Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
HellMek wrote:Jag har hört av en rätt rutinerad racemek att det inte är bra alls att öka caster på en fwd.
Det där lät intressant. Kan vi utveckla det?
Det kan jag inte, har inte fått nån förklaring men gubben brukar veta vad han pratar om. Hans dotter var rätt framgångsrik i JTCC.
Men man måste inte lyssna på mig, framför bara vad jag har hört så kan ju nån gräva vidare i det Alla "vinklingar" är ju intressanta tycker jag.
Tommy alltså, klart att han vet vad han pratar om, men Tezz Fiesta känner jag är jämlik med "våra" bilar i prestanda så helt klart ska man ha det med i beräkningen, man får helt enkelt testa sig fram.
Ja det vore lite intressant att ha justerbara bärarmar och se vad det blir för skillnad. Det värsta är väl att det är lätt hänt att man skruvar bort sig också.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Det värsta är väl att det är lätt hänt att man skruvar bort sig också.
Det är jag också rädd för, och av den anledningen får min bil hålla sig ganska original
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Team_Hink_Racing wrote:Tommy alltså, klart att han vet vad han pratar om, men Tezz Fiesta känner jag är jämlik med "våra" bilar i prestanda så helt klart ska man ha det med i beräkningen, man får helt enkelt testa sig fram.
Japp Är inte så förtjust i att namnge källor, men nu gissade du rätt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R-Gubbe wrote:Ja det vore lite intressant att ha justerbara bärarmar och se vad det blir för skillnad. Det värsta är väl att det är lätt hänt att man skruvar bort sig också.
Och där slog du huvudet på spiken på varför jag startat tråden.
Själv skulle jag skruva bort mig. Helt säker för jag har testat det på min cykel bland annat för många år sedan. Men även för att jag harvat på en del med mina förgasare på 242:an i signaturen.
Under lite mer proffsiga former så hade det säkert gått. Där man kunde förmedla bilens beteende och någon annan dels analyserade det man sagt men även såg och sedan skruvade utifrån det. Då hade man förmodligen lärt sig en hel del samtidigt eftersom jag är nyfiken och frågar och frågar...
Med detta i bagaget så har jag ändå en strävan att utveckla bilen för mera fart och då måste jag ju ta tag i det på något vis. Alltså blir det att fråga sig fram. Ett visst mån av testande kommer det ju att bli såklart men det kommer man nog inte helt undan. Vidare så tror jag inte att man skruvar ihop bilen färdig på första försöket heller utan snarare så blir det väl att man utvecklar vidare efter ett tag.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
R-Gubbe wrote:Ja det vore lite intressant att ha justerbara bärarmar och se vad det blir för skillnad. Det värsta är väl att det är lätt hänt att man skruvar bort sig också.
Och där slog du huvudet på spiken på varför jag startat tråden. Själv skulle jag skruva bort mig. Helt säker för jag har testat det på min cykel bland annat för många år sedan. Men även för att jag harvat på en del med mina förgasare på 242:an i signaturen.
Under lite mer proffsiga former så hade det säkert gått. Där man kunde förmedla bilens beteende och någon annan dels analyserade det man sagt men även såg och sedan skruvade utifrån det. Då hade man förmodligen lärt sig en hel del samtidigt eftersom jag är nyfiken och frågar och frågar...
Med detta i bagaget så har jag ändå en strävan att utveckla bilen för mera fart och då måste jag ju ta tag i det på något vis. Alltså blir det att fråga sig fram. Ett visst mån av testande kommer det ju att bli såklart men det kommer man nog inte helt undan. Vidare så tror jag inte att man skruvar ihop bilen färdig på första försöket heller utan snarare så blir det väl att man utvecklar vidare efter ett tag.
Ta lite i taget, små steg och säkra kort Om man gör allt extremt på en enda gång är nog risken större att man villar bort sig.
Hade det funnits ett färdigt recept på chassiinställningar så hade racingteamen sparat massor av testdagar.
Har varit med om att två identiska bilar hade så totalt olika styrka på bakfjädrar mm så att man tyckte att någon av dem måste ha fel..
Men som sagt olika körsätt kräver olika inställningar, så det är bara till att köra med det man har och känna efter själv vad man tror bör ändras.
Det handlar väl inte om att kräma ur tusendelar precis på banträffar utan ofta så handlar det väl mer om förarutveckling kanske.
Tex en bil som understyr väldigt mycket kanske inte gör det till viss del om den körs lite annorlunda.