Driftsäkerhet, 206 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:
HellMek wrote:Är ju inget ovanligt idag att folk kör 3000 mil + mellan oljebytena utan att ens kolla nivån imellan. Hävdar som vanligt att tätare byten är viktigare än att köpa fränaste märkesoljan.

Jag byter varje ~500 mil ungefär. :)

Du ska få en guldstjärna lille vän *klappar på huvudet* 8)

Själv siktar jag på 1000-1200 ELLER byter om bilen stått still en längre tid.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
nevyn

Post by nevyn »

Brukar ta serviceintervall/2 som oljebytesintervall...
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jo men kan det inte vara dessa långa intervaller som sliter på motorerna så pass så de efter 20 börjar ge sig?

Som sagt, jag har bara tre bilar att utgå ifrån men de var servade enl bok och alla tre stendog strax efter 20-23k mil. Oljebrist på alla tre.

Har inte plockat isär och analyserat min gamla motor får återkomma om jag kommer fram till något.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
B204T

Post by B204T »

Det verkar iaf ha varit olja i denna, för toppen har klarat sig, finns inga som helst spår av skador vad jag sett hitills på toppen, utan skadorna är som sagt vev och vevlager, allt ser jättebra ut i toppen så denna kommer vi sälja, komplett inkl grenrör
Kör tyskt med drivning bak!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

B204T wrote:Det verkar iaf ha varit olja i denna, för toppen har klarat sig, finns inga som helst spår av skador vad jag sett hitills på toppen, utan skadorna är som sagt vev och vevlager, allt ser jättebra ut i toppen så denna kommer vi sälja, komplett inkl grenrör

Hade det inte varit oljetrycksbortfall hade jag röstat på oil-sludge i vevaxeln. Inte helt ovanligt på XU-motorer som gått korta sträckor och inte blivit skötta med oljebytena som sig bör.
En annan sak som man kommer att tänka på, det är inte så att kamremmen är bytt nyligen? För om jag inte har fel så har oljepumpsdrivningen inte kil på EW-motorer utan låses med friktion och då är det viktigt att vevaxelbulten dras med rätt moment.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by B204T »

Claes B wrote:
B204T wrote:Det verkar iaf ha varit olja i denna, för toppen har klarat sig, finns inga som helst spår av skador vad jag sett hitills på toppen, utan skadorna är som sagt vev och vevlager, allt ser jättebra ut i toppen så denna kommer vi sälja, komplett inkl grenrör

Hade det inte varit oljetrycksbortfall hade jag röstat på oil-sludge i vevaxeln. Inte helt ovanligt på XU-motorer som gått korta sträckor och inte blivit skötta med oljebytena som sig bör.
En annan sak som man kommer att tänka på, det är inte så att kamremmen är bytt nyligen? För om jag inte har fel så har oljepumpsdrivningen inte kil på EW-motorer utan låses med friktion och då är det viktigt att vevaxelbulten dras med rätt moment.

Kamremmen byttes ifjol
Henry B

Post by Henry B »

Bytte motorn i min förra året, då hade den gått 17800mil, då var den på väg att haverera med knack från blocket, vev eller ramlager som sagt upp sig, Är ganska säker på att det är dessa longlife servicar som har sönder motorerna. 2år/3000mil är tortyr.
Peugeot 206 GTI -03
B204T

Post by B204T »

Henry B wrote:

Bytte motorn i min förra året, då hade den gått 17800mil, då var den på väg att haverera med knack från blocket, vev eller ramlager som sagt upp sig, Är ganska säker på att det är dessa longlife servicar som har sönder motorerna. 2år/3000mil är tortyr.

Man ska alltså ha täta bytesintervaller på denna motortypen? jag som bilmek rekomenderar iaf var 1000e mil till kunderna, byter så på mina egna bilar, det funkar kalasbra, sen kör jag endast "originafilter" dvs bosch, eller i "värsta" fall mahlefilter, och vi kör med castrol hel eller delsyntet, olja och filter är något jag inte tummar på
Henry B

Post by Henry B »

B204T wrote:Man ska alltså ha täta bytesintervaller på denna motortypen? jag som bilmek rekomenderar iaf var 1000e mil till kunderna, byter så på mina egna bilar, det funkar kalasbra, sen kör jag endast "originafilter" dvs bosch, eller i "värsta" fall mahlefilter, och vi kör med castrol hel eller delsyntet, olja och filter är något jag inte tummar på

GTI bilar körs väl hårdare än vanliga bilar, så jag kan iaf inte förstå peugeots val med 3000mila servicar. vw har ju haft mycket problem med motorer som fått longlifeolja, bla 1.8T som du nämde.
Peugeot 206 GTI -03
B204T

Post by B204T »

Henry B wrote:
B204T wrote:Man ska alltså ha täta bytesintervaller på denna motortypen? jag som bilmek rekomenderar iaf var 1000e mil till kunderna, byter så på mina egna bilar, det funkar kalasbra, sen kör jag endast "originafilter" dvs bosch, eller i "värsta" fall mahlefilter, och vi kör med castrol hel eller delsyntet, olja och filter är något jag inte tummar på

GTI bilar körs väl hårdare än vanliga bilar, så jag kan iaf inte förstå peugeots val med 3000mila servicar. vw har ju haft mycket problem med motorer som fått longlifeolja, bla 1.8T som du nämde.

1.8T kan du dock byta olja var 100e mil om du så vill, tyvärr kommer problem med kox i framförallt toppen förr eller senare ändå, som sagt, för liten oljevolym + för små kanaler i toppen

Men jag håller med dig, 3000 mils intervaller är på tok för långt för en bil som är tänkt att användas "aktivt"
drdazed

Post by drdazed »

Har en P206 GTI -01.

