Arbetstemperatur 205 GTI 1,6

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Keo

Arbetstemperatur 205 GTI 1,6

Post by Keo »

Min 205 GTI 1,6 har en arbetstemperatur på 70C, är detta rätt?
Jag tycker det är lite konstigt då "nålen" inte står i vertikalt läge vid 70C.

Sen har den en tendens att snabbt gå upp till 90C när man är stillastående på tomgång i några minuter. För övrigt går fläkten som den ska.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Pratar vi om vattentempen så är det inte normalt. Din termostat är sannolikt trasig.
Last edited by Sundin on Sun Jan 23, 2011 20:54, edited 1 time in total.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Jag hade nyss samma problem. Det var termostaten på min 607:a.
Du känner nog igen dig om du läser i denna tråden. http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=

Mvh
Keo

Post by Keo »

Sundin wrote:Pratar vi om vattentempen så är det inte normalt. Din termostat är sannolikt trasig.
Ja det är vattentemperaturen. Vad bör den ligga på?

Jag har även upptäckt att tidigare ägare gjort en "fullagning" på expansionskärlet genom att täta med någon massa och jag misstänker att denna lagning inte håller tätt, kan detta påverka?
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Kärlet bör inte påverka tempen, men du bör hålla koll på om det läcker, för det är ju aldrig bra.
Sedan jag bytte termostaten så går min nål upp till mitten (90 grader) & håller sig stabilt därikring.

Mvh
Sato

Post by Sato »

Karlqvist wrote:Kärlet bör inte påverka tempen, men du bör hålla koll på om det läcker, för det är ju aldrig bra.
Sedan jag bytte termostaten så går min nål upp till mitten (90 grader) & håller sig stabilt därikring.

Mvh
Kärlet kan absolut påverka vattentempen eftersom det är ett trycksatt system. Jag har varit med om bilar som har haft problem med tempen men enbart genom att byta ut locket till expansionkärlet har man löst problemet. Dock har detta de 2ggr jag råkat ut för detta enbart resulterat i för hög temp.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Sato wrote:
Karlqvist wrote:Kärlet bör inte påverka tempen, men du bör hålla koll på om det läcker, för det är ju aldrig bra.

Mvh
Kärlet kan absolut påverka vattentempen eftersom det är ett trycksatt system. Jag har varit med om bilar som har haft problem med tempen men enbart genom att byta ut locket till expansionkärlet har man löst problemet. Dock har detta de 2ggr jag råkat ut för detta enbart resulterat i för hög temp.
Ok, jag tar tillbaka det då 8)
Men i detta fallet lär det vara termostaten som är största boven iaf...
kagge

Post by kagge »

Hej jag har ett liknande problem på min 205 GTI 1,9.

Nu har det trotts allt varit ganska kallt ute men ändå.
Tempen ställer sig aldrig på 90 Grader, står jämt vid 70 (kanske under till o med) efter en längre sträcka. När jag står stilla går den upp till 90 men väldigt snabbt tillbaka ner igen när jag får upp vinden genom kylflänsen.

jag har märkt att det finns en fläck grön sörja på kylflänsens nedre kant (passagerarsida).

Jag har också varit med om att varningslampan för kylvattennivån har lyst. Fyllde på med glykol/vatten blandning och den slocknde. Men kylvattnet bytte jag inte för så länge sen. Hur mycket kan det läcka innan temperaturen blir påverkad? Det här med att det blir trycklöst?
205 GTI 1.9L -89
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Låter som termostat på din oxå.
Jag har oxå något litet läckage som orsakar grön gegga på kylarn, men det fanns där innan och det påverkade inte mitt problem iaf. Här är länken till tråden jag skapade, där finns även 2st bilder som visar min gröna gegga 8)

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=

Mvh
kagge

Post by kagge »

Karlqvist wrote:Låter som termostat på din oxå.
Jag har oxå något litet läckage som orsakar grön gegga på kylarn, men det fanns där innan och det påverkade inte mitt problem iaf. Här är länken till tråden jag skapade, där finns även 2st bilder som visar min gröna gegga 8)

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=

Mvh
Precis så ser det ut hos mig också. Ska beställa en ny då. Tack!
Min nuvarande bruksbil har alltid 90 grader i temp vare sig vinter eller sommar, så då borde det väl vara nånting med peugeoten. Jag bara undrar vad för fel termostaten kan råka ut för. Jag gissar på att den har fastnat och står öppen hela tiden? Har dock inte kollat ifall fläktarna går igång.
205 GTI 1.9L -89
Mats F

Post by Mats F »

Sen är det ju inte ovanligt att mätaren ljuger. Tycks vara nästan standard på vissa modeller. Allt fler tillverkare har inga gradtal på sina tempmätare, utan bara "normal" eller "för varm". Annars kommer kunderna in och säger "Jag läste att det är 92-graders termostat på min bil, men mätaren visar bara 85"....

Men, prova att byta termostaten. Då vet du ju att tempen i alla fall är rätt, oavsett vad mätaren visar.

