Eftermarknadssprut och EOBD?
Eftermarknadssprut och EOBD?
Som ni kanske vet så har SBP(inkluderar alla besiktningsorgan) infört avläsning av OBD som del av besiktningen för bilar -01 och framåt. Tanken är att kolla att bilen "sköter" sig mellan besiktningarna också.
Det ställer dock till det för den som vill ha eftermarknadssprut, då dom flesta inte har någon OBD-utgång, eller har jag missat något system?
Det ställer dock till det för den som vill ha eftermarknadssprut, då dom flesta inte har någon OBD-utgång, eller har jag missat något system?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Du blir nog tvungen att göra en adapter så du enkelt kan byta motorstyrning inför besiktning.
Det finns inte fullt utvecklat stöd hos eftermarknadsspruten än, men jag vet att det jobbas på det på bland annat Emerald.
Det finns inte fullt utvecklat stöd hos eftermarknadsspruten än, men jag vet att det jobbas på det på bland annat Emerald.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek wrote:Du blir nog tvungen att göra en adapter så du enkelt kan byta motorstyrning inför besiktning.
Mmm, adapter är med i beräkningen.
Emerald hörde jag från Svalle, men det låg lite fram i tiden. Jag hörde dock också från Svalle att han inte trodde det skulle funka att koppla in Emerald på mätarenheten(via BSI-box). Så Emerald går bort där.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Jag hörde dock också från Svalle att han inte trodde det skulle funka att koppla in Emerald på mätarenheten(via BSI-box). Så Emerald går bort där.
Tror tyvärr det gäller de flesta sprut isåfall
Men har alla 206 BSI? Kanske går att ta mätare från en äldre bil?
- FR Autosport
- Guldmedlem

HellMek wrote:Fnatte wrote:Jag hörde dock också från Svalle att han inte trodde det skulle funka att koppla in Emerald på mätarenheten(via BSI-box). Så Emerald går bort där.
206 finns utan multiplexsystem.. Men det blir nog en hel del arbete med att bakåtkonvertera (helt möjligt dock).

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
goopin wrote:HellMek wrote:Fnatte wrote:Jag hörde dock också från Svalle att han inte trodde det skulle funka att koppla in Emerald på mätarenheten(via BSI-box). Så Emerald går bort där.
206 finns utan multiplexsystem.. Men det blir nog en hel del arbete med att bakåtkonvertera (helt möjligt dock).
Menar alltså att bara byta ut innanmätet i varvräknaren, bör inte vara så bökigt.
Beror väl på hur avancerat instrument bilprovningen har också, jag har själv inte fått se det än, bara sett protokollen där felkodsläsningen står med.
Läser de bara ut felkoderna och kör en självdiagnostik så bör det väl inte vara någon svårighet att "luras".
Läser de bara ut felkoderna och kör en självdiagnostik så bör det väl inte vara någon svårighet att "luras".
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Tobbe, hastighetsmätaren går via BSI'n också, genom ABS-enheten. Kan man programmera CAN-adresserna så är det inte något problem.
Hasse, det är precis så dom gör. Dom kollar av att det inte finns felkoder och så det är möjligt att dom kollar en loop också. Sett något på nätet om att det stod motordata, men är inte säker på den.
Hur tänkte du att man kunde luras med det?
Ett alternativ är ju piggyback, men det är inte lika roligt.
Hasse, det är precis så dom gör. Dom kollar av att det inte finns felkoder och så det är möjligt att dom kollar en loop också. Sett något på nätet om att det stod motordata, men är inte säker på den.
Hur tänkte du att man kunde luras med det?
Ett alternativ är ju piggyback, men det är inte lika roligt.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Nä jag förstår ändå inte.
Känns ungefär som att mäta hastigheten mellan fartkamerorna...
"Jaha, vi kan se här att i april så hade du en felkod som vi inte känner till för att vi är nya på det här, så du får komma tillbaka och göra en ombesiktning efter att du nollställt koderna."
Ett år senare, rutinmässig nollställning av felkoder innan besiktning.
"Jaha, vi kan se här att i april så hade du en felkod som vi inte känner till för att vi är nya på det här, så du får komma tillbaka och göra en ombesiktning efter att du nollställt koderna."
nevyn wrote:Nä jag förstår ändå inte.![]()
Vet inte riktigt hur sofistikerad deras utrustning är, men jag kan iaf se full historik även på raderade koder. Så frågan är ju då om såna räknas, dvs om de kan särskilja åtgärdade eller icke-åtgärdade fel.
Tanken som jag har fattat det är att om någon grej är trasig så att det påverkar avgasreningen så ska bilprovningen veta detta. I framtiden ska dom skippa avgasmätningen också och bara förlita sig på bilens system, men det är på bilar med trevägskatt och andra filter.
Men systemet säger bara grönt eller rött, så gamla koder syns inte i deras system. Dom inriktar sig väl på dom som inte bryr sig om sin bil, eller dom som kör utan katt mellan besiktningarna. Men jag förstår hur du tänker, ja det är lite flummigt.
Men systemet säger bara grönt eller rött, så gamla koder syns inte i deras system. Dom inriktar sig väl på dom som inte bryr sig om sin bil, eller dom som kör utan katt mellan besiktningarna. Men jag förstår hur du tänker, ja det är lite flummigt.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW