Hej.
Vad gäller efter 1/5 när man tankar för då blir ju det 10% alkohol istället för 5% .Har en 406 1997. 1998cm 16v Nu tankar jag 95 och efter första maj?
mvh Mats
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Hej.
Läste aftonbladet idag och där stod det om olika bilar och 406 gick inte att köra på 95 utan att man måste gå upp till 98 oktan.Bara 406 efter 2000.
mvh Mats
Du kanske får en högre bränsleförbrukning då E10 har lägre energi-innehåll än E05 som det är i pumparna nu. Men kommer bensinbolagen sänka priserna på soppan för det tro?
Jag kan till 99.9% säga att 406an kommer funka lika bra på det. finns ju för fasen de som kör 25%++ i de bilarna redan idag...
Jag tycker det är overreklamerat. Jag tror de flesta kan göra på den nya 95an. dvs 205or o.s.v
Jag körde min 205GTI på E85 två säsonger med lite större spridare bara. Funkade prima och hade väl funkat fortfarande om jag inte bytt till en vassare motor. Men jag kör även den på E85. 7,5 liter milen bara med nya motorn men det må väl va hänt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Blir ingen större skillnad mot nuvarande 95 oktanig soppa. Men är man osäker så fråga verkstan, annars får man tanka den lite dyrare 98 oktaniga soppan.
Vet de som tankade 50/50 etanol/bensin i bensindrivna bilar när etanolen stod som billigast i pris. Visst går det, men packningar mm tar stryk i längden av detta vilket kan resultera i bränsleläckage. Så att tanka bensin med 10% etanol i är relativt riskfritt.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
R-Gubbe wrote:Jag körde min 205GTI på E85 två säsonger med lite större spridare bara. Funkade prima och hade väl funkat fortfarande om jag inte bytt till en vassare motor. Men jag kör även den på E85. 7,5 liter milen bara med nya motorn men det må väl va hänt.
Varför behöver man byta till större spridare? Svårare för etanolen att passera eller? En vassare motor ? Vilken då ?
Därför att etanolen innhåller mindre energi. Därför går det åt mera soppa.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Hej.
Dessa kvällstidningar gör allt för att sälja och göra rubriker.En kan ju bli snurrig av att läsa och få ider,bra att någon har koll på vad som gäller.
mvh Mats
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån. 205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)