Renovera eller köpa bakaxel till 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Renovera eller köpa bakaxel till 206

Post by S.Hedström »

Nu snurrar det runt i skallen så jag gör en tråd som jag kan skriva av mig i och be om råd :lol:

Jag behöver en ny/renoverad bakaxel till 206an jag har stående. Jag har klurat ut en del alternativ.

Jag har alltså en bakaxel som jag tagit isär med en frisk tapp och en bakaxel på bilen där ena hjulet lutar kraftigt.

1.
Köpa ny/renoverad bakaxel från UK.
Pris: ~£390 + frakt.

2.
Köpa nya axeltappar och oljebronslager med nya tätningar från UK och renovera en av mina egna.
Pris: £220 + frakt

3.
Slå isär bakaxeln som sitter på bilen just nu och hoppas en av tapparna är frisk och banka ihop en med nya lager.
Pris: Ja, vad nu lager och tätningar kostar.

4.
Be om att få köpa bara själva axeln med friska tappar, lager och tätningar.
Pris: Gissningsvis runt £270 + frakt.

5.
Detta är egentligen inget alternativ men det får stå med ändå.
Köpa en begagnad axel här i Sverige för 3000-4000 och hoppas på det bästa. Känns inget vidare ;)

Det är dyrt att renovera bakaxlar tycker jag :lol:
Peugeot 106
Peugeot 206
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Rent spontant så känns det väl som alternativ nr 1 är det bästa?
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Andra alternativet känns vettigast tycker jag iallafall. Prisvärt. Ska bara se om jag har tillgång att få ut dom gamla tapparna.
Peugeot 106
Peugeot 206
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

S.Hedström wrote:Andra alternativet känns vettigast tycker jag iallafall. Prisvärt. Ska bara se om jag har tillgång att få ut dom gamla tapparna.

Ah, två tappar i det priset! Trodde det var för en. Dåså ;)
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

men man spar en del jobb å köpa hela ju

returbilen då? du bor i rätt del av sverige
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Jaaacob wrote:men man spar en del jobb å köpa hela ju

Finns en del men alla lågmilade blir ju tagna innan dom kommer in på gården.

Arbetet är ingen fara förutom att jag ska klura ut hur jag ska lyckas få ur dom gamla tapparna, någon som har några idéer?
Peugeot 106
Peugeot 206
rcdriver

Post by rcdriver »

Har hört att man ska kunna köpa för vettigare pengar även från danmark
306 CAB När de e varmt ute
508 2,0 diesel allure
307 2,0 XS
205 MI16-89 reg med XU9j4z
"Kartis" i en 306GTI-00 grupp A
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

rcdriver wrote:Har hört att man ska kunna köpa för vettigare pengar även från danmark

Har du eller kan du få mer info om det?
Peugeot 106
Peugeot 206
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Ja det ska enligt uppgift finnas någon i danmark som säljer renoverade bakaxlar till vettiga priser men jag vet inte var eller hur man får tag i dem tyvär.
De levererar vad jag förstått till en del danska Peugeotverkstäder.
Kanske man kan ta reda på det genom någon dansk verkstad?

Undrar hur det går till att montera de där lösa tapparna som finns att köpa i UK?
Och om det funkar att byta axeltapp så borde det ju gå att svarva egna tappar.

Hade nyss samma dilemma till min 206 Gti, men hittade en i princip ny axel till bra pris så det löste sig innan jag kollat upp alternativen ordentligt.
406 turbo
106 XT
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

ala wrote:Ja det ska enligt uppgift finnas någon i danmark som säljer renoverade bakaxlar till vettiga priser men jag vet inte var eller hur man får tag i dem tyvär.
De levererar vad jag förstått till en del danska Peugeotverkstäder.
Kanske man kan ta reda på det genom någon dansk verkstad?

Undrar hur det går till att montera de där lösa tapparna som finns att köpa i UK?
Och om det funkar att byta axeltapp så borde det ju gå att svarva egna tappar.

Hade nyss samma dilemma till min 206 Gti, men hittade en i princip ny axel till bra pris så det löste sig innan jag kollat upp alternativen ordentligt.

Okej. Det verkar ju rätt så vettigt. Jag får sätt mig ner och köra lite Googlesökningar om inte annat. Eventuellt dom på High-speed vet något om det.

