hade tänkt byta motor i peggy då jag misstänker att kedjan rasar snart den rasslar (tror det är kedjan) plus att motorn tickar från flera av ventilerna
så min fråga är. hur svårt är det att byta till en annan motormodell?
eventuelt har jag tänkt införskaffa en 2,0T eller en diesel.
24valvaren är också en stor sannolikhet
passar dessa motorerna på motorfästena eller måste detta bytas?
sjävlklart vet jag att ksbelhärvan och databoxar o dyl måste bytas i samband. men kontskterna in i kupen passar de över till andra motorhärver eller mpste dessa skarvas ihopa?
har manuel låda och har tänkt behålla detta. men bara för jag är nyfiken, hur svårt är det att byta till automat låda?
har tänkt renovera den gamla 12valvarem efter jag har demonterqt den. men skulle behöva en moment guide. till jag ska montera ihopa den efter renoverigen
motorskifts 605
motorskifts 605
Peugeot 605 SR -92
Det sitter fyra(!) kedjor i PRV 6:an, så den kan nog rassla lite utan att det betyder så värst mycket. Min rasslade alltid lite grand, den gick 48.000 mil utan att rasslet utlöste några problem.
Tickande från ventiler kan bero på smuts i en eller flera hydrauliska lyftare. Kanske att två täta oljebyten skulle kunna förbättra det hela. I annat fall finns något sorts "tvättmedel" som man kan hälla i motorn. Man kör 10 min på förhöjd tomgång eller något sådant. Sedan byter man olja (kanske två ggr). Har inte testat själv, men har en kompis som tystade ner en Mitsubishi framgångsrikt med sådant.
Byta motortyp verkar vara att göra det krångligt för sig. Andra kanske kan säga hur bra eller illa det passar. Men 24-ventilaren tror jag du ska hoppa över. Den har tydligen dåliga lösningar när det gäller kamföljare och sådant. Inte alls samma hållbarehet som 12-ventilaren.
Tickande från ventiler kan bero på smuts i en eller flera hydrauliska lyftare. Kanske att två täta oljebyten skulle kunna förbättra det hela. I annat fall finns något sorts "tvättmedel" som man kan hälla i motorn. Man kör 10 min på förhöjd tomgång eller något sådant. Sedan byter man olja (kanske två ggr). Har inte testat själv, men har en kompis som tystade ner en Mitsubishi framgångsrikt med sådant.
Byta motortyp verkar vara att göra det krångligt för sig. Andra kanske kan säga hur bra eller illa det passar. Men 24-ventilaren tror jag du ska hoppa över. Den har tydligen dåliga lösningar när det gäller kamföljare och sådant. Inte alls samma hållbarehet som 12-ventilaren.