Auktoriserad verkstad missat kamremsbyte...2 GGR

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
lefikk

Auktoriserad verkstad missat kamremsbyte...2 GGR

Post by lefikk »

Måste bara få ventilera en sak med er: Min svärfar har en Peugeot 206 GTI 2001 som de har ägt sedan 2002. Bilen är fullservad på auktoriserad verkstad, och eftersom de inte är några bilmekaniker, så har dem ringt till verkstaden när de känt sig osäkra och frågat efter serviceintervallen på 206:an för att veta när den ska lämnas in nästa gång.

I veckan skulle dem försöka byta in bilen (hos en VW-handlare) och inbytestet visade förutom vissa småfel även att kamremmen inte verkade vara bytt och handlaren ville inte byta in bilen så länge det inte var gjort.

"Konstigt" tyckte svärfar och kontaktade Peugeotverkstaden som konstaterade att kamremmen inte var bytt på bilen någonsin. Verkstaden hävdar att bilen inte varit inne på service just de år som kamremmen skulle ha bytts, men bilen är ju servad varje gång hos dem enligt boken och deras rekommendationer.

Jag anser att det är helt horribelt att sådant här kan hända. Ska man inte kunna lite på att en auktoriserad verkstad där man alltid servar sin bil ska upplysa om sådant? Servicerådgivaren mumlade lite försynt och plockade gladeligen fram en offert på nästan 7000 spänn för kamremsbyte med v-pump osv.

Jag personligen hade inte klivit ut från lokalen innan jag fått ett kamremsbyte gratis som good will. låt vara att man har ansvar för sin egen bil, men någon form av service bör man väl kunna kräva...eller vad säger ni? Samtal med verkstadsägaren väntar på måndag.

mvh
Jesper
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Dagens bilhandlare har gått ner sig.. Och det är skamligt att de har "bytt" men inte bytt. Trots man betalt för det.

Har stött på "kunder" som jag haft när jag bytt andra saker på deras bilar, då har man sett massor av saker osm inte bytts fast det stod i pappren. Mycket tråkigt att sånt sker.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Kamrem ska bytas efter ett visst antal mil eller år. Det som inträffar först och är den servad på auktoriserad verkstad borde de åtminstonde ha nämnt det vid den tidpunkten.
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Helt klart!

Kanske svårt att få det helt gratis, men jag hade klart stått på mig om man kan påvisa att dem har missat något.
Tycker absolut de ska göra arbetet gratis iaf. Delarna lär ju inte kosta mer än 1000-lappen.
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ett tips kan ju vara att lägga ut den här på säljes för inbytespriset plus någon tusenlapp. Inbytespriser brukar sällan vara trevlig läsning men det kan ju bli en win-win. Någon här får köpt sig en bil för bra pris och de får mer än hos handlaren. Dessutom så slipper de harva med kamremsbytet.

Bara att skriva ut förutsättningarna för priset så får alla prutrövar acceptera.
Brukar vara lättare att förhandla pris utan inbyte (om nu inte handlaren klämt i med ett riktigt skambud på inbytet såklart, då brukar de vara mer villiga att "pruta" ;)).
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
R.O.B.

Post by R.O.B. »

en kompis berätta att hans jobbekompis lämnat in sin volvo på märkesverkstad. när han hämta ut den så stod det på kvittot att de bytt turbo... trevligt tyckte han... "...men min bil är ju inte en turbo..." :lol:
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
bihfocus

Post by bihfocus »

R.O.B. wrote:en kompis berätta att hans jobbekompis lämnat in sin volvo på märkesverkstad. när han hämta ut den så stod det på kvittot att de bytt turbo... trevligt tyckte han... "...men min bil är ju inte en turbo..." :lol:

Hahahahhahahahahah
Martin.sthlm
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Auktoriserad verkstad missat kamremsbyte...2 GGR

Post by Martin.sthlm »

lefikk wrote:
Jag personligen hade inte klivit ut från lokalen innan jag fått ett kamremsbyte gratis som good will. låt vara att man har ansvar för sin egen bil, men någon form av service bör man väl kunna kräva...eller vad säger ni? Samtal med verkstadsägaren väntar på måndag.

mvh
Jesper

Vad innefattar det ansvar man själv har för sin bil enligt dig?
Håller med om att det är dåligt om aldrig verkstan har nämnt att kamremmen ska bytas inom vissa intervall, finns ju både år och miltal att gå efter. Men det finns ju fler bilverkstäder än en att gå till och allt skrivs inte alltid in i serviceboken om inte ägaren till bilen insisterar på det.

En auktoriserad verkstad har så klart ett ansvar men bilägaren har ett större ansvar att hålla koll på vad som gjorts på bilen eller inte.
Last edited by Martin.sthlm on Mon Apr 18, 2011 22:17, edited 1 time in total.
krabban79

Post by krabban79 »

Satt och kollade i mitt servicehäfte för att få fram intervallen på kamremsbyte och där står klart och tydligt att det inte ingår i vanliga servicen utan måste beställas separat.
Dock kan man ju tycka att verkstaden borde ha lite koll ändå, under förutsättning att den inte är en stor återförsäljare och att den varit servad på samma ställe hela tiden.
Kör: 806 2,0 8v -00
Till salu: 306 xsi -94
KennethRC

Post by KennethRC »

Är ju horribelt att inte den auktoriserade verkstaden inte ens påpekat när det är dags för kamremsbyte! Trodde verkstäder levde på reparationerna av sina kunders bilar, så det borde ju finnas ett "visst" egen värde att hålla reda på sånt åt sina kunder.....:violent1:

När vi ägde våran 206 RC så fick vi direkt veta när det var dags för kamremsbyte från våran lokala Peugeot verkstad.

