Knäppningar i Stereo? Peugeot 607 -03 HDI.
Knäppningar i Stereo? Peugeot 607 -03 HDI.
Hallå.
Jag är en numera lycklig ägare av en 607 2,2 HDi 2003.
Men har några små problem.
Spaken för Farthållare och Stereo fungerar dåligt. Vill man höja volymen så byter den låt samtidigt mm.
Och ibland så knäpper (smäller) det till i högtalarna så man nästan håller på att skita ner sig!
Är det någon som har några tips angående dessa problem.
Mvh Rikard.
Spaken för Farthållare och Stereo fungerar dåligt. Vill man höja volymen så byter den låt samtidigt mm.
Och ibland så knäpper (smäller) det till i högtalarna så man nästan håller på att skita ner sig!
Mvh Rikard.
Re: Knäppningar i Stereo? Peugeot 607 -03 HDI.
Rikard wrote:Hallå.
Mvh Rikard.
Hade likadant problem. Dock så är rattkontrollen skit bara.
Vill man höja volymen byter den låt dålig konstruktion men inget man
bryr sig om.
Vad gäller kneppningar har jag fixat det. Ring mig på 076-2002127 jag ska även lägga ut det med bilder på hemsidan.
http://www.peugeot607info.n.nu/
Annars gör du såhär.
Du måste ta ut stereon från dess plats.
Börja med att ta bort plasten där knappen för solgardin bak finns. Där under finns 2 skruvar.
Ta bort ramen runt växelspaken där finns ytterliggare 4 skruvar.
Luft uppåt bara så ska det lossas.
Dra ut ramen sedan.
Ta bort kontrollen för klimat anlägningen. Ta en tunn mejsel och bänd försiktigt på sidan av kontrollen så hoppar den ut.
Nu ska stereon bara vara kvar.
Den sitter fast med 4 skruvar.
När du tagit ur stereon känn först på kablarna bak på den vicka dem. Sprakar det när stereon är igång? Ta mejseln och dra på stereons hölje.
Sprakar det?
Koppla ur kablarna.
Ta även bort säkringen.
Under stereon finns ett hölje med 4 skruv. Precis bak på höljet där kontakterna sitter ska det finnas som ett liten utskuren plåt. Böjd innåt.
Skruva bort plåten och vik tillbaka de böjda små delarna utåt.
Den hade kontakt med de lödda kontakterna för kablarna och gjorde att det small till. Koppla sedan in kablarna igen och sist koppla in säkringen. Sen kan du sätta igång stereon för att se om det blev löst. Det var mitt problem iaf.
Du måste ta ut stereon från dess plats.
Börja med att ta bort plasten där knappen för solgardin bak finns. Där under finns 2 skruvar.
Ta bort ramen runt växelspaken där finns ytterliggare 4 skruvar.
Luft uppåt bara så ska det lossas.
Dra ut ramen sedan.
Ta bort kontrollen för klimat anlägningen. Ta en tunn mejsel och bänd försiktigt på sidan av kontrollen så hoppar den ut.
Nu ska stereon bara vara kvar.
Den sitter fast med 4 skruvar.
När du tagit ur stereon känn först på kablarna bak på den vicka dem. Sprakar det när stereon är igång? Ta mejseln och dra på stereons hölje.
Sprakar det?
Koppla ur kablarna.
Ta även bort säkringen.
Under stereon finns ett hölje med 4 skruv. Precis bak på höljet där kontakterna sitter ska det finnas som ett liten utskuren plåt. Böjd innåt.
Skruva bort plåten och vik tillbaka de böjda små delarna utåt.
Den hade kontakt med de lödda kontakterna för kablarna och gjorde att det small till. Koppla sedan in kablarna igen och sist koppla in säkringen. Sen kan du sätta igång stereon för att se om det blev löst. Det var mitt problem iaf.
Rikard wrote:Men det här med Rattspakarna till stereon, finns det ingen ny uppdaterad version som fungerar?
Jag har samma glapp i mina spakar (oxå 607). Om glappandet kommer pga av spakarna måste det ju vara någon typ av vanligt slitage. Borde väl gå att isåfall beställa nya någonstans ifrån och byta dem. Det borde väl lösa problemet?
Jag har tänkt att kolla priset men inte gjort det än. Om någon av er gör det så säg gärna till.
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
Karlqvist wrote:Rikard wrote:Men det här med Rattspakarna till stereon, finns det ingen ny uppdaterad version som fungerar?
