Vilken gänga/skruv på oken bak på Peugeot 607
Vilken gänga/skruv på oken bak på Peugeot 607
Hej
JAg ska byta skivor bak men undrar om det är torx eller insex nycklar.
Sen också undrar jag om det lossas medsols eller motsols?
Så inte jag förstör gänga.
Tack på förhand
JAg ska byta skivor bak men undrar om det är torx eller insex nycklar.
Sen också undrar jag om det lossas medsols eller motsols?
Så inte jag förstör gänga.
Tack på förhand
Torx högst sannolikt (om de inte är bytta) gängan är iaf vanlig.
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
-Lappen- wrote:Dorn? Sak att slå ut sprintar med... ?!?
Jepp så var det
Följande beställde jag
Monteringssats 172:-
Drivdornsats 2 - 8 MM 221:-
CRC Kopparpasta 92:-
Bromsfett 25g 65:-
En sak jag inte förstår hur f*n kan man ha det sådär bak i så många år utan att göra något åt det. Inte undra på att allt är fastrostat.
Måste se kolvens funktion bak när jag plockat bort allt. Smörja ordentligt.
Vissa gör aldrig service på bilen verkar det som.
det är därför så många bilar har problem med bromsarna. jag försöker fixa det vid åtminstone ett hjulbyte varje år. ta isär, smörja upp, byt det som behövs, kolla funktion o sätta ihop. justera in handbromsen bör göras också med mejsel i det lilla hålet om det är som på min 406.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
R.O.B. wrote:det är därför så många bilar har problem med bromsarna. jag försöker fixa det vid åtminstone ett hjulbyte varje år. ta isär, smörja upp, byt det som behövs, kolla funktion o sätta ihop. justera in handbromsen bör göras också med mejsel i det lilla hålet om det är som på min 406.
Jag har också det hålet men hur justerar man. Handbromsen tar nästan högst upp och håller fast men den ska väl börja ta i början.
jag brukar göra som så att jag justerar ut backarna så mycket att det skrapar/tar lite med spaken nere. Resten ska justeras vid wiren. du kör in en vanlig lite bredare mejsel i hålet och justerar ett litet kugg. du får snurra trumman o lysa in i hålet så ser du det. jag brukar linjera hålet med kugget och dra ett märke med mejsel över trumman och nåt fast föremål så blir det lättare. det som kan vara lite jobbigt är att ta reda på vilket håll man spänner/spänner upp på.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
R.O.B. wrote:jag brukar göra som så att jag justerar ut backarna så mycket att det skrapar/tar lite med spaken nere. Resten ska justeras vid wiren. du kör in en vanlig lite bredare mejsel i hålet och justerar ett litet kugg. du får snurra trumman o lysa in i hålet så ser du det. jag brukar linjera hålet med kugget och dra ett märke med mejsel över trumman och nåt fast föremål så blir det lättare. det som kan vara lite jobbigt är att ta reda på vilket håll man spänner/spänner upp på.
Jag lär se vart jag ska pilla när jag ändå ska byta skivorna
R.O.B. wrote:jag brukar göra som så att jag justerar ut backarna så mycket att det skrapar/tar lite med spaken nere. Resten ska justeras vid wiren. du kör in en vanlig lite bredare mejsel i hålet och justerar ett litet kugg. du får snurra trumman o lysa in i hålet så ser du det. jag brukar linjera hålet med kugget och dra ett märke med mejsel över trumman och nåt fast föremål så blir det lättare. det som kan vara lite jobbigt är att ta reda på vilket håll man spänner/spänner upp på.
Har hittat det där kugget när jag tog bort skivan.