Skumpig gång - Hjullager bak?
Skumpig gång - Hjullager bak?
Har en 306 Cab -98 som beter sig märkligt.
I låga farter känns det som om ett bakhjul inte är helt runt man liksom skumpar lite lätt. I motorvägsfart skakar hela bilen.
Jag har provat olika uppsättningar däck, balanserat, flyttat om däcken - helt utan resultat. Jag börjar fundera på om det är ett av lagren i bak som är trasigt?
Men det låter inget konstigt om bilen, och lyfter man den och snurrar på däcken syns inga ojämnheter. När man kör däremot...
Vad annars kan det vara än hjullager? Är ingen mek själv utan får vända mig till verkstan, men de bara kliar sig i skallen och förstår inte vad det kan vara... Problemet kom när jag bytte till nya vinterdäck, men däcken är kollade, och jag har som sagt provat med andra däck och fälgar utan att det försvinner.
Behöver seriös hjälp att lokalisera och lösa problemet. Är hjullager bak dyrt att byta? Det kostade en bra slant att byta fram (gjordes för ett par månader sedan...)
I låga farter känns det som om ett bakhjul inte är helt runt man liksom skumpar lite lätt. I motorvägsfart skakar hela bilen.
Jag har provat olika uppsättningar däck, balanserat, flyttat om däcken - helt utan resultat. Jag börjar fundera på om det är ett av lagren i bak som är trasigt?
Men det låter inget konstigt om bilen, och lyfter man den och snurrar på däcken syns inga ojämnheter. När man kör däremot...
Vad annars kan det vara än hjullager? Är ingen mek själv utan får vända mig till verkstan, men de bara kliar sig i skallen och förstår inte vad det kan vara... Problemet kom när jag bytte till nya vinterdäck, men däcken är kollade, och jag har som sagt provat med andra däck och fälgar utan att det försvinner.
Behöver seriös hjälp att lokalisera och lösa problemet. Är hjullager bak dyrt att byta? Det kostade en bra slant att byta fram (gjordes för ett par månader sedan...)
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
"Den är gul"
Du har inte råkat glömma en plastring på hjulnavet? En sån man använder till universal alufälgar för att få rätt centrumhål. Har varit med om att det hänt faktiskt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Bigs wrote:Nej har kollat det. (Har ringar till sommardäcken)
Då vet jag inte, svårt på distans sånt.
Det var en Cab?
Det är inte så att du har fått plattor på däcken pga att den varit avställd på vintern då?
Om man kör lite så brukar det gå att köra bort dem har jag fått berättat för mig. Har aldrig upplevt det själv så jag vet inte.
Det är inte så att du har fått plattor på däcken pga att den varit avställd på vintern då?
Om man kör lite så brukar det gå att köra bort dem har jag fått berättat för mig. Har aldrig upplevt det själv så jag vet inte.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
- danielr112
- Richard Gustavsson
Det är inte bakvagnet som sitter fast då?, då blir det stöttigt och skummigt bak.-
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Nej nej. Den fjädrar som den ska, det är mer som om ett hjul är en aning ovalt. Kör jag typ 40-50 då gungar bilen en aning upp och ner baktill.
Och det är alltså likadant med olika hjul så det känns som om det är navet eller något liknande.
Har inte ojämn eller dålig bromsverkan, och jag har provat att handbromsen inte ligger i eller tar ojämnt.
Bilen besiktades utan anmärkning i november.
Och det är alltså likadant med olika hjul så det känns som om det är navet eller något liknande.
Har inte ojämn eller dålig bromsverkan, och jag har provat att handbromsen inte ligger i eller tar ojämnt.
Bilen besiktades utan anmärkning i november.
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
"Den är gul"
Kan det vara själva hjulnavet som blivit skevt? Med bilen upphissad kan du ju lätt snurra på hjulen bak och kika mot nån referenspunkt och se om det slår i sid eller höjdled nånstans.
Jag har gjort det och såg inget, men måste nog göra det igen för att försäkra mig.
Finns det verktyg för sånt här? Kan kanske företag som gör kompletta fyrhjulsinställningar med laser upptäcka sånt?
Eftersom jag inte såg något när bilen var lyft förra gången, fick jag för mig att det bara märks när navet är belastat, alltså när bilen står på hjulen. Har till och med haft sambon körandes i en bil bakom för att se om hon kunde se om nåt bakhjul vobblade, men hon såg ingenting heller (inte för att hon är någon jättebra referensgrupp
)
Finns det verktyg för sånt här? Kan kanske företag som gör kompletta fyrhjulsinställningar med laser upptäcka sånt?
Eftersom jag inte såg något när bilen var lyft förra gången, fick jag för mig att det bara märks när navet är belastat, alltså när bilen står på hjulen. Har till och med haft sambon körandes i en bil bakom för att se om hon kunde se om nåt bakhjul vobblade, men hon såg ingenting heller (inte för att hon är någon jättebra referensgrupp
"Vad har du för bil?"
"Den är gul"
"Den är gul"
- 406_Jonathan
När en drivaxel på min förra 406 2,0 var skev så skakade bilen vid gaspådrag (inte annars) och växelspaken skakade/dansade runt en massa.Bigs wrote:Kan tycka att det borde synas med tanke på hur mycket det känns när man kör.
Om de skulle vara en skev drivaxel fram, skulle inte det kännas i ratten då?
- FR Autosport
- Guldmedlem

Kan det vara stötdämparna/dämpare? Blir jävligt skumpig åktur om man bara åker på torsionsfjädrarna
Stötdämpare tillhör ju inte vanligheten direkt heller...
Jag gissar på antingen hjullager som snillet nämnde tidigare eller stötdämpararna/stötdämpare. Ett annat alternativ är att kolla bussningarna och bultarna till den bakre infästningen till bakaxeln.
Stötdämpare tillhör ju inte vanligheten direkt heller...
Jag gissar på antingen hjullager som snillet nämnde tidigare eller stötdämpararna/stötdämpare. Ett annat alternativ är att kolla bussningarna och bultarna till den bakre infästningen till bakaxeln.

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
goopin wrote:Ett annat alternativ är att kolla bussningarna och bultarna till den bakre infästningen till bakaxeln.
En 306:a blir slingrig som f-n när man kör lite inspirerat om de bakre är dåliga....
Är de främre dåliga slår det igenom rätt hårt i snabba/hårda ojämnheter. Brukar höras rejält i baksätet äver järnvägsövergångar.
Det där är en 306/Xsara/ZX akilleshäl, de där upphängningarna.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- S.Hedström
- Klubbmedlem

S.Hedström wrote:SNILLET wrote:Det där är en 306/Xsara/ZX akilleshäl, de där upphängningarna.
Hela bakaxeln skulle jag vilja säga. Upphängningarna är ju lätta att byta ut
Nä, konstruktionen som sådan har jag inget emot, ger lågt krängcentrum, gillar iaf jag.
Hans Hellström