Jag tror inte det är någon större operation att få i dom nya. Däremot att få ut dom gamla ;)

En i princip ny bakaxel, billigt vore ju det bästa. Svårt att hitta bara :(
Peugeot 106
Peugeot 206
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

S.Hedström wrote:

Arbetet är ingen fara förutom att jag ska klura ut hur jag ska lyckas få ur dom gamla tapparna, någon som har några idéer?

men 200kr för en högmilad är väl inga pengar? speciellt om den är ok så man kan renovera lätt?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

har du, eller får tag på delar så du kan slå ihop en frisk axel är väl det enklast. annars kan jag varmt rekomendera imaxle. frakten kostade £115 om jag inte minns galet, och då var det även nya bussningar med mot bilen. så jävla skönt att bara skruva dit en frisk axel, det var värt varenda spänn för mig iaf :) min rallye har gått snart 26k mil, men känns fortfarande som ny i chassit och inga problem alls med motor eller låda. bakaxeln har väl rullat på 1000 mil ungefär nu och fortfarande känns den väldigt bra utan glapp nånstans
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Jaaacob wrote:
S.Hedström wrote:

men 200kr för en högmilad är väl inga pengar? speciellt om den är ok så man kan renovera lätt?

OM den är OK ja. Chansen är minsann liten :lol:

datapata wrote:har du, eller får tag på delar så du kan slå ihop en frisk axel är väl det enklast. annars kan jag varmt rekomendera imaxle. frakten kostade £115 om jag inte minns galet, och då var det även nya bussningar med mot bilen. så jävla skönt att bara skruva dit en frisk axel, det var värt varenda spänn för mig iaf :) min rallye har gått snart 26k mil, men känns fortfarande som ny i chassit och inga problem alls med motor eller låda. bakaxeln har väl rullat på 1000 mil ungefär nu och fortfarande känns den väldigt bra utan glapp nånstans

Eftersom man inte lämnade in sin gamla ville dom ha £100 extra. Blev alltså 390 + 115 + 100 = £605

LIIITE saftigt men ska se om man kan köpa ett rör med friska tappar och bronslager med tätningar så är det ju en baggis att bygga ihop en egen :)
Peugeot 106
Peugeot 206
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

S.Hedström wrote:
datapata wrote:har du, eller får tag på delar så du kan slå ihop en frisk axel är väl det enklast. annars kan jag varmt rekomendera imaxle. frakten kostade £115 om jag inte minns galet, och då var det även nya bussningar med mot bilen. så jävla skönt att bara skruva dit en frisk axel, det var värt varenda spänn för mig iaf :) min rallye har gått snart 26k mil, men känns fortfarande som ny i chassit och inga problem alls med motor eller låda. bakaxeln har väl rullat på 1000 mil ungefär nu och fortfarande känns den väldigt bra utan glapp nånstans

Eftersom man inte lämnade in sin gamla ville dom ha £100 extra. Blev alltså 390 + 115 + 100 = £605

LIIITE saftigt men ska se om man kan köpa ett rör med friska tappar och bronslager med tätningar så är det ju en baggis att bygga ihop en egen :)

det var märkligt, det behövde inte jag göra :? jag betalade dessutom inte några £390, utan £290 för min axel till 106, utan krav på extra pengar för att jag inte hade nån inbytesaxel. priserna verkar ha justerats lite bara sen i augusti, för med dåvarande högre valutakurs betalade jag ca 4500:- med frakt hem till garagegolvet
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

datapata wrote:
S.Hedström wrote:

det var märkligt, det behövde inte jag göra :? jag betalade dessutom inte några £390, utan £290 för min axel till 106, utan krav på extra pengar för att jag inte hade nån inbytesaxel. priserna verkar ha justerats lite bara sen i augusti, för med dåvarande högre valutakurs betalade jag ca 4500:- med frakt hem till garagegolvet

4500:- hade jag kunnat gå med på.

Nu verkar det vara så att dom där oljebronsen bara fanns till 106 och att dom inte kunde få fram till 206 för där var det någon annan sorts tätning, blahiblaha.

Får väl nästan bli alternativ tre isåfall.
Peugeot 106
Peugeot 206
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Men Goopin har väl bronslager till 206an? :-k
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Morbidio wrote:Men Goopin har väl bronslager till 206an? :-k

Det ska han allt ha. Har snackat med honom om det iaf.
Osäker på om det fanns för omgående leverans. Han kommer nog in och bekräftar eller dementerar.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Han är ju på väg till Skåne så Simon kan prata med honom där! :wink:
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

£610 skulle det kosta med en nyrenoverad axel från UK. Vilket innebär att det alternativet är uteslutet. Det har visat sig att oljebronskitet inte är till 206 utan det är till 106 vilket innebär att också det alternativet är uteslutet.

Är det någon som har koll på vad lager, tätningar och eventuella skruvar man behöver kostar på Peugeot?
Peugeot 106
Peugeot 206
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

1080 ungefär :)

EDIT: Kollade precis min gamla tråd, 1063 kr kostar det på Peugeot. :)
Post Reply