Morbidio wrote:Haha, men då är vi överens om att mer än trepunkt på väg är inte bra!
Nej det finns ingen som helst anledning till det, finns väldigt få vägar där det är motiverat med sitta-still-bälten om man kör i vägens angivna maxhastighet
Morbidio wrote:Haha, men då är vi överens om att mer än trepunkt på väg är inte bra!

Morbidio wrote:Team_Hink_Racing wrote:Morbidio wrote:Du ska inte ha fyr/fem/sexpunktsbälte om du inte har bur i bilen. Om taket skulle ge vika utan bur så sitter du fast med dessa bältena vilket är obra.
Har du en bra stol behöver du inte mer än trepunkt för att sitta still ordentligt. Detta vet jag av egen erfarenhet.
Håller inte med här. 4-6 punktsbälte med snabblås är snbbare att komma ur ett orginal 3-punktsbällte alla ggr.
Men det är inte det det handlar om. Jag menar detta:
Hänger ni med?

Team_Hink_Racing wrote:Hannes. Man ser och har koll på omgivningen ungefär lika bra som alla över 65år när du sitter fastspänd( alltså fast och inte sådär fjantigt som jag ser fler som åker med bältena,för att det är snyggt och coolt) i ett tex 4-punktsbälte, alltså typ 10% av sveriges bilister och 60% utav alla trafikanter på Söndagar.
T.P wrote:dessutom tror jag inte det är lagligt att åka med andra bälten än original i trafiken

Morbidio wrote:Om du nu inte tror mig Henke så får jag väl leta upp tråden på Rejsa igen så kan du få läsa hans egna inlägg..?

datapata wrote:T.P wrote:dessutom tror jag inte det är lagligt att åka med andra bälten än original i trafiken
korrekt, inte ala som vet det.
bältet bilen leverarades med ska användas om inte bilen är amatörbyggt fordon. spelar alltså ingen roll om man har fullbur och 6p-bälte, man måste använda orginal bälte ändå/också, annars blir det böterdet har nog jocke koll på med
Team_Hink_Racing wrote:datapata wrote:T.P wrote:dessutom tror jag inte det är lagligt att åka med andra bälten än original i trafiken
korrekt, inte ala som vet det.
bältet bilen leverarades med ska användas om inte bilen är amatörbyggt fordon. spelar alltså ingen roll om man har fullbur och 6p-bälte, man måste använda orginal bälte ändå/också, annars blir det böterdet har nog jocke koll på med
Tror inte trådskaparen ämnar att köra med 4-6punktsbältet i "trafiken", då kommer bara Jocke och tar honom när han jobbar![]()
Jag fattar som diskutionen går mot att utan båge 3-punkts bälte med båge 4-6 punkts vilket jag inte håller med på.
Däremot riktig stol utan justerbarrygg och riktigt bälte sen är det fit for fight på bana och inte på väg, då måste man som sagt följa vissa regler men det tror jag Sebastian har koll på.

datapata wrote:
att man inte ska ha 4-6 punktsbälte utan bur, beror nog på att det sägs att man liksom kan glidna neråt/innåt bilen ur bältet när man landar på taket, och ska då slippa trycka ner huvudet i halsen. det går inte om man låser båda axlarna i stolen.
jag har som tur är aldrig provat om det stämmer, men det är "vad som sägs"
Team_Hink_Racing wrote:datapata wrote:
att man inte ska ha 4-6 punktsbälte utan bur, beror nog på att det sägs att man liksom kan glidna neråt/innåt bilen ur bältet när man landar på taket, och ska då slippa trycka ner huvudet i halsen. det går inte om man låser båda axlarna i stolen.
jag har som tur är aldrig provat om det stämmer, men det är "vad som sägs"
I ett 4-punkt kan detta hända att man glider ner mot pedalerna men inte ett 5 eller 6 punkts, då har man glömt att knäppa med några remmar om det händer.
Men du menar att man ska glida bort ifrån taket (om nu det trycks in) så man inte kläms fast, alltså bort mot taket så man överlever? Det tycker jag inte stämmer överens med att tex man ska styras mot airbagen vid krock. Då kan man om man har tur eller otur hamna i passagerarens airbag.
Fast bäst är ju om man ger f*n i att sakta ner så fort mot något så man får skador på bilen
zetec wrote:Riktig stol får det bli, jag har tittat på något som heter Sparco Evo, http://www.scstyling.com/sparco-evo--p-9938-c-3150.aspx
Kan det vara något lämpligt? -det är inte den billigaste men heller inte den dyraste. Det är en glasfiberstol?
Jag har inga planer på bur, i alla fall inte nu i första skedet.
Påverkar det mitt val av stol, bälten med tanke på montering mm.?
Vad behöver jag mer för prylar och hur, i stora drag, monteras dessa grejer?
Ratt; kanske en http://www.scstyling.com/flat-steering- ... -2314.aspx
-Det är en sådan ni pratade om att funkar bra om man kör med riktiga handskar?
Var det en sådan "Fnatte" pratade om att han hade nav till, men sen inte hade kvar?
Min fråga är om man isf kan använda ett sådan (sk snap-off-nav?) på det viset att man enkelt kan byta mellan sportratten och vanliga ratten, då jag antar att den vanliga ratten är bekvämare i vanlig trafik?

