idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Agent 205
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Agent 205 »

J_Römer wrote:Ni vet sån elektrisk handbroms på knapp? Finns på nya a6an vad händer om man trycker på den när kör? :D vågade inte pröva :(

Vilket livsfarligt nöje det kan bli! Testa! :lol:

På nya 9-5an så kopplar den ur sig om man ger gas, vilket säkert vore ganska kul om man hade den som en knapp på ratten eller lite närmare iaf och kunde få upp ställ för att sedan gasa sig ur dem.

Men jag ska inte klaga, 9-5an slänger ut röven hela tiden, som en överaskningsbonus "du har inget fäste i framhjulen, jag är smart och lägger 60% drift på bakhjulen" Tillochmed mamma har klagat över att hon måste köra på ställ hem från ICA.. :lol:
Karl #1730
Nissan Terrano R3M -91 | Peugeot 205 GTi -91 |Peugeot 205 GTi -90 | Peugeot 205 GTi -89 | Peugeot 205 mi16 -89
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

På en -07 Passat så låste den i låg hastighet iaf. Men jag tror att ABS/antisladd-systemet tar över vid högre hastighet, jag gissar mest dock.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
makaveli-

Post by makaveli- »

Det var ingen kul och köra min 206:a idag och det hela slutade med en kontrollampa på instrumentpanelen. Frågan är vad den innebär eftersom den finns inte ens på instruktionsboken. Symbolen ser ut som en bil med sladd efter sig. Kan det innebära risk för sladd eller liknande men det vore ju löjligt.
Rx37

Post by Rx37 »

makaveli- wrote:Det var ingen kul och köra min 206:a idag och det hela slutade med en kontrollampa på instrumentpanelen. Frågan är vad den innebär eftersom den finns inte ens på instruktionsboken. Symbolen ser ut som en bil med sladd efter sig. Kan det innebära risk för sladd eller liknande men det vore ju löjligt.

Antisladd-system ur funktion? Finns sånt på 206a? :shock:
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

makaveli- wrote:Det var ingen kul och köra min 206:a idag och det hela slutade med en kontrollampa på instrumentpanelen. Frågan är vad den innebär eftersom den finns inte ens på instruktionsboken. Symbolen ser ut som en bil med sladd efter sig. Kan det innebära risk för sladd eller liknande men det vore ju löjligt.

Är det 1-fas eller 3-fas sladd?
Dags att ladda kanske :wink:
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
makaveli-

Post by makaveli- »

Decimal wrote:

Är det 1-fas eller 3-fas sladd?
Dags att ladda kanske :wink:

Den dök upp efter att jag sladdade ordentligt två gånger. Nu minns jag inte symbolen så bra men ska se till att ta en bild.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

ABS-lampan kanske? Brukar ju kunna tända sig om man handbromssladdar för mycket, ska ju iofs slockna igen när man startar om bilen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by makaveli- »

Jag använder aldrig parkeringsbromsen och lampan försvann inte efter omstart.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Rx37 wrote:

Antisladd-system ur funktion? Finns sånt på 206a? :shock:

Yes box. 8)
makaveli-

Post by makaveli- »

Har ingen antisladdsystem på min 206 Gti -01
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det är att ABS-givarna får fel-signal för det är olika värden på hjulen, alternativt att det är snö på givarkransarna så den inte får signal.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

makaveli- wrote:Har ingen antisladdsystem på min 206 Gti -01

det är olika.. beroende på utrustning.
rc kom väl med sånt standard
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jaaacob wrote:
makaveli- wrote:Har ingen antisladdsystem på min 206 Gti -01

det är olika.. beroende på utrustning.
rc kom väl med sånt standard

Herregud, Jacob! Sånt där borde du veta. Antisladd kom först 2004, innan det fanns det inte på 206an.

FR Autosport Sweden FTW
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

:thefinger:
Last edited by S.Hedström on Wed Feb 16, 2011 15:10, edited 1 time in total.
Peugeot 106
Peugeot 206
makaveli-

Post by makaveli- »

Nu försvann kontrollampan efter ett tag. Det måste vara varning för sladd eller liknande. Tack ska ni ha!
olesen
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by olesen »

sitter här och ska beställa delar från autofrance men började fundera uti vevlagerna

vilka ska jag köra med när jag har Jaz kolvar i min j4z motor?

Orginal mi16 eller JAZ eller det kanske är samma lager?
vill helst beställa rätt på en gång så man slipper sitta och vänta på nya ^^
Peggutt 405 mi16 -90

/Olesen
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Det är samma lager :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
olesen
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by olesen »

Tackar för snabbt svar :D hade tänkt messa dej först men kom på att jag lika gärna hade kunna ställa frågan här :D

En snabb fråga till :D kedjan till oljepumpen ska man byta den eller är det en evighets grej?
Peggutt 405 mi16 -90

/Olesen
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

olesen wrote:Tackar för snabbt svar :D hade tänkt messa dej först men kom på att jag lika gärna hade kunna ställa frågan här :D

En snabb fråga till :D kedjan till oljepumpen ska man byta den eller är det en evighets grej?

Ja kedjan går konstant i olja så den är det nog inga problem med. Har aldrig hört att en sån gått av. Däremot är det superviktigt att du spänner vevaxelbulten tillräckligt hårt sen då drevet till oljepumpen tyvärr bara ligger klämd mellan remskiva och vev.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply