Kamremsbyte Peugeot 406
Kamremsbyte Peugeot 406
Jag har pratat med 2 olika peugeot-verkstäder angående kommande kamremsbyte, den ena säger att det är vart 4:e år som gäller och den andra säger vart 6:e år... den byttes senast i maj 2007, ska den bytas nu i maj i år igen alltså? Årsmodellen är 2001, motor är 2.0 bensin.
Någon som har tips om bra/hyfsat billig verkstad här i sthlm vad gäller jobbet?
Re: Kamremsbyte Peugeot 406
Proppen wrote:Jag har pratat med 2 olika peugeot-verkstäder angående kommande kamremsbyte, den ena säger att det är vart 4:e år som gäller och den andra säger vart 6:e år... den byttes senast i maj 2007, ska den bytas nu i maj i år igen alltså? Årsmodellen är 2001, motor är 2.0 bensin.
Vilket sammanträffade då jag har själv har fått samma svar.Jag har en Peuqeot 406 2.2 2003. Jag ringde till Peuqeot här i Västerås och dom sa vart 6:e år eller 9000mil (kommer inte riktigt i håg miltalet) En Mekonomen verkstad jag prata med sa vart 4:e år. Mekonomen verkstaden jag prata med skulle ha 6500kr för jobbet.Kan tillägga att byte av vattenpump skulle ingå i jobbet.
- 406_Jonathan
Ja det är 4 år.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
- danielr112
Ärligt så har jag aldrig bytt pga av åldern. ivf inte ynka 4 år. däremot 10+ år har jag börjat fundera. Framförallt om remmen ser bra ut och har rullat hela tiden.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Haynes anger var 12.000 :e mil och inget angående år. Dock rekommenderar de byte vid halva körsträckan , dvs var 6.000 :e mil för bilar som används intensivt med korta körsträckor där mycket start och stopp förekommer.
På i stort sett alla övrigar serviceintervaller anger de tidsperioder men som sagt, inte för kamremsbytet.
/Mvh Mikke
På i stort sett alla övrigar serviceintervaller anger de tidsperioder men som sagt, inte för kamremsbytet.
/Mvh Mikke
Mikke H wrote:Haynes anger var 12.000 :e mil och inget angående år. Dock rekommenderar de byte vid halva körsträckan , dvs var 6.000 :e mil för bilar som används intensivt med korta körsträckor där mycket start och stopp förekommer.
/Mvh Mikke
Det är olika beroende på i vilket land bilen är såld. I Sverige var det 4 år på bilar sålda fram till 2005.
- 406_Jonathan
406_Jonathan wrote:Har Danmark/Tyskland längre årsintervall och isåfall hur mycket? Vi i södra Sverige har ju inte så olikt klimat?
Har inte Citroen längre årsintervall trots samma motorer?
Jag tror att Danmark har 10 år, men jag är inte riktigt säker på det. Citroën har också såvitt jag vet 10 år. Är nog rätt säkert att säga att det är ett intervall som inte är så farligt att tumma på. Men samtidigt är det ju dumt att vara dumsnål, det är ju inte så jättestora pengar det handlar om när man ser till vad bilägande kostar totalt sett, och kostnaden för en havererad rem är ju mångfalt högre än vad ett byte kostar.