Racingbatteri - bra eller anus?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
-Skalman-
Guldmedlem
Guldmedlem

Racingbatteri - bra eller anus?

Post by -Skalman- »

Har kollat lite på olika lättviktsbatterier, bland annat:

Braille No-Weight Racingbatteri B2015

Hade varit trevligt att bli av med 10kg i rätt ände av bilen, det mesta av den vikt jag har rensat ut hittills har varit i de bakre regionerna. Frågan är om det är lönt att kosta på sig ett "racingbatteri" för ca 2000 spänn eller om det går lika bra med nåt billigt åkgräsklipparbatteri från Biltema?
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)

Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
danielr112

Post by danielr112 »

Du kan likväl köpa ett billigare gel batteri för en 5hundring.

sätt batteriet bak när du ändå håller på.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
chilibyte

Post by chilibyte »

Odyssey PC680/Extreme Racing 25 (samma batteri, olika namn?) 7kg tungt och kostar runt en tusenlapp. Funkar superduper i min lilla bil iaf ^^
Skillnaden mellan män och pojkar är priset på deras leksaker.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

När batteriet tog slut i min bil när det var nästa 20 minus så plockade jag ur batteriet ur mopeden som jag köpt på biltema 7A. kostar runt 200:-
Och den hoppar igång hur lätt som helst

Väger 2 kg någonting
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
-Skalman-
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by -Skalman- »

Decimal wrote:När batteriet tog slut i min bil när det var nästa 20 minus så plockade jag ur batteriet ur mopeden som jag köpt på biltema 7A. kostar runt 200:-
Och den hoppar igång hur lätt som helst

Väger 2 kg någonting

Det låter som ett billigt och bra alternativ :)

Annars borde ju ett litet MC-batteri funka bra, man kan ju alltid hjälpa till med ett externt batteri om det skulle behövas.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)

Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
danielr112

Post by danielr112 »

Som sagt köper du ett litet gel batteri har du inga problem. Fördelen med dem är att de fotast släpper mer ström än ett normalt billigt blyack till en moped. Och samtidigt kan de monteras hur som.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Mitt 7a moped/mc batteri från biltema är gelbatteri
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Racefactory

Post by Racefactory »

Hej,

Jag råkade se denna tråd när jag sökte annan info på Internet. Självklart registrerade jag mig för att kunna svara på denna fråga.

Först och främst är det stor skillnad på s k gelbatterier och AGM-batterier. Gelbatterier kan INTE leverera lika mycket startström som ett AGM-batteri. Racingbatterier är oftast av AGM-typ (Absorbed Glass Mat). Mitt råd är att inte montera ett gelbatteri som startbatteri, eftersom man måste ta ett större och tyngre batteri för att få den startström man behöver.

Varför köpa ett racingbatteri? Jo, du vill få bort onödig vikt från bilen. Alltså väljer du ett så lätt batteri som möjligt.

Vad kräver du av ett racingbatteri? Jo, att den kan starta motorn. När motorn är igång så laddar generatorn och det är mycket sällan som den inte räcker till.

Vad är viktigast för att starta motorn? Jo, tillräckligt hög startström.

Jämför biltemas batterier och t ex Odyssey, med Brailles batterier. Odyssey kan leverera mer startström än Biltemas batterier med samma vikt. MEN Brailles batterier kan leverera betydligt mer ström än Odysseys batterier med samma vikt.

Ovannämnda Odyssey PC680 väger 7 kg och levererar 680 A i 5 sekunder vid start. Braille B2015 väger 6,7 kg och levererar hela 1067 A i 5 sekunder.

Välj istället en B129 som endast väger 4,3 kg, men som ändå kan leverera 813A i startström, vilket är betydligt mer än PC680, fast med lägre vikt.

Eller om du har råd, så väljer du ett litiumbatteri på 1,5 kg. Kostar c:a 7000 kronor, men med tanke på att man får bort ytterligare 3 kg, så kan det vara värt pengarna. Det är i alla fall billigare än att spara vikt med hjälp av kolfiberdelar.

Kontentan av detta är att om man är seriös med att spara vikt, så välj det bästa batteriet som du har råd med. Batteriet är i slutändan det billigaste sättet att spara vikt bortsett från att banta förstås.

