Nybliven Peuqeot 406 ägare
Nybliven Peuqeot 406 ägare
Hej! Jag köpt min första Peuqeot någonsin och har lite frågor. Det är en Peuqeot 406 2.2 kombi årsmodell 2003 och den har gått 12000 mil. Kamremmen byttes i maj 2007 och då hade den gått 8000mil. Är det dags nu? Jag var till en " gör det själv hall" idag med lyft och bytte olja, oljefilter, oljepluggen och luftfilter. Oljan jag hällde i var Texaco Havoline helsyntet 5w/40. Jag skulle även byta bränslefilter men där gick jag bet. Jag leta som en dåre men jag hitta inte filtret. Jag lös med en stark fick lampa hela vägen från tank till motorrum men jag hitta det inte. Det var några killar som hade lyften bredvid som tom hjälpte till att leta men icke sa nicke. Mvh Jonas
Kamremmen är väl 120 tkm (rekommenderat att byta före) och/eller 4 års intervall.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
- 406_Jonathan
två saker man kan hålla koll på är mög mellan kylare och kondensor... knäpp upp o vinkla bak kylare och spola bort skit som påskyndar död för både kylare och kondensor. spola även mycket bakom framskärmarna längst ner framför dörrarna... lägger sig skit där. lossa plopparna i hjulhusen bakom strålkastarna och blås rent där... dessa tre grejer är såna jag hittat som är lite farliga. bytt kylare på två av mina 406or jag haft och på den tredje satt en nissen så jag antar att den gått samma öde till möte tidigare.
hoppas du blir nöjd med bilen. jag är helnöjd med mina... fast jag hoppa 2,2 och kör 3,0 i stället... tyckte inte om 2,2 helt enkelt
edit: eeh... vad menar jag med att man ska kolla två saker och sen skriva tre saker och avsluta med att dessa tre grejer ska man kolla efter? jag mena tre såklart
hoppas du blir nöjd med bilen. jag är helnöjd med mina... fast jag hoppa 2,2 och kör 3,0 i stället... tyckte inte om 2,2 helt enkelt
edit: eeh... vad menar jag med att man ska kolla två saker och sen skriva tre saker och avsluta med att dessa tre grejer ska man kolla efter? jag mena tre såklart
Last edited by R.O.B. on Sat Feb 26, 2011 23:18, edited 1 time in total.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
- 406_Jonathan
mm:33an wrote:406_Jonathan wrote:Välkommen! Tror det är några 406or som inte har bränslefilter, finns lite info om du söker här på forumet.
Någon slags filtrering måste finnas, kanske integrerad i pump eller pickupen i tanken.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... nslefilterRichard Gustavsson wrote:bihfocus wrote:Klart du har en filter för bränslet lol alla bilar har det ju
Nä, eller sitter ett grovfilter på pumpen i tanken, om vi inte snackar diesel förstås.
Peugeot typ 02 och nyare är det vi pratar om då.
406_Jonathan wrote:mm:33an wrote:406_Jonathan wrote:Välkommen! Tror det är några 406or som inte har bränslefilter, finns lite info om du söker här på forumet.
Någon slags filtrering måste finnas, kanske integrerad i pump eller pickupen i tanken.http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... nslefilterRichard Gustavsson wrote:bihfocus wrote:Klart du har en filter för bränslet lol alla bilar har det ju
Nä, eller sitter ett grovfilter på pumpen i tanken, om vi inte snackar diesel förstås.
Vad har äldre än -02 då?
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83
- 406_Jonathan
Ett sånt här antar jag:Rx37 wrote:406_Jonathan wrote:mm:33an wrote:406_Jonathan wrote:Välkommen! Tror det är några 406or som inte har bränslefilter, finns lite info om du söker här på forumet.
Någon slags filtrering måste finnas, kanske integrerad i pump eller pickupen i tanken.http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... nslefilterRichard Gustavsson wrote:bihfocus wrote:Klart du har en filter för bränslet lol alla bilar har det ju
Vad har äldre än -02 då?

Men Q Ball som väl också är peugeotmek har skrivit såhär:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... filter+406Q Ball Racing wrote:är det bensinare så OM det finns så sitter det under bilen vid tanken. det är långt ifrån alla 406 som har. vet ej varför bara vissa fick bränsle filter och vissa inte. i alla fall OM det finns så är det lätt att byta.
är det en diesel så sitter det i motorrummet vid motorn i framkant. ALLA diesel bilar har dock bränslefilter.
Halkar in lite här på ett bananskal... angående bensinfilter...
På min 97:a 2.0 så sitter det ett filter framför höger bakhjul, men hur lyckas man att koppla bort slangarna, när man ska byta filter?
Det är ju bara plastanslutningar, som man inte riktigt törs ta i och hålla på för att det känns som att det kan gå sönder.
Jag vet att man ska trycka in det vita, men hur...??? Sitter ju som berget...
På min 97:a 2.0 så sitter det ett filter framför höger bakhjul, men hur lyckas man att koppla bort slangarna, när man ska byta filter?
Det är ju bara plastanslutningar, som man inte riktigt törs ta i och hålla på för att det känns som att det kan gå sönder.
Jag vet att man ska trycka in det vita, men hur...??? Sitter ju som berget...
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid 
Jag sitter här och kliar mig i skallen om kamremmsbytet. Jag kontakta en Mekonomen verkstad idag som sa att det är vart 4:e år som gäller vid kamremsbyte. När jag kontaktade Bertil Björkman i Västerås som säljer Peuqeot så sa dom att det är vart 6:e år som gäller eller 12000mil. Jag har läst lite här och på nätet och dom flesta verkar säga att det är vart 4:e som gäller. Lite ot men på en Honda båtmotor Kan en kamrem hålla i 15år.
Jonas 021 wrote:Jag sitter här och kliar mig i skallen om kamremmsbytet. Jag kontakta en Mekonomen verkstad idag som sa att det är vart 4:e år som gäller vid kamremsbyte. När jag kontaktade Bertil Björkman i Västerås som säljer Peuqeot så sa dom att det är vart 6:e år som gäller eller 12000mil. Jag har läst lite här och på nätet och dom flesta verkar säga att det är vart 4:e som gäller. Lite ot men på en Honda båtmotor Kan en kamrem hålla i 15år.
på en peugeot KAN en rem också hålla 15 år. men oxo inte
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.