+kabel på 206 från tändlås
- Jkpgskillen
+kabel på 206 från tändlås
Vet nån vilken färg kabeln har som ger en + från tändningen så man kan styra en stereo eller liknande via tändlåset?
Bilen är en 206 GTi -03.
Bilen är en 206 GTi -03.
Last edited by Jkpgskillen on Thu Feb 12, 2004 13:17, edited 1 time in total.
Peugeot 206 GTi
"syns man inte, existerar man inte"
------------------------------------
Du har ju remote cabeln till stereon... blå/vit oftast...
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
- Jkpgskillen
nevyn wrote:Är det samma som på min fast jag inte har multiplex så kan jag nog fixa det.. Men vilken kabel är det du är ute efter egentligen? Det finns ju en sån kabel till stereon..
Enligt Peugeotverkstaden så bör man inte eller får man inte koppla på vilken kabel som helst bakom stereon. Delar av kablage är muxat, dvs digitala signaler, sa de till mig, så jag ska bygga ett separat elsystem som ska styra polisradion, neonrören + lite andra saker för att verkstaden inte ska kunna gnälla eftersom det fortfarande är garanti på bilen. Det är därför jag ska plocka en + från tändningslåset.
Peugeot 206 GTi
peugeot har ju gjort nån konstig jäkla iso kontakt som inte stämmer överrens med resten av världens iso kontakter så man måste bygga om skiten.. lite jobbigt men det går =) .. jag gjorde det utan o kapa några originalkablar..
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Four rings to rule them all
Medlem no. 754
- Jkpgskillen
nevyn wrote:Wobert: Tips, finns adaptrar också..![]()
Josafat: Ok, men i isokontakten lär du ju inte hitta några digitala kablar.. hehe.. Du har ju ström och sånt där. Vad är det för effektuttag det handlar om?
Nä det kan mycket väl vara så, men när man pratar med verkstaden så säger de att man inte ska koppla på nåt alls, det verkar som om de inte vet nåt alls själva vilka kablar man kan använda! De bara tjatade om digitala signaler....!
Tanken är att jag ska ha den som en styrström till ett färdigt separat elsystem så jag inte drar ur batteriet i onödan samt att jag slipper få skit från Pugverkstaden.
Peugeot 206 GTi
- Jkpgskillen
Loffas wrote:kan du inte dra en separat + för de då o använda dig av ett enkelt relä som remote tex sätter igång då??
Nu är det så att jag tror inte att det finns nån remote från tändningen. Man kan nämligen sätta på (original)stereon utan att tändningen eller nyckeln sitter i. Vilket brukar vara så på andra bilar, men denna har ju fabriksmonterad stereo!
Peugeot 206 GTi
nevyn wrote:Wobert: Tips, finns adaptrar också..![]()
Josafat: Ok, men i isokontakten lär du ju inte hitta några digitala kablar.. hehe.. Du har ju ström och sånt där. Vad är det för effektuttag det handlar om?
hmm jaså finns det? va kostar en sån då? .. märkligt att inte peugeot kan följa standarden så slipper man sånt här.. men fransmän är lite speciella.
men jag köpte 2 lösta iso kablage o kopplade ihop med sockerbitar.. bytte på så sätt plats på konstantströmmen o tändningen.
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754
Medlem no. 754
- Jkpgskillen
Josafat wrote:
men jag köpte 2 lösta iso kablage o kopplade ihop med sockerbitar.. bytte på så sätt plats på konstantströmmen o tändningen.
Vilken färg har konstantströmmen resp. tändningskabeln?
Konstantströmen brukar vara röd och tändningen blå/vit... Va jag har mött på iallafall.. Men ibland säger dom att tändningen kan vara helt blå oxå... Men har bara sett blå/vitt
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Hmmm... Enligt mitt elschema ska det finnas två svarta sladdar från tändningslåset till säkringsboxen under instrumentpanelen. Sen därifrån (Säkring nummer 4 och 27, inte säker på att detta stämmer dock) ska det gå två gula sladdar till BSI och en grön sladd till instrumentpanelen (också osäker här). De gula sladdarna är avsäkrade med 5A, den gröna med 10A...
Vore kul om någon kunde bekräfta det här eller säga hur det egentligen ligger till.
Vore kul om någon kunde bekräfta det här eller säga hur det egentligen ligger till.
- FR Autosport
- Guldmedlem

- Jkpgskillen
nevyn wrote:Hmmm... Enligt mitt elschema ska det finnas två svarta sladdar från tändningslåset till säkringsboxen under instrumentpanelen. Sen därifrån (Säkring nummer 4 och 27, inte säker på att detta stämmer dock) ska det gå två gula sladdar till BSI och en grön sladd till instrumentpanelen (också osäker här). De gula sladdarna är avsäkrade med 5A, den gröna med 10A...
Jag har rotat runt lite under ratten och kring rattlåset, men det som några säger att det är en blå eller en blå/vit som ska vara tändningskabel stämmer inte, på min finns det ingen sån, likaså nån remotekabel som ska in i stereon hittar jag inte heller. Har mätt med ett instrument efter en 12V+ som aktiveras av tändningen men har ej funnit nån!
Har nån något mera tips?
Tack på förhand!
/Joakim
Peugeot 206 GTi
- Jkpgskillen
Josafat wrote:nevyn wrote:Hmmm... Enligt mitt elschema ska det finnas två svarta sladdar från tändningslåset till säkringsboxen under instrumentpanelen. Sen därifrån (Säkring nummer 4 och 27, inte säker på att detta stämmer dock) ska det gå två gula sladdar till BSI och en grön sladd till instrumentpanelen (också osäker här). De gula sladdarna är avsäkrade med 5A, den gröna med 10A...
Jag har rotat runt lite under ratten och kring rattlåset, men det som några säger att det är en blå eller en blå/vit som ska vara tändningskabel stämmer inte, på min finns det ingen sån, likaså nån remotekabel som ska in i stereon hittar jag inte heller. Har mätt med ett instrument efter en 12V+ som aktiveras av tändningen men har ej funnit nån!
Har nån något mera tips?
Tack på förhand!
/Joakim
Peugeot 206 GTi