M v h

racefactory.se
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Biltemas 7A klarade att starta min kärra utan problem i extrem kyla och batteriet hade stått utomhus med några månader sittandes i moppen. Så dom batterierna måste ju vara bra. Så då funkar det nog kanon på bana en sommar dag
Last edited by Decimal on Sat Feb 26, 2011 9:22, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Decimal wrote:Biltemas 7A klarade att starta min kärra utan problem i extrem kyla. Så dom batterierna måste ju vara bra. Så då funkar det nog kanon på bana en sommar dag

Du skojar inte nu?, du gör det ibland.......

Har en ...uhm... tror det är 20Ah gräsklipparbatteri från biltema stående.
Sa inte ens "njutt njutt" på starten i 106:an med det :lol:
"Det säger bara klick"... typ.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
danielr112

Post by danielr112 »

Stående som i förmodligen kasst?

har också startat på biltemas mindre batterier utan problem. Men som sagt kvaliten är ju dessväre lite sisådär på billiga blyackar överlag.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

SNILLET wrote:
Decimal wrote:Biltemas 7A klarade att starta min kärra utan problem i extrem kyla. Så dom batterierna måste ju vara bra. Så då funkar det nog kanon på bana en sommar dag

Du skojar inte nu?, du gör det ibland.......

Har en ...uhm... tror det är 20Ah gräsklipparbatteri från biltema stående.
Sa inte ens "njutt njutt" på starten i 106:an med det :lol:
"Det säger bara klick"... typ.

Råkade ju köra slut på batteriet en morgon med bensin värmaren och tog moped batteriet jag köpt några månader innan, och den hoppade igång så fint
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Min egen teori är att det blir fin fint att bara flytta ett batteri av originalstorlek så långt bak det går.
-20kg fram, +20kg över bakaxeln där du gissningsvis har lika lite vikt som mig, dvs runt 380kg mot 820 fram!
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
kagge

Post by kagge »

Janne L wrote:Min egen teori är att det blir fin fint att bara flytta ett batteri av originalstorlek så långt bak det går.
-20kg fram, +20kg över bakaxeln där du gissningsvis har lika lite vikt som mig, dvs runt 380kg mot 820 fram!

Jag tycker att det låter bättre än att köpa ett pluttbatteri.
205 GTI 1.9L -89
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

kagge wrote:
Janne L wrote:Min egen teori är att det blir fin fint att bara flytta ett batteri av originalstorlek så långt bak det går.

Är ju sådär som de flesta av oss gör trots allt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

SNILLET wrote:
kagge wrote:

Är ju sådär som de flesta av oss gör trots allt.

Det är ju det. If it ain't broke, dont fix it.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
peps

Post by peps »

de där att andvända biltemas mc battrei på 7 ah låter otroligt .
jobbar med moppar å mc å de första som händer är att folk har vart å köpt batteri på feltema visst har du förvarat batterit inomhus så kan de hålla men
en rejäl frostknäpp å de e skrot. ofta så drar de med sej slitna kuggkransar
å startmotorer cdi boxar laddrelä mm sen då sätta dom i en bil när de knappt orkar med 50cc låter helt otroligt .
jag vill se en film med mc battrei monterat på en kall motor (bara att lägga snö på kylarn för att bevisa att den e kall)varsego...
Bengt C

Post by Bengt C »

Jag har haft Biltema batteri i MC:n. Det var ett konventionellt batteri på 20 Ah. Det var märkbart sämre efter en enda säsong och helt kass efter två.

Sedan körde jag med ett svindyrt Yuasa 24 Ah. Även detta ett konventionellt batteri. Det höll fyra säsonger och dog sedan otroligt snabbt, troligen för att jag inte hade örnkoll på nivån.

Då fick jag nog av dyra, känsliga batterier och köpte i stället ett Odyssey med gel i glasfiber. Lika dyrt som ett Yuasa, men betydligt mindre. Jag hoppas det ska funka bättre. Jag har haft det för kort tid för att kunna säga något om det. Men nu under första vinteruppehållet uppvisar det extremt lite självurladdning, precis som det ska.

Odyssey går att köpa t.ex. på CLP System AB.
Post Reply