Hejsan.
Blev nu i höstas med bil för för första gången i mitt liv. Kom över en Peugeot 307 till vad jag ansåg en billig peng och var därför beredd på att få fixa upp den med diverse småmek.
Nu till det väsentliga, när jag kör över ojämnheter så klonkar och slår det både i fram och bakvagn. I framvagnen har jag läst mig till att det kan vara antingen styr- eller kullederna som är boven i dramat. Om det kan hjälpa något så när jag kör över ojämnheter med relativt stort rattutslag så känns det väldigt slappt på något vis. Hur tar jag lättast reda på vad som är felet här?
I bakvagnen har jag inte en aning om vad det kan vara. Tips någon?
//Jonas
Peugeot 307 -03 klonkar och smäller
tjena
på min fick jag byta krängningshämmarstag fram, då sluta de klonka, vart som en ny bil
, väldigt lätt att byta dom, kostar inte många kronor
bak har jag samma problem som dig, klonkar till rätt hårt när jag kör över ett tvärt gupp men annars är den tyst, funderar om de kan vara stötdämparna som är dåliga, därför de slår hårt vid större gupp
på min fick jag byta krängningshämmarstag fram, då sluta de klonka, vart som en ny bil
bak har jag samma problem som dig, klonkar till rätt hårt när jag kör över ett tvärt gupp men annars är den tyst, funderar om de kan vara stötdämparna som är dåliga, därför de slår hårt vid större gupp
Peugeot 307 kombi -04 2.0
David_b wrote:tjena
på min fick jag byta krängningshämmarstag fram, då sluta de klonka, vart som en ny bil, väldigt lätt att byta dom, kostar inte många kronor
Bak så är det ofta fjädern som brustit längst ner.
Den brister på det sista "halvvarvet" så att den inte längre ligger rätt i det undre sätet.
406 turbo
106 XT
106 XT
David_b wrote:tjena
på min fick jag byta krängningshämmarstag fram, då sluta de klonka, vart som en ny bil, väldigt lätt att byta dom, kostar inte många kronor
Låter bra. Får bli till att inhandla ett nytt krängningshämmarstag då och hoppas det hjälper. Är det något mer man ska passa på att byta då man ändå är där och skruvar?
Ala, angående bakändan så får jag ta mig en titt på fjädrarna.
Jag har samma problem med min 307:a
Bakfjädern är av på ena sidan
fram så bytte jag krängningshämmarstag men utan förbättring.
På högersidan va det länkarmsbussningarna som var kass. Dessa är billiga och relativt enkla att byta.
På vänstersidan har jag inte hittat felet ännu. det är varken styrled, länkarmsbussning eller krängningshämmarstag.
Kanske kan vara spindelleden då?? eller kanske något i stätdämparen??
Bakfjädern är av på ena sidan
fram så bytte jag krängningshämmarstag men utan förbättring.
På högersidan va det länkarmsbussningarna som var kass. Dessa är billiga och relativt enkla att byta.
På vänstersidan har jag inte hittat felet ännu. det är varken styrled, länkarmsbussning eller krängningshämmarstag.
Kanske kan vara spindelleden då?? eller kanske något i stätdämparen??