Jag har samma glapp i mina spakar (oxå 607). Om glappandet kommer pga av spakarna måste det ju vara någon typ av vanligt slitage. Borde väl gå att isåfall beställa nya någonstans ifrån och byta dem. Det borde väl lösa problemet?
Jag har tänkt att kolla priset men inte gjort det än. Om någon av er gör det så säg gärna till.
De lär väl kosta en slant men jag använder det aldrig det suger faktiskt. De kunde installerat något på ratten istället
Rikard wrote:Tack för den utförliga beskrivningen.
Ska ta och kolla upp Stereon när jag får mina nya handbromsvajrar för då skall jag ju likaså lös med mittkonsolen.
Men det här med Rattspakarna till stereon, finns det ingen ny uppdaterad version som fungerar?
Mvh Rikard.
Inga problem. Fastnar du någonstans så hör av dig du har mitt nummer.
Peugeot svar på knäppandet var byt stereo för 10.000:- hahahha idioter
Rikard wrote:Plockade isär spakarna till farthållaren och stereon idag och tog lite våtslippapper och putsade kontakt ytorna lite lätt.
Sedan satt jag på nytt silicon fett på ytorna och vips så fungerar dom perfekt igen.
Hoppas att det fungerar ett tag nu igen.
Excellent.. Var det lätt att få bort dem? Vilka kontaktytor gjorde du rent? Kopplingen mellan spakarna & resten, eller plockade du isär spakarna oxå på nåt sätt...?
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
Nu har jag plockat isär stereon och tyvärr så verkar det inte vara höljet som är problemet. När man vickar på kretkortet där kontakterna sitter så kommer knäppningarna fram, men tyvärr så hittar jag inga fel i lödningarna. Så lösningen fick bli enkel. Jag kilade fast kortet så det inte skall röra sig nå mer, tiden få utvisa om problemet är löst.
Mvh Rikard.
Mvh Rikard.
Rikard wrote:Nu har jag plockat isär stereon och tyvärr så verkar det inte vara höljet som är problemet. När man vickar på kretkortet där kontakterna sitter så kommer knäppningarna fram, men tyvärr så hittar jag inga fel i lödningarna. Så lösningen fick bli enkel. Jag kilade fast kortet så det inte skall röra sig nå mer, tiden få utvisa om problemet är löst.
Mvh Rikard.
Har du kolla på höljet? Precis vid lödningarna ska det vara en bakåtböjd metallbit från nedre höljet. Det löste mitt problem.
Du ska även dra en mejsel över höljet när stereon är på. Får du störningar så har du jordfel eller att höljet tar i kretskortet.
Jo jag har kollat höljet. Jag körde stereon utan hölje och direkt jag rörde det stående kretskortet med anslutningarna sprakar det.
Men min fina lagning verkar ha gjort problemet bara värre så ikväll blir det att riva stereon igen och prova värma upp lödningarna med värmepistolen och se om man kan få till problemet.
Men min fina lagning verkar ha gjort problemet bara värre så ikväll blir det att riva stereon igen och prova värma upp lödningarna med värmepistolen och se om man kan få till problemet.
Rikard wrote:Nu har jag lött om det flesta lödningarna kring anslutningarna vips var problemet borta!
Hoppas att det nu fungerar ett tag framöver. Jag tror att problemet låg i dom lödningarna som kopplar ihop det 2 lagriga kretkortet.
Precis. Det verkar vara kallödningar.
Hoppas det inte knäpper nu. Härligt att det löste sig.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Rikard wrote:Nu har jag plockat isär stereon och tyvärr så verkar det inte vara höljet som är problemet. När man vickar på kretkortet där kontakterna sitter så kommer knäppningarna fram, men tyvärr så hittar jag inga fel i lödningarna. Så lösningen fick bli enkel. Jag kilade fast kortet så det inte skall röra sig nå mer, tiden få utvisa om problemet är löst.
Låter som du har en kallödning någonstans på kretskortet. I så fall är fast-kilningen bara en nödlösning som håller för stunder. Lödtenn kallflyter och kommer garanterat att börja glappa igen om det inte blir riktigt åtgärdat.
Jag hade en stereo som glappade på liknande sätt (men inte med knäppande i högtalarna, men andra skumma fel), någonstans på kortet var det en stor jordpunkt fastlött i stereons chassi som börjat glappa. Det är bara att börja leta...
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Rikard wrote:Nu har jag lött om det flesta lödningarna kring anslutningarna vips var problemet borta!
Ah... Grattis!
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"