Igår kokade bilen efter att jag hade kört drygt en mil på 90-väg. Utetempen låg på ca -5° så jag trodde att fartvinden skulle räcka att kyla med. Vet nämligen att fläkten inte fungerar... Det försvinner inget vatten och oljan ser bra ut. Det jag kan komma på som kan vara fel är:
- Termostaten öppnar inte
- Vattenpumpen går inte
- Toppackningen paj - (fläkten)
Vad är det troligaste felet?
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
alla pugar har likadana termostater... bara olika punkter då det öppnar.
den termostaten biltema har funkar iaf på min 16V även fast den inte står med på listan... så den kommer att funka på din också..
Det kanske är den temp motorn är avsedd att jobba vid?
Däremot får inte motorn vara hur kall som helst, inte alls bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tror att PSA ändrade sina termostater från 89°C till 82°C nån gång i början på 90-talet, varför vet jag inte, men om det sitter 82° är det lika bra att sätta dit en likadan.
Jag tyckte min gick för kall så jag satte i en 89° termostat med följd att kylfläktarna gick i tid och otid eftersom de tydligen går igång vid runt 90°.
Och så länge tempen går upp iaf. till över 70° påverkar det knappast bensinförbrukning eller kupévärme. Möjligtvis kupévärmen men högst marginellt.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496