speciellt ställe i motorn, så jag antar att det är en läcka. Vad tror ni?

Problem 3 (tror det orsakas av problem 2): Fläkten inne i kupén fungerar inte korrekt. Ibland har den fungerat perfekt direkt efter påfyllning av vatten & glykol men slutar fungera efter ett par dagar. Vid kraftigt gaspådrag så kan fläkten börja gå igång lite smått ibland. Men då gäller det att verkligen varva motorn. Hmm :S

Problem 4: Det är som ett knakande ljud från framvagnen eller nåt vid låga varv när jag ska köra från stillastående. Speciellt om det är lite uppförsbacke. Bilen känns ganska trög på låga varv också.

Problem 5: När det var som kallast (ca -10-15) för någon veckasedan eller två så började handbromsen vara konstig. Det var inget motstånd förens när jag hade dragit upp den ca 5 cm och sedan var den som vanligt. Den var konstig när man skulle sätta ner den med och ibland kändes det som att bilen rullade jävligt dåligt. Så jag slutade använda handbromsen och har inte vågat använda den sedan dess, men nu rullar ju bilen bra med och har inte haft mer problem med det. Kan det ha varit kylan bara?

När jag ändå har skrivit en tråd vill jag passa på att fråga var man lättast hittar bakvindrutetorkare, original växelknopp, vita blinkers fram, sådana där snygga lampor bak (de som är mörkvita och röda om jag inte minns helt fel. Ni vet nog vilka jag menar)

Tack på förhand!
Nyss fyllda 18 med en nyinköpt Peugeot 205 GTI 1.9 årsmodell 90 :)
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

1. läckage någonstans i bromssystemet leta, leta. "läste fel läste låg bromsoljenivå samt bromslampan lyser"

2. Läcka kontrollera runt där vattnet samlar sej alternativt att vattenpumpen läcker kontrollera runt den. om du inte hittar något där ta av locket på expantionskärlet starta låt bilen gå på tomgång om nivån ökar rinner över då så är topppackningen kass.

3. kolen slut eller att fläcktmotorn behöver lite smörja.

4. drivknut? kärvande bromsar?

6. skivor eller trummor? kärvande ok eller frysta vajrar.

När jag ändå har skrivit en tråd vill jag passa på att fråga var man lättast hittar bakvindrutetorkare, original växelknopp, vita blinkers fram, sådana där snygga lampor bak "bilskrot"
Last edited by HDI-Fap on Thu Dec 09, 2010 15:33, edited 2 times in total.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

lyser stop-lampan och oljetrycket går ner till låg nivå, fyll genast på! du kommer garanterat få vevlagerras snart annars, om skadan inte redan är skedd. kontrollera varför oljan försvinner, men det är inte ovanligt att ventiltätningarna är så dåliga att motorn förbrukar 1 liter olja på 50-100 mil.
det har således inget med bromsarna att göra.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Shortvalley

Post by Shortvalley »

Är du säker på att jag har för lite olja? Den var nämligen på övre sidan av markeringen.

Tack för svaren :D
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Shortvalley wrote:Är du säker på att jag har för lite olja? Den var nämligen på övre sidan av markeringen.

Tack för svaren :D

om inte så är kan det vara dålig kontakt/givare till oljetrycket på nån av givarna under insuget. kolla upp det. utan oljetryck dör motorn ganska fort
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Shortvalley

Post by Shortvalley »

datapata wrote:om inte så är kan det vara dålig kontakt/givare till oljetrycket på nån av givarna under insuget. kolla upp det. utan oljetryck dör motorn ganska fort

Läste nu mitt första inlägg igen och insåg att jag kanske inte var så tydlig. Oljetrycket är under minimumnivån och STOP lyser under någon sekund bara.
Shortvalley

Post by Shortvalley »

Det är läckage någonstans, så att glykolet och vattnet läcker (eller rättare sagt typ sprutar runt i motorn). Det är i området vid bromsservon och neråt där. Det har kommit vätska på batteriet, säkringarna osv. Tror ni att det kan ha något att göra med kupefläkten kanske? Eftersom den fungerar när den känner för det, så måste det ju vara något konstigt. Ibland låter fläkten as konstigt, ibland visslar den, ibland låter den som den ska, ibland fungerar den inte. Ibland blåser den in liite, ibland så mycket den ska, och ibland ingenting.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det har inget med fläkten att göra. Troligare har du en trasig slang. Det finns ju några där vid torpedväggen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Post Reply