Stereo+rattspak i 206? ( ochslutsteg) m.m.

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Aphexan

Stereo+rattspak i 206? ( ochslutsteg) m.m.

Post by Aphexan »

Halloj!

(jag hoppas jag inte postar helt fel nu, är alldelles nybakad hrär på forumet så ursäkta om jag gjort bort mig redan.)

Köpte en 1.6 XSi 3dörrars 206a för tre veckor sen och mår som en knug, så nu ska den bara höjas till min standard. ;) Tänkte knövla i ny stereo, nya högtalare osv och ska driva alla fyra via steg.
Men gillar verkligen rattspaken och att ha infon i färddatorskärmen så vill ju inte skippa det. Läst att det finns stereos som fungerar tillsammans med 206 om man köper nån sorts omkopplare och har googlat och sökt lite på det men inte hittat nå som känns betryggande. :( Nån som har erfarenhet av det här i krokarna? Vilka modeller som funkar och var man får tag på omkopplare osv (eller vad man ska kalla det)?

Så har jag hört att högtalarutrymmet i dörrarna på 3dörrars ska vara grunt som faen, vilka 6.5" är grunda nog att passa in där och är bra, om nån har koll på det?

Och, jag undrar var man kan dra genom kabeln till slutsteget? Verkar inte finnas nåt bra ställe att komma genom torpedväggen, så antar att jag måste borra? (det har säkerligen avhandlats, men jag tänkte att jaja ska jag ändå starta en ny tråd så...)

Sådärja det var väl allt för den här gången, som sagt ursäkta om jag frågar nåt som redan avhandlats tusen gånger men jag missat och så vidare, är som sagt ny och har inte svart bälte i forumsökning... :)
T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by T One »

Hitta "sök" däruppe och knappa in t ex
206 AND stereo
till att börja med. Räcker inte det så lägg till förslagsvis
AND koppla
också.

Med lite kreativitet så kommer du nog att hitta tillräckligt tills någon svarar just dig :wink:
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
svarta_fåret

Post by svarta_fåret »

Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

*Alpine och pioneer ska kunna erbjuda adapter till deras stereos, vet inte om dom nyaste men dom lite äldre funkar nog.

Finns nog kenwood och sony adapter också om man kikar på ovanstående tråd

*djupet i framdörrarna är tydligen "jobbigt" litet.. många brukar köpa distanser eller göra om dörrsidorna.

Jag kommer få se va jag kommer göra för lösning när jag sätter in bättre högtalare.. dom är ganska extrema.

Sen har vi ett svar från Fnatte 2004 (mucho gammalt)

Ang. kabeldragningen som kan hjälpa dig.

Fnatte wrote:Det finns ett ställe som är populärt att använda, tom uppskattat, kolla efter kabelstammen, den sitter på en plastskiva genom torpeden. Under stammen så finns det ett litet hål, dock är det inte ett hål innan du gör det till ett. ta en kniv och skär av konen. Kör igenom kabeln och tryck till lite, så faller en gummihatt av på insidan. sen får du böja ner kabeln lite, då den tar emot lite plast på insidan, sen är det bara mata.
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
Aphexan

Post by Aphexan »

Pompe wrote:*Alpine och pioneer ska kunna erbjuda adapter till deras stereos, vet inte om dom nyaste men dom lite äldre funkar nog.

Finns nog kenwood och sony adapter också om man kikar på ovanstående tråd

*djupet i framdörrarna är tydligen "jobbigt" litet.. många brukar köpa distanser eller göra om dörrsidorna.

Jag kommer få se va jag kommer göra för lösning när jag sätter in bättre högtalare.. dom är ganska extrema.

Sen har vi ett svar från Fnatte 2004 (mucho gammalt)

Ang. kabeldragningen som kan hjälpa dig.

Fnatte wrote:Det finns ett ställe som är populärt att använda, tom uppskattat, kolla efter kabelstammen, den sitter på en plastskiva genom torpeden. Under stammen så finns det ett litet hål, dock är det inte ett hål innan du gör det till ett. ta en kniv och skär av konen. Kör igenom kabeln och tryck till lite, så faller en gummihatt av på insidan. sen får du böja ner kabeln lite, då den tar emot lite plast på insidan, sen är det bara mata.

Aha, underbart! Det hjälpte verkligen, tack så mycket. :)

T One wrote:Hitta "sök" däruppe och knappa in t ex
206 AND stereo
till att börja med. Räcker inte det så lägg till förslagsvis
AND koppla
också.

Med lite kreativitet så kommer du nog att hitta tillräckligt tills någon svarar just dig :wink:

Ahaa..! Ja nu gick det lite bättre ja, massa träffar, f*n nu blev det pinsamt... :D Sicken debut, haha!
Tack så mycket!
Pompe
Administratör
Administratör

Post by Pompe »

Lånar tråden lite.

Behövs en monteringsram om man ska stoppa in en egen stereo ? oavsett årsmodell på 206an ?

Är det ISO eller peugeots egna på en -00/01 ?

EDIT-

Monteringsram behövdes EJ på -00
ISO var det

Sket i att använda rattreglaget. Allt funkar på skärmen förutom texten från stereon.

högtalar hålen i 206ans dörrar är extremt små, behöver mellansats eller man kallar det nu igen..(hjärnsläpp)
Pontus Österlindh Peugeot Sport Club |

- Peugeot 208 GTi -12 -SÅLD
- Peugeot 206 GTi -00 - SÅLD
- DAEWOO MATIZ S = Skolådan! - SÅLD
- Peugeot 405MI16X (4x4) - SÅLD
- 205 GTi -92 Fransk import - SÅLD
Medlems Nr. 1725
tekz

Post by tekz »

dörrsidorna sitter en plast ram med en liten plast botten som man får kapa bort boten på, ser ut som en väldigt liten låda,, jag gjorde de och fick plats med mina AMEGA gold och dom e rätt djup,, sen e frågan hur man strular dit kablar genom dörr till cd,n :roll:
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Jag säger det för tusende gången: det är en myt att man inte får plats med tom riktigt djupa högtalare i dörrarna på 206an. Tar man bara bort platsen är det inga som helst problem.

Man kan ta vägen genom kabelstocken till dörren om man bara fettar in kabeln bra först.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
svarta_fåret

Post by svarta_fåret »

funderade på samma sak i min tråd. men ville inte byta stereon.
skaffat en sådanadära http://www.conrad.se/?article=379106
Post Reply