Hej, jag har tydligen problem med mitt back-ljus på min 206 RC -05.
Märkte att det var dött, så jag antog att det var glödlampan som var slutbränd. Så jag köpte mig en LED P21W lampa, och började med att byta ut lampan i fråga som jag trodde var sönder(vänster bak). Det visade ju sig att det inte fungerade... Kom på att det kanske är höger som man har back ljuset? testade att byta ut den, vilket inte heller hjälpte... Så då kollar jag säkringarna, men kan inte hitta någon alls som e trasig...
Så vad kan vara fel? alla lampor bak var fina dessutom (inte en enda sönderbränd) Och alla säkringarna verkar va OK. Alla andra ljus, fungerar normalt (som broms, o bakljus).
Hjälp!
Back-ljus
Har du testat med en normal glödlampa? En teori är att can-bus inte gillar LED och skiter i att sända ström till lampan. Obs att det bara är en teori, jag är väldigt osäker.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ala wrote:Det är med största säkerhet backljuskontakten på växellådan som dummar sig!
En vit kontakt på ovansidan av växellådan.
Lossa kontakten och bygla de två stiften med ett gem eller liknande.
Lyser backljuset nu så är kontakten kass.
Växellådan? skulle du kunna beskriva det lite mer i detalj tro?, förstår inte alls nu, hihi.
Föresten, vilken sida är back-ljuset på?
penix wrote:ala wrote:Det är med största säkerhet backljuskontakten på växellådan som dummar sig!
En vit kontakt på ovansidan av växellådan.
Lossa kontakten och bygla de två stiften med ett gem eller liknande.
Lyser backljuset nu så är kontakten kass.
Växellådan? skulle du kunna beskriva det lite mer i detalj tro?, förstår inte alls nu, hihi.
Föresten, vilken sida är back-ljuset på?
Jo uppe på växellådan, någonstans under batteriet typ så finns det en kontakt som ser ut som en sorts givare eller något!
Den är skruvad i ett hål i växellådshuset och när man lägger i backen så påverkas den kontakten eller "strömbrytaren" fysiskt av backväxelns mekanism och strömen passerar kontakten och skickar ström till backljuslampan
406 turbo
106 XT
106 XT