[406 1,8 -03] Spindelledsbyte ?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
D_sundsvall

[406 1,8 -03] Spindelledsbyte ?

Post by D_sundsvall »

Hej ! Är det svår att byta spindelled på ovna nämnda bil ?
Någon som har erfarenhet ? Jag fick nedslag på besiktningen på just spindelled..
Peugeot 406 1.8 -03 kombi
Yamaha FZS 600 -01

Audi A6 2.6 quattro -95 *såld*
persuader
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by persuader »

Såvitt jag förstått av tidigare trådar och mina egna erfarenheter den senaste veckan kan det vara allt fån otroligt enkelt till att vara jävligt jävligt jobbigt.

Det senare om den är väldigt fastrostad då...

Men själva principen är ju lätt: Ta bort den gamla och sätta dit den nya. =)
Peugeot 406 2.0 ST -03
Peugeot 605Srti -97
D_sundsvall

Post by D_sundsvall »

persuader wrote:Såvitt jag förstått av tidigare trådar och mina egna erfarenheter den senaste veckan kan det vara allt fån otroligt enkelt till att vara jävligt jävligt jobbigt.

Det senare om den är väldigt fastrostad då...

Men själva principen är ju lätt: Ta bort den gamla och sätta dit den nya. =)

Ok, jag har kikat runt lite nu när jag smalnade av sökkriterierna i sökfunktionen en aning.
Men det är ett jobb man kan göra själv då ifall man har tillgång till lite verktyg.. Typ spett och slägga..
Peugeot 406 1.8 -03 kombi
Yamaha FZS 600 -01

Audi A6 2.6 quattro -95 *såld*
Bengt C

Post by Bengt C »

Vid dessa jobb ska man ta det lite försiktigt med både slägga och värme. Båda kan skada hjullagret.
persuader
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by persuader »

Förhoppningsvis behöver du varken spett eller slägga. En bra rörtång är nog aldrig fel dock. Med lång hävarm.

I motsats till det så kan jag ju säga att jag själv än inte lyckats byta spindelleden på min 605. Jag har istället en demolerad spindelled som sitter fast, en bromsskiva som är sönderskuren med några symmetriska jack i navet och en kropp som värker.

Vet inte om det är exakt samma infästning på 406 men din är ju 6 år nyare så den har nog inte rostat fast lika mkt skulle jag tro.
Peugeot 406 2.0 ST -03
Peugeot 605Srti -97
Håkan Ö

Post by Håkan Ö »

Bytte spindelleder i höstas på min 406td-99 och dom satt som bara f... :evil: Fick svetsa fast en mutter rejält runt om leden och så låta den kallna så kom den på högra sidan i alla fall men på västra så var det gassvets som gällde och en stor rörtång innan den släppte :twisted:
Post Reply