Motortemp. pendlar upp och ner, kupévärmen kommer och går?
-
mi16ohyeah
Motortemp. pendlar upp och ner, kupévärmen kommer och går?
Hej! har fått ett litet problem med bilen under den senaste månaden,
Det är inga problem i övrigt, den går jätte bra och så men det tar jättelång tid innan värmen inne i bilen kommer? Kör jag bara stadskörning kommer det ingen värme och i högre farter som landsväg/ motorväg så kommer värmen till slut men det tar tid. Förutom det här så pendlar motortemp. upp och ner när jag kör. mellan ca 80-100. Så fort jag stannar så börjar den gå upp jättefort men när jag kör igen så går den ner. Men den fortsätter pendla imellanåt när jag kör också som sagt. Helt plötsligt försvinner värmen också och då brukar motortemp vara högre.
Min första tanke var om termostaten är kass eller har fått flippen eller något?
Dålig på det där med kylsystem så behöver lite hjälp.
Det gäller en 405 MI16 1990 xu9j4z och vattenpumpen är bytt på Meca i somras.
Gott nytt år på er!
Det är inga problem i övrigt, den går jätte bra och så men det tar jättelång tid innan värmen inne i bilen kommer? Kör jag bara stadskörning kommer det ingen värme och i högre farter som landsväg/ motorväg så kommer värmen till slut men det tar tid. Förutom det här så pendlar motortemp. upp och ner när jag kör. mellan ca 80-100. Så fort jag stannar så börjar den gå upp jättefort men när jag kör igen så går den ner. Men den fortsätter pendla imellanåt när jag kör också som sagt. Helt plötsligt försvinner värmen också och då brukar motortemp vara högre.
Min första tanke var om termostaten är kass eller har fått flippen eller något?
Dålig på det där med kylsystem så behöver lite hjälp.
Det gäller en 405 MI16 1990 xu9j4z och vattenpumpen är bytt på Meca i somras.
Gott nytt år på er!
405 MI16
-
mi16ohyeah
-
mi16ohyeah
Rinner bara ut en liten skvätt när du lossar termostaten. Fyll på och lufta vid termostaten när du är klar.mi16ohyeah wrote:Okej men man behöver inte tappa ur vattnet eller?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
-
mi16ohyeah
Hej igen, kände idag på stora slangen från termostaten till kylet och den blev varm strax innan 90grader och var före det kall. Alltså öppnar den när den ska? Och läcker inte?
Sedan fortsatte temperaturen att stiga till ca 107 grader och då gick fläktarna igår för fullt och höll temperaturen ganska stadigt där. Sen efter en stund så gick den upp mer och stoplampan tändes och jag stängde av.
noll värme i kupén hela tiden trots reglagen på fullt.
körde sedan bilen en sväng. allt funkar perfekt. kupévärme hela tiden och motortemp. 80-90 hela tiden.
Kan det ha haft med kylan att göra? haft minst 12 minus ett bra tag nu och idag hade vi 2 plus. Har fler grejor på bilen som funkade betydligt bättre idag. Eller var det kanske för att jag skrämde den när den blev så varm?
Sedan fortsatte temperaturen att stiga till ca 107 grader och då gick fläktarna igår för fullt och höll temperaturen ganska stadigt där. Sen efter en stund så gick den upp mer och stoplampan tändes och jag stängde av.
noll värme i kupén hela tiden trots reglagen på fullt.
körde sedan bilen en sväng. allt funkar perfekt. kupévärme hela tiden och motortemp. 80-90 hela tiden.
Kan det ha haft med kylan att göra? haft minst 12 minus ett bra tag nu och idag hade vi 2 plus. Har fler grejor på bilen som funkade betydligt bättre idag. Eller var det kanske för att jag skrämde den när den blev så varm?
405 MI16
- danielr112
För lite glykol så det hade frusit?
Då kan man få dessa fenomen. man kan även få konstiga gasbublor som ligger kvar i efterhand fastän det varit plusgrader.
Se över glykolhalten och avlufta.
Då kan man få dessa fenomen. man kan även få konstiga gasbublor som ligger kvar i efterhand fastän det varit plusgrader.
Se över glykolhalten och avlufta.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
-
mi16ohyeah
Har 50/50 i den så att det skulle ha varit fruset tror jag inte.
Körde till Skene från Borås (ca 4 mil) och tillbaka nu ikväll och det funkade fint hela tiden ner tills jag kom fram och körde i runt 50 då försvann kupévärmen på två röda och mätaren gick upp så fläktarna gick igång.
Sedan på hemvägen funkade det lika bra igen men vid första rödljusen i stan försvann värmen och mätaren gick upp. Hade ingen mer värme i kupén sen och hann som vanligt bara stanna och öppna garageporten så gick fläktarna igång igen.
Tror ni enbart termostaten orsakar detta? Det kan inte vara någon givare av nåt slag?
Känns lite oroligt då värmen går upp så fort i motorn!
Men ska iaf kolla glykolhalten imorgon och lufta lite!
Körde till Skene från Borås (ca 4 mil) och tillbaka nu ikväll och det funkade fint hela tiden ner tills jag kom fram och körde i runt 50 då försvann kupévärmen på två röda och mätaren gick upp så fläktarna gick igång.
Sedan på hemvägen funkade det lika bra igen men vid första rödljusen i stan försvann värmen och mätaren gick upp. Hade ingen mer värme i kupén sen och hann som vanligt bara stanna och öppna garageporten så gick fläktarna igång igen.
Tror ni enbart termostaten orsakar detta? Det kan inte vara någon givare av nåt slag?
Känns lite oroligt då värmen går upp så fort i motorn!
Men ska iaf kolla glykolhalten imorgon och lufta lite!
405 MI16
-
mi16ohyeah