Har en hel del strul.. Började vid 10 000 mil.

Kompressorn till ACC är paj. = 8papp

Läcker olja.. Mest över sommaren :P Vintern så läcker den knappt :o
Ska kolla upp det så fort jag gjort en motortvätt.. Blir det dyrt bytar jag in skiten. Verkar som detta är vanligt fel "Engine oil leak in the bell housing area. " Isåfall lär de bli svindyrt?

"Loose pipes inside the exhaust manifold." Detta felet har jag också.. :(

Om jag bytar in den så säljer jag mina vita OZ turismo 17" ;)
If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

206 GTI -01
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

B204T wrote:
1.8T kan du dock byta olja var 100e mil om du så vill, tyvärr kommer problem med kox i framförallt toppen förr eller senare ändå, som sagt, för liten oljevolym + för små kanaler i toppen

Men jag håller med dig, 3000 mils intervaller är på tok för långt för en bil som är tänkt att användas "aktivt"

När det gäller oljevolym så borde nog Peugeot ha pluspoäng iaf, 206 GTi kanske inte är bästa exemplet med något över 4 liter, men de flesta lite äldre rymmer över 5 liter.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
B204T

Post by B204T »

Min bruksis, ´00 Merca C180, dvs 1.8 16v, 122hk, oljemängd? 5.8 liter, men den är outslitlig, nu är de faktiskt bytt lmm på den, de är de första på 34k mil förrutom vanliga slitagegrejer som bromsbelägg osv, full servicebok och en massa kvitton sen bilen var ny berättar mycket

Nu är iaf 206an "klar", gamla motorn ligger på en pall och ska demonteras, bottendelen kommer bli fikapengar, toppen är till salu då den klarat sig oskadd, men ja, de blev lite kompromiss med lite bultar till fästen, och leta en ny till lådan, för peugeot i skellefteå hade ju slarvat bort lite bultar, undrar vad dom sysslat med egentligen... nu då man sett deras "felsökning" dvs, demontera allt under huven som inte ska lös och sen kasta allt i en låda och se glad ut ungefär, så håller man dom ju inte direkt jättehögt
Vi får oljor och glykol ikväll så imorgon bitti fylls kylsystem, motor och låda och sen vrids nyckeln till startläge
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

B204T wrote:Min bruksis, ´00 Merca C180, dvs 1.8 16v, 122hk, oljemängd? 5.8 liter, men den är outslitlig, nu är de faktiskt bytt lmm på den, de är de första på 34k mil förrutom vanliga slitagegrejer som bromsbelägg osv, full servicebok och en massa kvitton sen bilen var ny berättar mycket

PSA´s gamla sexa rymmer 7 liter :shock:
Jag och en polare körde en hel dag på Anderstorp med varsin XM, min en 12 och hans en 24v. Båda bilarna hade gått närmare 30k mil och inga speciella åtgärder gjordes innan bankörningen. Inga som helst problem under hela dagen och båda kördes hem till skåne efteråt. Min polares dessutom med husvagn :lol:
Det är helt klart en underskattad motor :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nu börjar det lukta sidospår.... :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
B204T

Post by B204T »

HellMek wrote:
B204T wrote:Min bruksis, ´00 Merca C180, dvs 1.8 16v, 122hk, oljemängd? 5.8 liter, men den är outslitlig, nu är de faktiskt bytt lmm på den, de är de första på 34k mil förrutom vanliga slitagegrejer som bromsbelägg osv, full servicebok och en massa kvitton sen bilen var ny berättar mycket

PSA´s gamla sexa rymmer 7 liter :shock:
Jag och en polare körde en hel dag på Anderstorp med varsin XM, min en 12 och hans en 24v. Båda bilarna hade gått närmare 30k mil och inga speciella åtgärder gjordes innan bankörningen. Inga som helst problem under hela dagen och båda kördes hem till skåne efteråt. Min polares dessutom med husvagn :lol:
Det är helt klart en underskattad motor :)

Ska vi liks prata oljemängd och hålla för skoj, Mercas dieselar, min gamla 300D 12v sexa, 43000 mil, aldrig bytt kamkedja, den sitter nu i en äldre kaross, med GT35 snigel, en polare ha byggt 2st merca dieselar med storturbo och ombyggd pump, som ge över 300 hästar, ingen av dom är renoverade efter att ha gått drygt 30k mil

Så jag kan väll säga som så, jag ligg hellre å lagar rost på mercor, än kör franskt iaf
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

B204T wrote:
Så jag kan väll säga som så, jag ligg hellre å lagar rost på mercor, än kör franskt iaf

Då är jag din raka motsats ;)
Ps, jag har också haft mercor, och det är bara ett fel på dom!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HellMek wrote:
B204T wrote:

Typ? :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
B204T

Post by B204T »

SNILLET wrote:
HellMek wrote:
B204T wrote:

De som är så typiskt är ju att jag tycker de är kul att laga rost, eller ja, allt karossjobb öht tycker jag är skitkul
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

B204T wrote:
SNILLET wrote:
HellMek wrote:
B204T wrote:

De som är så typiskt är ju att jag tycker de är kul att laga rost, eller ja, allt karossjobb öht tycker jag är skitkul

Då har du ju valt rätt märke helt klart.

Jag blir inte våt i byxan av mercor med ett enda undantag och det är 3 liter 24 ventiler diesel vi pratar om då. Och bara då kan vi börja snacka. ;)
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Post Reply