406 "Antipollution fault" "catalytic convert

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
strauss

406 "Antipollution fault" "catalytic convert

Post by strauss »

Hej

Jag har problem med min 406 -04 2.0 RFN (EW10J4)

"Antipollution fault" "catalytic converter fault" dyker upp ibland tillsammans med motorlampan...

Jag fick en tvåa på besiktningen för att dom hittade en felkod(P0300) "Misständning på en, eller flera cylindrar", när dom
kopplade in en diagnosenhet, plus att det var förhöjda
avgasvärden... :cry: ...Utan att motorlampan var tänd...

Så jag åkte till Peugeot center hisingen (Göteborg) Där gjorde dom en kemisk rengörning, av motorn??? Men det var ingen som helst skillnad när jag hämtade den, förutom att jag var 3000 fattigare

Så nu vill dom plocka av toppen, kolla ventiler, byta lyftare osv... Inte billigare... :wink:

Så nu är jag öppen för förslag, typ ska jag testa Wynn´s HYDRAULIC VALVE LIFTER CONCENTRATE, eller liknande???

Annars kommer jag nog lyfta toppen själv, eller köpa en ny på skroten eller en utbytes topp... Fast det är lite knölig i ett litet mörkt kallgarage... :wink:

/ Strauss
I´m a biker... :)
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Hur mycket olja är det i motorn när du kollar på stickan?

Någon fick bort problemet med lyftarna när han bara fylde till halva på stickan....

Billigt och enkelt att testa bara suga ut olja om de behövs....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Gunner

Post by Gunner »

Tjo!

Populära felmeddelanden om du söker i forumet :)

Jag har själv fått dessa ett flertal gånger, men bara om jag kallstartar bilen och det är riktigt kallt ute. Eftersom att du får P0300 så är det "random" cylinder, så ingen specifik cylinder som har feltändning. Vissa verkstäder börjar med att byta en del, sen en till, och en till osv utan att ens veta om det hjälper. Så pass vanligt är dessa felen... Och verkstäderna har ingen exakt lösning, så de byter vad som passar dom.

Jag har inte gjort något för att fixa detta, bilen fungerar bra efter omstart varje gång. Felkoden raderar jag innan besiktning. Bilen gick igenom med perfekta värden förra veckan.

Om du nu vill få det fixat, så kan du ju börja med att göra de enklare sakerna själv som att byta stift och tändspole (detta har hjälpt en del i detta forumet). Kan ju också byta Kat, innan du börjar med de tyngre grejorna.

Catalytic converter fault kommer först, och motorlampan blinkar. Detta felmeddelande är kvar x antal omstarter alt x antal km. Efter det så får man Antipollution fault, med lysande lampa i x antal omstarter alt km, sen får man inga fler fel. P0300 lagras ett tag i minnet i datorn i bilen, innan det också försvinner. Det är värt det att köpa en OBDII läsare för ett par 100 lappar så kan du nolla själv innan bes.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Gunner wrote:Tjo!

Populära felmeddelanden om du söker i forumet :)

Jag har själv fått dessa ett flertal gånger, men bara om jag kallstartar bilen och det är riktigt kallt ute. Eftersom att du får P0300 så är det "random" cylinder, så ingen specifik cylinder som har feltändning. Vissa verkstäder börjar med att byta en del, sen en till, och en till osv utan att ens veta om det hjälper. Så pass vanligt är dessa felen... Och verkstäderna har ingen exakt lösning, så de byter vad som passar dom.

Jag har inte gjort något för att fixa detta, bilen fungerar bra efter omstart varje gång. Felkoden raderar jag innan besiktning. Bilen gick igenom med perfekta värden förra veckan.

Om du nu vill få det fixat, så kan du ju börja med att göra de enklare sakerna själv som att byta stift och tändspole (detta har hjälpt en del i detta forumet). Kan ju också byta Kat, innan du börjar med de tyngre grejorna.

Catalytic converter fault kommer först, och motorlampan blinkar. Detta felmeddelande är kvar x antal omstarter alt x antal km. Efter det så får man Antipollution fault, med lysande lampa i x antal omstarter alt km, sen får man inga fler fel. P0300 lagras ett tag i minnet i datorn i bilen, innan det också försvinner. Det är värt det att köpa en OBDII läsare för ett par 100 lappar så kan du nolla själv innan bes.

Byte ventiltryckare så kan du starta bilen även på vintern utan att lampan tänds, om du inte åk med problemet förlänge, då kan det behövas att man rycker toppen och gör rent.
Förutsatt att du kollat allt annat som är relevant, soppatryck, tjuvluft kaminställning, komptryck kall vs. varm. Har man tryckar problemet är kompet lite sämmre vid kallmotor( - grader ).
Att en dålig KAT skulle generera en P0300 är högst otroligt.
Ente ens en tändramp ger den koden, blir andra koder då.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Post Reply