Hej,
Undrar om en bakaxel till en 206 cab -02 passar till min 206 gti, båda har skivor och abs, skrotmannen nämnde något om att abs-givaren sitter i ett lager, "kabeln går in i ett fäste i navet". Jag är inte mekaniker själv.
Behöver helt enkelt hjälp att lösa mitt bakaxelproblem till min gti.
Passar den måntro?
Bakaxel 206 GTI / 206 Cab -02or
206.or tillverkade före -02 10 har det gamla abs systemet.
Jag bytte axel på en gti helgen som var, bilen var tillverkad -02 10 och axeln jag satte dit var tillverkad -03 02 med det nya abs systemet.
Jag tog en från en 206 sw som ska ha styvare torsionsstavar men vad ja har kommit fram till är det samma infästning på alla 206 axlar och att det som skiljer på dem är trumbromsar abs systemen och styvhet på torsionsstavarna
Så kolla tillverkningsdatumet på bilen och axeln, skrotarna brukar ha den infon om delarna de säljer också.
Axeln du pratar om passar förutsatt att du kollar upp o jämför abs.
lycka till
Jag bytte axel på en gti helgen som var, bilen var tillverkad -02 10 och axeln jag satte dit var tillverkad -03 02 med det nya abs systemet.
Jag tog en från en 206 sw som ska ha styvare torsionsstavar men vad ja har kommit fram till är det samma infästning på alla 206 axlar och att det som skiljer på dem är trumbromsar abs systemen och styvhet på torsionsstavarna
Så kolla tillverkningsdatumet på bilen och axeln, skrotarna brukar ha den infon om delarna de säljer också.
Axeln du pratar om passar förutsatt att du kollar upp o jämför abs.
lycka till
-
ChristianL
Jämför abskontaktstycket och sensorerna, kabeln på dina sensorer alltså delen som sitter nere vid hjulet borde vara vinklad 90grader precis där den sticker ut från sensorkroppen, det är den gamla modellen. Den nya sticker rakt ut. Du kan kolla på mekonomens webkatalog där finns bilder på nya och gamla modellen av abssensorer.