Hej.
Är nybliven ägare av ovanstående bil och har redan fått motorlampan att lysa och startproblem..
Hoppas någon av er kan hjälpa mig med detta problem.n.
När den stått ett tag så vill den inte starta, startmotorn går runt och bilen börjar gå upp i varv för att därefter gå ner i varv och dö.
Den startar mao upp men vill inte hålla sig igång, motorlampan lyser även när man väl fått igång den ibland och när den står på tomgång brukar den tändas.
När detta inträffar brukar den gå igång när man "hoppar" igång den med en växel, eller så kan den även gå igång när man upprepar startförsöken...
När den väl gått igång och blivit ganska så varm brukar detta inte vara något problem, fast vill ju helst ha en bil att lita på...
Motorn går annars som en klocka bortsett från detta.
Startar med startgas...
Motor: LFY (XU7JP4)
Någon bra gissning till vad det är för fel?
tacksam för svar
Startproblem - PEUGEOT 406 ST, 1.8-16V -97
Hade samma typ av fel på min 406 2.0. I det fallet var det gasspjällspotentiometern som var dålig. Det var som att så fort jag rörde gasen blev motorn svag och ville dö.
Hade motorlampan också i samband med detta, men det var båda lambdasonderna som behövdes bytas.
Hade motorlampan också i samband med detta, men det var båda lambdasonderna som behövdes bytas.
Peugeot 406 2.0 -00
Peugeot 205 1.6 GTI -85
Peugot 205 1.9 GTI -87
Peugeot 205 1.6 GTI -85
Peugot 205 1.9 GTI -87
''Lajmy wrote:Hade samma typ av fel på min 406 2.0. I det fallet var det gasspjällspotentiometern som var dålig. Det var som att så fort jag rörde gasen blev motorn svag och ville dö.
Tack för svaret, ska testa byta detta imorgon.
Karlqvist wrote:Har du läst ut några felkoder? Brukar smala av det hela lite...
Jag har inte kommit på hur jag gör detta, vet att man kan göra det i PSA30 kontakten med 2 pins..
Så fort någon sagt åt mig hur jag gör detta så ska jag prova det.
Hade föredragit att låta någon verkstad kolla detta, dock är närmsta märkesverkstad ca 45 mil bort :/
Provade byta tändkassett och det vara lika bra att kasta pengarna i sjön