Fast våran OPC hade ju Opel verkstaden i Växjö "glömt" att både byta tändstift på 2ggr enligt serviceboken, samt aldrig bytt bromsvätska på bilen sen den var ny 4år tidigare...Skulle ju bara ha gjorts varannat år..Känns ju också väldigt tryggt... :evil: :die:
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
lefikk

Post by lefikk »

-Lappen- wrote:Ett tips kan ju vara att lägga ut den här på säljes för inbytespriset plus någon tusenlapp. Inbytespriser brukar sällan vara trevlig läsning men det kan ju bli en win-win. Någon här får köpt sig en bil för bra pris och de får mer än hos handlaren. Dessutom så slipper de harva med kamremsbytet.

Bara att skriva ut förutsättningarna för priset så får alla prutrövar acceptera.
Brukar vara lättare att förhandla pris utan inbyte (om nu inte handlaren klämt i med ett riktigt skambud på inbytet såklart, då brukar de vara mer villiga att "pruta" ;)).

Detta finns som alternativ beroende på hur det går hos verkstaden :). Jag kan förvisso byta remmen med tillbehör själv åt dem, men det är ju en fråga om tid också.

mvh
Jesper
lefikk

Post by lefikk »

R.O.B. wrote:en kompis berätta att hans jobbekompis lämnat in sin volvo på märkesverkstad. när han hämta ut den så stod det på kvittot att de bytt turbo... trevligt tyckte han... "...men min bil är ju inte en turbo..." :lol:

Ha ha! Stjärna i kanten till den verkstaden *lol*
lefikk

Re: Auktoriserad verkstad missat kamremsbyte...2 GGR

Post by lefikk »

Martin.sthlm wrote:
lefikk wrote:

mvh
Jesper

Vad innefattar det ansvar man själv har för sin bil enligt dig?
Håller med om att det är dåligt om aldrig verkstan har nämnt att kamremmen ska bytas inom vissa intervall, finns ju både år och miltal att gå efter. Men det finns ju fler bilverkstäder än en att gå till och allt skrivs inte alltid in i serviceboken om inte ägaren till bilen insisterar på det.

En auktoriserad verkstad har så klart ett ansvar men bilägaren har ett större ansvar att hålla koll på vad som gjorts på bilen eller inte.

Jag anser att det visserligen åligger ägaren till bilen att hålla koll på service etc. MEN är man okunnig inom området är det inte helt lätt att läsa en servicebok.

Bilen är servad hos samma verkstad hela tiden, utan undantag.

Det åligger verkstaden att göra ett fackmannamässigt jobb. Ringer man dessutom till bilverkstaden och frågar specifikt efter "när ska service ske, och vad ska göras" så tycker jag det är skamligt att missa bytet inte bara en, utan två gånger. De är ju en auktoriserad firma, och de kan knappast skylla på att de inte kan serviceplanen.

mvh
Jesper
lefikk

Post by lefikk »

krabban79 wrote:Satt och kollade i mitt servicehäfte för att få fram intervallen på kamremsbyte och där står klart och tydligt att det inte ingår i vanliga servicen utan måste beställas separat.
Dock kan man ju tycka att verkstaden borde ha lite koll ändå, under förutsättning att den inte är en stor återförsäljare och att den varit servad på samma ställe hela tiden.

Det står att det är tilläggsarbete, helt sant. Tycker ändå det är sjukt dåligt av en peugeotverkstad att inte föreslå kamremsbytet. Om inte annat vill dem väl tjäna pengar, eller har jag missat nåt?

Bilen är servad hos samma verkstad hela tiden. En liten lokal verkstad som är auktoriserad för Peugeot

mvh
Jesper
lefikk

Post by lefikk »

KennethRC wrote:Är ju horribelt att inte den auktoriserade verkstaden inte ens påpekat när det är dags för kamremsbyte! Trodde verkstäder levde på reparationerna av sina kunders bilar, så det borde ju finnas ett "visst" egen värde att hålla reda på sånt åt sina kunder.....:violent1:

När vi ägde våran 206 RC så fick vi direkt veta när det var dags för kamremsbyte från våran lokala Peugeot verkstad.

Fast våran OPC hade ju Opel verkstaden i Växjö "glömt" att både byta tändstift på 2ggr enligt serviceboken, samt aldrig bytt bromsvätska på bilen sen den var ny 4år tidigare...Skulle ju bara ha gjorts varannat år..Känns ju också väldigt tryggt... :evil: :die:

Håller med om att det borde ligga i verkstadens intresse också, rent vinstmässigt.

Intressant med din OPC där också.....som min pappa sade "Det finns inga fackmän längre". Den gamla klyschan är mer sann än någonsin verkar det.

För övrigt: Tack ALLA som hittills skrivit i tråden för era svar, synpunkter, tips och reflektioner!
mvh
Jesper
Post Reply