Har du läck på expansionstanken så ökar risken för överhettning. Trycksättningen av systemet höjer nämligen kokpunkten. Men, när det är vinter så är det ingen större risk, värre är det om det är 30 grader varmt och man står i en lång kö.
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
kagge

Post by kagge »

Kärlet vet jag inte om det läcker, men jag misstänker läckage från någonstans. Hur som helst så får jag veta mer senare, håller ett öga på vätske nivån, det kanske inte är läckage.

Jag tänkte mer att den gröna sörjan i nedre delen av kylaren läckte så pass att temperaturen blev annorlunda. ja ja, det återstår att se. ska byta dendärtermostaten i alla fall.
205 GTI 1.9L -89
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Allt kan gå sönder vettö :wink: så termostaten lär avhjälpa mycket skulle jag tro.

Det är inte ovanligt att det finns lite "gegga" efter ett gäng år utan nån större inverkan, men håll klart koll på vattennivån, för om du måste fylla på ofta så läcker det kanske så mycket att den (som Mats säger) inte kyler lika bra som den kan & då lär du märka det när det blir varmt.
kagge

Post by kagge »

ja förstår :D har nu beställt en ny termostat. Har aldrig bytt en sån tidigare. gissar på att det är ett skurva av och på jobb bara. Någon som har erfarenheter av termostatbyten? Nya tätningar ska följa med termostaten.

Tack för tipsen

mvh

kagge.
205 GTI 1.9L -89
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Hade heller aldrig gjort det innan, men det gick rätt enkelt.
Tänk bara på att tömma ur vattnet så du slipper överraskas 8)
Mats F

Post by Mats F »

Karlqvist wrote:Hade heller aldrig gjort det innan, men det gick rätt enkelt.
Tänk bara på att tömma ur vattnet så du slipper överraskas 8)
Kom ihåg att vattnet kan vara MYCKET varmt... om du nyss kört med bilen. :shock:

Du behöver inte tömma ut allt vatten, utan lossa skruvarna till termostathuset bara delvis först , så rinner inte mer än nödvändigt ut. Helst ska man ta tillvara kylvattnet, då glykolen är lite giftig.

Sedan kan du lossa helt, byta termostat och packning, och plocka ihop det igen.

Sen minns jag inte om systemet behöver luftas? Kanske någon annan har det i minne?
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Det brukar väl alltid finnas nån luftningsnippel?

Som Mats säger, bäst att göra det när bilen är kall.

Kylarvattnet som innehåller glykol ska ju helst inte hällas ut i naturen, utan lämnas in på nån avfallsstation, MEN häll inte tillbaks samma vatten i bilen. Alltid bra att byta mot nytt fräsht.

Kör hårt!
Mats F

Post by Mats F »

Karlqvist wrote: Kylarvattnet som innehåller glykol ska ju helst inte hällas ut i naturen, utan lämnas in på nån avfallsstation, MEN häll inte tillbaks samma vatten i bilen. Alltid bra att byta mot nytt fräsht.

Kör hårt!
Alldeles riktigt! För vad många glömmer, är att glykolblandningen inte enbart är till för att skydda mot kyla och frysskador, utan även innehåller antikorrosiva medel.
Och det är ju ofta en blandning av olika material i våra motorer, gjutjärn, stål och aluminium tillsammans med förzinkade skruvar. Perfekt för angrepp av galvaniska strömmar, vilket ger oxider. Och vipps har det fastnat, gått hål, kleggat igen eller spruckit nånstans.

Så, byt frostskyddsblandningen! :)
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
kagge

Post by kagge »

jo det är sant. Miljön ska man vara rädd om.

Har någon provat Biltemas Kylarrensning och vattenpunmpssmörjning. Två tillsatsmedel som hälls i kylvattnet.

Någon effekt, eller klarar man sig på glykol/vatten blandningen.

Kylarcement?

Prutt!
205 GTI 1.9L -89
Mats F

Post by Mats F »

kagge wrote:jo det är sant. Miljön ska man vara rädd om.

Har någon provat Biltemas Kylarrensning och vattenpunmpssmörjning. Två tillsatsmedel som hälls i kylvattnet.

Någon effekt, eller klarar man sig på glykol/vatten blandningen.

Kylarcement?

Prutt!
Kylarrens har jag använd någon enstaka gång när systemet varit kleggigt av rost.
Vattenpumpssmörjning borde inte funka, då lagerna är kapslade. Så om lagerna börjar ge sig, så lär de inte hålla nån längre tid även med smörjning, snarare tillför man onödigt skräp...

Glykol (fräsch) och vatten funkar bäst! :)

Kylarcement är ett jäkla elände, för det har en förmåga att lägga sig där det inte borde, t.ex. i värmepaketet. Undvik kylarcement.
Enda gången det kan vara bra är i nödfall, för att ta sig hem.
CTI -87
MI16 -92
MI16 -92 (såld!)

Mini 1000 -75
Mini 850 - 65

XJR - 98
Kawa triple -71
Suzze T250 -70
Post Reply