Peugeot 308 Turbo, varför olika effekter?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Peugeot 308 Turbo, varför olika effekter?

Post by Dr. Mabuse »

Kollade lite på 308 turbo på blocket, och noterade att effekten skiljer sig mellan manuell och automat på årsmodellerna före -10 men en -10 tiptronic hade 156(?) hk.

Hur kommer det sig att det skiljer sig (och så mycket, 10hk!)?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
danielr112

Post by danielr112 »

Olika datorprogram. Kanske tillochmed någon skillnad på motorerna. Inte ovanligt alls att det skiljer på effekterna mellan olika modeller. Och framför allt inte mellan olika växellådor.

Jämför man t ex en automat och manuell så brukar man lägga vridmomentskurvorna olika och då blir också toppeffekten annorlunda.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

precis, sedan kan de väl skilja på om det är etanol/flex/diesel osv såklart. Är det däremot samma så kan det ju vara så att det är svagheter vilket tillverkarn valt å skruva ner effekten på?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Peugeot har ändrat effekten på 1,6t överlag, -10 är starkare än tidigare. Borde inte skilja specifikt på man. och automat tycker jag. Kanske bilhandlare som uppger fel effekt?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by danielr112 »

Angående manuell och automat kan jag egentligen inte uttala mig om just peugeot men vet om andra bilar dom det faktiskt skiljer sig på. Dock bara några få hästkrafter. Och enligt dem är det pga av att vridmomentskurvan är flyttad. (Turbo bilar)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Den nyare motorn med fler hästar har fått ventilstyrning med variabel lyfthöjd för insugningsventilerna.
406 turbo
106 XT
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

ala wrote:Den nyare motorn med fler hästar har fått ventilstyrning med variabel lyfthöjd för insugningsventilerna.

Så det är i grund och botten samma tiptronic-växellåda i -08 och -09 som det är i -10?

Då borde det väl inte vara några problem att skruva upp effekten i de äldre modellerna till ex. 160hk med ett uni-chip utan att behöva vara orolig för hållbarheten i automaten?

Jag börjar bli lite sugen på att byta bort min 605:a mot något lite lättare och smidigare. Har kört automat sedan något år innan min höftledsoperation och trivs bra med det. Men vill inte kompromissa bort för många hk/körglädje för bekvämlighetens skull... Vill helst se en likvärdig hk/kg mot mina ES9:or. :wink:

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Rx37

Post by Rx37 »

Men tiptronic lådan lär ju verkligen inte vara nåt underverk!
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Rx37 wrote:Men tiptronic lådan lär ju verkligen inte vara nåt underverk!

Jag vet inget om tiptronic-lådorna. Har aldrig kört en bil med sådan, så jag vet inte vad som är så speciellt med dem. Annat än att det tydligen går att trigga upp- och ner-växlingar lite hur som helst, vilket verkar ganska användbart om man vill ha lite inspirerad körning.

Ni får gärna dela med er av erfarenheter.

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Dr. Mabuse wrote:

Jag vet inget om tiptronic-lådorna. Har aldrig kört en bil med sådan, så jag vet inte vad som är så speciellt med dem. Annat än att det tydligen går att trigga upp- och ner-växlingar lite hur som helst, vilket verkar ganska användbart om man vill ha lite inspirerad körning.

Tror att Rx37 syftar på att Peugeots (som så många andra bilmärkens) automatlådor historiskt sett är kass hållbarhetsmässigt. Men på en ny eller nästan ny bil tror jag inte man ska vara så orolig.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Rx37 »

Claes B wrote:
Dr. Mabuse wrote:

Tror att Rx37 syftar på att Peugeots (som så många andra bilmärkens) automatlådor historiskt sett är kass hållbarhetsmässigt. Men på en ny eller nästan ny bil tror jag inte man ska vara så orolig.

Jag har ingen erfarenhet av dessa lådor men enligt vad jag läst här på forumet om vad andra har sagt om dem så är de slöa och ryckiga och allt möjligt. Men, prova själv såklart. Kan ju hända du tycker om dem och/eller så har de fixat till lådorna med åren så de börjar bli bra nu.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rx37 wrote:
Claes B wrote:
Dr. Mabuse wrote:

Jag har ingen erfarenhet av dessa lådor men enligt vad jag läst här på forumet om vad andra har sagt om dem så är de slöa och ryckiga och allt möjligt. Men, prova själv såklart. Kan ju hända du tycker om dem och/eller så har de fixat till lådorna med åren så de börjar bli bra nu.

Nu tror jag du tänker på MCP-lådan, automaten är det väl dels ingen som har så mycket erfarenhet av och dels är det ju en konventionell automat utan några konstigheter.
Det som varit, och kanske är, med Peugeots automater är ju att de inte håller så bra.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Claes B wrote:Nu tror jag du tänker på MCP-lådan, automaten är det väl dels ingen som har så mycket erfarenhet av och dels är det ju en konventionell automat utan några konstigheter.
Det som varit, och kanske är, med Peugeots automater är ju att de inte håller så bra.

Det sitter en ZF 4HP20 i min nuvarande 605:a, har ingen aning om hur den är jämfört med andra automatlådor som Peugeot har/haft.

Kristian

Post by Kristian »

Innan 2010 så hade 1,6THP 150hk manuell och 140hk med tiptroniclådan i 308an. Anledningen till att Tiptronic bara har 140hk lär ha med att göra att den lådan inte klarar mer än så. Det är en gammal skitlåda som fått hänga med tyvärr sedan längre, endast 4 växlar. Jävligt synd på en annars jävligt fin motor. Nu när dom höjt till 156hk har dom även bytt till en 6-växlad tiptronic. Antar att den är betydligt snålare med den lådan, men tycker ändå att det är grymt synd att dom inte utvecklar en bättre och modernare automatlåda till den motorn som annars är en juvel.

Läste nu att 156hk manuell drar 0,66 liter milen, och automat 0,77 liter milen. Det är galet stor skillnad!
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Kristian wrote:Läste nu att 156hk manuell drar 0,66 liter milen, och automat 0,77 liter milen. Det är galet stor skillnad!

Håller med. Men passar samtidigt på att inflika att det fortfarande är ljusår bättre än Volvo. Bilen i signaturen nedanför snittar MINST 0,2l/mil mer än den manuella. Om det blir mycket stadskörning så kan det öka till nästan 0,3l/milen.
Men det är bekvämt med automat. ;)
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Den 6 växlade autlådan kom runt 08 till dieseln har jag fått höra. Och om jag har rätt sitter det en sån i svärfars 407 sw 2.0 hdi.
Den är oavsett mkt trevlig att köra och fungerar precis som en vanlig autlåda. Denna drivlinekombo e otroligt trevlig att köra.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Då får jag vänta några år på att begagnatpriserna på -10 kommer ner lite, och satsa på den. Eller en manuell...

Kristian

Post by Kristian »

Peter Igelhammar wrote:Den 6 växlade autlådan kom runt 08 till dieseln har jag fått höra. Och om jag har rätt sitter det en sån i svärfars 407 sw 2.0 hdi.
Den är oavsett mkt trevlig att köra och fungerar precis som en vanlig autlåda. Denna drivlinekombo e otroligt trevlig att köra.

Har aldrig kört den 6-växlade tiptronicen. Hur är den jämfört med 4-växlade vad gäller gasresponsen? Tycker det är katastrofalt dåligt på den att det är som ett glapp i gaspedalen innan bilen börjar röra på sig och det är galet mycket fördröjning vid gaspådrag, växlingar m.m.
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Post Reply