Hej
Började plötsligt klonka från höger framhjul vid gupp. Hissade upp bilen (207:a 2006 2600mil). Till min förvåning ser jag att fjädern har brustit. Är detta ett vanligt fel (fjädern är inte det minsta rostig)
Bilen har enbart körts på asfalterad väg i Stockholmsområdet.
Måste vara fråga om konstruktionsfel eller tillverkningsfel. Något som Peugeot känner till och återkallat för eller kan tänkas ta på goodwill.
Fjäderbrott 207:a
Med tanke på att bilen är 5 år "gammal" så brukar dom ju inte vara så sugna på goodwill. Det är väl enklast att gå till närmaste peugeot-verkstad och (snällt) ifrågasätta om en fjäder inte ska hålla längre och hoppas på ett bra svar.
Pappa fick sina stöddämpare bak bytta på sin saab som var både äldre och gått längre, detta pga att saab kände till att det fanns en liten del dämpare så var dåliga men skulle dom gå ut med det skulle ju "alla" klaga på sina dämpare även fast dom flesta var som dom skulle
Pappa fick sina stöddämpare bak bytta på sin saab som var både äldre och gått längre, detta pga att saab kände till att det fanns en liten del dämpare så var dåliga men skulle dom gå ut med det skulle ju "alla" klaga på sina dämpare även fast dom flesta var som dom skulle
Kör: 806 2,0 8v -00
Till salu: 306 xsi -94
Till salu: 306 xsi -94
Re: Fjäderbrott 207:a
Förvånar mig inte om de ställer upp med goodwill när det gäller ett sådant fel som har med trafiksäkerhet att göra.Puggen wrote:Hej
Började plötsligt klonka från höger framhjul vid gupp. Hissade upp bilen (207:a 2006 2600mil). Till min förvåning ser jag att fjädern har brustit. Är detta ett vanligt fel (fjädern är inte det minsta rostig)
Bilen har enbart körts på asfalterad väg i Stockholmsområdet.
Måste vara fråga om konstruktionsfel eller tillverkningsfel. Något som Peugeot känner till och återkallat för eller kan tänkas ta på goodwill.
Vet att de är väldigt intereserade av att få information om sådana här fel för att snabbt kunna rätta till i produktionen om det är möjligt.
Har varit med om äldre bilar där Peugeot tagit sitt ansvar vid fjäderbrott.
Dock har det varit på modeller där nedre fjäderbenstallriken är mindre i diameter så att fjädern kan ramla ner i däcket. (tex 307 eller 406)
Rör ingenting då själv innan du kontaktat din lokala peugeotverkstad för att höra vad de säger om fallet.
406 turbo
106 XT
106 XT
sen kanske fjäderbenslagret e paj (vanligt på 406) och då vrids fjädern istället för att lagret snurrar och då smäller den av förr eller senare... tvivlar på att de tar det då... är det däremot just fkädern är det ju en annan femma.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det är ju ett relativt vanligt fel att fjädrarna går av och det beror på att det rostar så jag kan med 99 procents säkerhet säga att det är så att färg har lossnat ifrån fjädern och därifrån har det kommit lite rost som sedan hargjort en rost por innåt i materialet och sen har den gått av. 
405 T16 -93
405 mi16 x4 -90
405 mi16 -89
205 mi16 -90 skärmbreddad
205 cti -90
206 1,4 -01
405 mi16 x4 -90
405 mi16 -89
205 mi16 -90 skärmbreddad
205 cti -90
206 1,4 -01