Byta rem på 406:a diesel med AC
-
siggesluring
Byta rem på 406:a diesel med AC
Är det någon som kan ge en kort beskrivning på hur man byter remmen som driver AC generator mm.
Vilka verktyg behöver man och hur går man till väga?
Vilka verktyg behöver man och hur går man till väga?
406 diesel kombi -04
Jag gjorde som detta:
Lyft upp höger fram ta bort hjulet. lossa på innerskärmen (sitter med 3 plastklipps) spännaren högst upp är fjäderbelastad sätt en ringnyckel på bulten i mitten av spännhjulet och dra (tror de var) moturs där finns uttag för att låsa spännaren men de använde inte jag.
Ta loss gamla remmen och sätt dit den nya. kontrolera så att nya remen ligger rätt på alla hjul.
Ett tips kan vara att rita upp hur remen ska gå mellan hjulen innan du tar bort den gamla remmen, lätt att glömma.
Obs glöm inte kontrolera remskivan på vevaxeln
Lyft upp höger fram ta bort hjulet. lossa på innerskärmen (sitter med 3 plastklipps) spännaren högst upp är fjäderbelastad sätt en ringnyckel på bulten i mitten av spännhjulet och dra (tror de var) moturs där finns uttag för att låsa spännaren men de använde inte jag.
Ta loss gamla remmen och sätt dit den nya. kontrolera så att nya remen ligger rätt på alla hjul.
Ett tips kan vara att rita upp hur remen ska gå mellan hjulen innan du tar bort den gamla remmen, lätt att glömma.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66
-
siggesluring
siggesluring wrote:Ok tack för beskrivningen men vad kan hända med remskivan på vevaxelen?
Kolla så att den inte wobblar när motorn är igång (det är en gummi avlastning i själva remhjulet som ger sig). Det gjorde mitt på 307:an vilket innebar att den åt upp en rem och att det lät illa.. Dessutom kostar det en slant att köpa nytt ca 2000:- på meca.. :S
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
HDI-Fap wrote:Ett tips kan vara att rita upp hur remen ska gå mellan hjulen innan du tar bort den gamla remmen, lätt att glömma.
mycket bra ide. när jag bytte kamrem på v6an så glömde jag bort hur det skulle vara i stressen och mörkret efteråt (skulle jobba dan efter o klockan var ca 23 när jag var klar). På vägen hem så lös batterilampan så jag visste jag missat nåt då generatorn inte snurra. va lätt fixat dan efter.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
headlight wrote:siggesluring wrote:Ok tack för beskrivningen men vad kan hända med remskivan på vevaxelen?
Kolla så att den inte wobblar när motorn är igång (det är en gummi avlastning i själva remhjulet som ger sig). Det gjorde mitt på 307:an vilket innebar att den åt upp en rem och att det lät illa.. Dessutom kostar det en slant att köpa nytt ca 2000:- på meca.. :S
Om det är som på min så heter remskivan 0515?4 någonting som kostar nästan 3000:-
Men man kan köpa en skiva som heter 0515S4 kostar under 800:- på citroen.
Den sitter på min bil och funkar fint.
Om remmskivan pajar kan den åka in i kamremen och slå av den med haveri som resultat...
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66
-
siggesluring
HDI-Fap wrote:Jag gjorde som detta:
Nu är den bytt!
Inga större problem, men man fick lossa lite med för att får bort innerskärmen, där satt några plåtskruvar också.
Jag tog även bort lådan i motorrummet där datorn eller vad det nu är sitter för bättre åtkomlighet ( rekomenderas starkt ).
Kollad remskivan på vevaxlen och den vekade ok.
Däremot såg det ut som att spännaren hoppade lite när motorn gick på tommgång men allt var helt stilla när man gasade något.
Ett tips är att ta hjälp så man är två, flickvännen gjorde en bra insats.
406 diesel kombi -04
-
siggesluring
Jag tycker att bilen fortfarande låter lite mer nu när den går på tomgång,
spännaren på remmen hoppar lite och det finns någon form av klickljud.
Men när jag gasar lite så försvinner ljudet. Frågan är om ljudet kommer från spännljulet eller om det beror på att något annat är slitet.
spännaren på remmen hoppar lite och det finns någon form av klickljud.
Men när jag gasar lite så försvinner ljudet. Frågan är om ljudet kommer från spännljulet eller om det beror på att något annat är slitet.
406 diesel kombi -04
-
siggesluring
Ja den ligger rätt och jag kan inte se att remskivan vobblar.
Det enda slitage man kan se är att spännhjulet har fått en liten kant på den ytan som baksidan av remmen går emot.
Jag funderar på om det kan vara själva fjädern till spännhjulet som skapar ljudet? Den kanske behöver smörjas?
Det enda slitage man kan se är att spännhjulet har fått en liten kant på den ytan som baksidan av remmen går emot.
Jag funderar på om det kan vara själva fjädern till spännhjulet som skapar ljudet? Den kanske behöver smörjas?
406 diesel kombi -04
-
siggesluring
Re: Byta rem på 406:a diesel med AC
Tar upp min gamla tråd igen, nu har jag fått ett rasslande ljud från något kring denna rem. Frågan är om det är generatorn eller något annat?
Hur konstaterar man vad det är?
Skall man lossa remmen och snurra på grejorna för att konstatera vad som är fel eller finns det något annat tricks?
Låter som ett lager av något slag.
Hur konstaterar man vad det är?
Skall man lossa remmen och snurra på grejorna för att konstatera vad som är fel eller finns det något annat tricks?
Låter som ett lager av något slag.
406 diesel kombi -04
Kan mycket väl vara vevaxelremskivan som håller på att ge sig, den skramlar lite innan den pajar helt. Då låter den mycket...
-
siggesluring
Har plockat bort remmen och kan bara konstatera att alla delar låter ok förutom spännhjulet som viner lite när man spinner det.
Klart är ju att det måste vara en jävla skillnad på att testa ett sådant i luften respektive med full belastning.
Vet ärligt talat inte vad jag skall göra, byta spännhjul och testa?
Vevaxelhjulet verkar vara ok, har även kört motorn utan remmen och då är det helt ok.
Klart är ju att det måste vara en jävla skillnad på att testa ett sådant i luften respektive med full belastning.
Vet ärligt talat inte vad jag skall göra, byta spännhjul och testa?
Vevaxelhjulet verkar vara ok, har även kört motorn utan remmen och då är det helt ok.
406 diesel kombi -04
-
siggesluring
Vet inte var de är billigast men de kan vara värt att kolla upp peugeot, Autofrance, Ebay.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66
-
siggesluring
Det fanns ett löst hjul för 302 kr så nu är det påplats men jag funderar på hur hårt skall remmen spännas?
Det finns två markeringar på armen till det fjäderbelastade hjulet, har dessa någon funktion ??
Det finns två markeringar på armen till det fjäderbelastade hjulet, har dessa någon funktion ??
406 diesel kombi -04
-
siggesluring
-
siggesluring
406 diesel kombi -04
-
siggesluring
Var ute och provkörde nu och det var åtminstonde ett ljud som försvann, tycker ändå att det låter lite vinande fortfarande men det är väll kanske nåtgot annat som är lite kass också.
406 diesel kombi -04