308 SW Turbo "Depollution system faulty"
308 SW Turbo "Depollution system faulty"
Fick detta efter att bilen inte orkat genomföra omkörningar eller hålla en högre topphastighet än 100 km/h. Får inget moment vi gaspådrag längre.
Fråga - Kan jag åka omkring med bilen med detta fel utan risk?
Fråga2 - Är det sant att Peugeot inte har lösning på detta problem? (har läst rätt mkt på nätet)
Fråag3 - Är det någon som vet den vanligaste orsaken till detta fel?
Fråga - Kan jag åka omkring med bilen med detta fel utan risk?
Fråga2 - Är det sant att Peugeot inte har lösning på detta problem? (har läst rätt mkt på nätet)
Fråag3 - Är det någon som vet den vanligaste orsaken till detta fel?
Nuvarande Grodätare - 308 SW - 08
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
1. Svårt att säga utan risk. kolla vad felet är först. Har kommit lika olika fel på dom nu för tiden. Men om det är som ja förklarar i "3" så bör du inte köra allt för mycke med den.
2.Lösning finns på alla problem
3. Troligen är det din kamkedja som har kuggat/sträckt sig. då får man byta kamkedja och sträckare. Dock är det svårt att säga att detta är felet innan en fels. har gjorts
Finns även andra orsaker till detta problem, t.ex. sot i topplocket, då krävs en rengörning med en special rengörningsspray.
2.Lösning finns på alla problem
3. Troligen är det din kamkedja som har kuggat/sträckt sig. då får man byta kamkedja och sträckare. Dock är det svårt att säga att detta är felet innan en fels. har gjorts
Finns även andra orsaker till detta problem, t.ex. sot i topplocket, då krävs en rengörning med en special rengörningsspray.
Röda bilar går snabbast!
Varför tror du att det är kedjan?
Har inte fått tid förrän 10 januari på meken, behöver ju bilen innan det men om man inte vet vad som är fel kan man ju bli stående någonstans. Inte så skönt i det här vädret.
Jag har sökt lite på nätet och hittat olika orsaker men den finns ingen i något forum som förklarat om det någonsin blivit ordnat, bara att felet dyker upp om och om igen efter att en verkstad fixat något., ofta är det 207 med turbo som har detta problem. Fick aldrig det själv på min dock. Antar att plånboken kommer bli rätt tunn framöver.
Har inte fått tid förrän 10 januari på meken, behöver ju bilen innan det men om man inte vet vad som är fel kan man ju bli stående någonstans. Inte så skönt i det här vädret.
Jag har sökt lite på nätet och hittat olika orsaker men den finns ingen i något forum som förklarat om det någonsin blivit ordnat, bara att felet dyker upp om och om igen efter att en verkstad fixat något., ofta är det 207 med turbo som har detta problem. Fick aldrig det själv på min dock. Antar att plånboken kommer bli rätt tunn framöver.
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone
precis som föregående talare, BMW (som tillverkar dessa motorer) har haft en del kvalitéts problem med kedjorna m.m. Men detta ska vara åtgärdat nu enligt leverantören.
Och ja, det SKA hålla mer än några tusen mil, men tyvärr går inte SKA och GÖR hand i hand
Tur att det löste sig för dig iaf.
Och ja, det SKA hålla mer än några tusen mil, men tyvärr går inte SKA och GÖR hand i hand
Tur att det löste sig för dig iaf.
Röda bilar går snabbast!
Då vet man vad som väntar då... Ska in med min 308T nästa vecka för precis samma uppsättning fel! Motorn rasslar vid kallstarter och har vid ett antal tillfällen tappat nästan all effekt - precis som du beskriver det! Allt talar för problem med kedjan
Har haft det där fenomet (rassslet) från och till i 3-4000 mil och bilen rullar än, så det är troligtvis niget smo får motorn att rasa.
Vad fick du pröjsa för det där då?
Min 308:a är 3 år gammal och har 7000 mil på mätaren, så garantier lär det ju inte vara tal om.
Har haft det där fenomet (rassslet) från och till i 3-4000 mil och bilen rullar än, så det är troligtvis niget smo får motorn att rasa.
Min 308:a är 3 år gammal och har 7000 mil på mätaren, så garantier lär det ju inte vara tal om.
Peugeot 308 1,6 Turbo Premium+ (Problembil)
Renault Clio 1.2T (Goding)
Peugeot 207 HDi (såld)
Peugeot 307 SW 2,0 (såld)
Peugeot 206 1,6 Roland Garros (såld)
Renault Clio 1.2T (Goding)
Peugeot 207 HDi (såld)
Peugeot 307 SW 2,0 (såld)
Peugeot 206 1,6 Roland Garros (såld)
Biggles wrote:Då vet man vad som väntar då... Ska in med min 308T nästa vecka för precis samma uppsättning fel! Motorn rasslar vid kallstarter och har vid ett antal tillfällen tappat nästan all effekt - precis som du beskriver det! Allt talar för problem med kedjan
Lagstadgad avgasreningsgaranti är 5 år eller 8000 mil om jag inte minns fel så låt din verkstad kolla med peugeot om detta kan lyda under de reglerna.
För om motorlampa tänds så är det ett avgasrelaterat fel.
406 turbo
106 XT
106 XT
vi brukar lösa dom bilarna som inte har garanti med kundens försäkringsbolag som motorskada. Ingen avgasgaranti vad ja vet har vi tagit de på.
Rasslet är ett annat fel. Det är spännaren till kedjan som behöver bytas. Men om din nu oxå är kraftlös så kommer denna bytas i samband med kedjebytet.
Rasslet är ett annat fel. Det är spännaren till kedjan som behöver bytas. Men om din nu oxå är kraftlös så kommer denna bytas i samband med kedjebytet.
Röda bilar går snabbast!
Hämtade den idag, tog tid att få delar. Måste ju säga att bilen känns inte som samma jag hade innan. Den svarar mkt bättre på gasen och har mkt mer moment, så antagligen har den varit halvkass sen jag köpte den.
Kan bara rekommendera alla att byta kedja och spännrulle
Känns som den blev trimmad.
Hur som helst, jag fick detta på garanti men annars hade det kanske kostat runt 5000 kronor.
Kan bara rekommendera alla att byta kedja och spännrulle
Hur som helst, jag fick detta på garanti men annars hade det kanske kostat runt 5000 kronor.
206RC - 2003 - gone
207GT - 2007 - gone