zetec wrote:Härliga diskussioner det blir i denna samling människor.
jag har ännu inte gjort någon form av uppgradering.
Planerna jag har är att jag nu först ska:
-Lätta bilen så mycket som möjligt.
-Bättre däck (kanske R-däck, den diskussionen kommer säkert snart den också)
-Bättre bromsbelägg, bromsslangar och bromsolja.
-Stol
-Väghållning (om det blir nu eller om jag kör som det är och tar det i nästa steg har jag inte bestämt mig för än)
Jag har läst på detta ämne och precis som ni säger så måste man enligt reglerna använda bilens originalbälten i trafik. Det tänker jag självklart göra.
Denna diskussion handlar om när jag ska bli snabbare och snabbare och ha roligare och roligare på bana för varje varv.
Riktig stol får det bli, jag har tittat på något som heter Sparco Evo, http://www.scstyling.com/sparco-evo--p-9938-c-3150.aspx
Kan det vara något lämpligt? -det är inte den billigaste men heller inte den dyraste. Det är en glasfiberstol?
Bälten, det skiljer ganska mycket i pris på 4-punkt och 6-punkt, vad rekommenderas?
Och när svaret på den frågan ställts så kan någon kunnig få svara på vad skillnaden mellan de olika inom de två följande kategorierna är också, vilket jag ska välja.
4-punkt:
http://www.scstyling.com/sparco/balten/ ... 817-1.aspx
6-punkt:
http://www.scstyling.com/sparco/balten/ ... 818-1.aspx
Jag har inga planer på bur, i alla fall inte nu i första skedet.
Påverkar det mitt val av stol, bälten med tanke på montering mm.?
Vad behöver jag mer för prylar och hur, i stora drag, monteras dessa grejer?
Ratt; kanske en http://www.scstyling.com/flat-steering- ... -2314.aspx
-Det är en sådan ni pratade om att funkar bra om man kör med riktiga handskar?
Var det en sådan "Fnatte" pratade om att han hade nav till, men sen inte hade kvar?
Min fråga är om man isf kan använda ett sådan (sk snap-off-nav?) på det viset att man enkelt kan byta mellan sportratten och vanliga ratten, då jag antar att den vanliga ratten är bekvämare i vanlig trafik?
PS: Jag brukar i vanliga fall absolut inte vara knuten till någon särskild handlare, men varför jag denna gång tittat hos just SC-styling är för att jag fått ett "gammal-kund-rabatt-erbjudande" som jag tänkt passa på att utnyttja nu.
Team_Hink_Racing wrote:*Ratt kör du på en i mocca, glöm inte att köra med handskar hela tiden eller ha 2 rattar som du byter om du tänker köpa snap-off oxå.

HellMek wrote:Team_Hink_Racing wrote:*Ratt kör du på en i mocca, glöm inte att köra med handskar hela tiden eller ha 2 rattar som du byter om du tänker köpa snap-off oxå.
Vad händer om man inte har handskar och hur lång tid tar det?
Team_Hink_Racing wrote:HellMek wrote:Team_Hink_Racing wrote:*Ratt kör du på en i mocca, glöm inte att köra med handskar hela tiden eller ha 2 rattar som du byter om du tänker köpa snap-off oxå.
Ser ut som en skinnratt efter ett tag, vet inte hur lång tid men det går att borsta med en speciell borste.
HellMek wrote:Team_Hink_Racing wrote:HellMek wrote:Team_Hink_Racing wrote:*Ratt kör du på en i mocca, glöm inte att köra med handskar hela tiden eller ha 2 rattar som du byter om du tänker köpa snap-off oxå.
Ser ut som en skinnratt efter ett tag, vet inte hur lång tid men det går att borsta med en speciell borste.
Låter inte som nåt allvarligt direktJag körde utan handskar hela tiden och jag tror Peder gör det med