Hur ser jag om abs kuggkrans är av på peugeot 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
tobiasodell

Hur ser jag om abs kuggkrans är av på peugeot 406

Post by tobiasodell »

Hej,

Jag har samma problem som många andra med att abs går igång vid låga hastigheter. Efter att ha läst ert forum så verkar det övertygande att det är en kuggkrans som är av men jag undrar om man kan se vilken sida det är fel på utan att behöva plocka isär spindelleder?

Tack på förhand!
Tobias
Peugeot 406 V6
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

De sitter på drivaxlarna.
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Ut i navet dessutom, så man måste bara lite ninja för att kunna se dem, men det går om man lyfter upp bilen lite å se kransen, har aldrig sett en sprucken själv men det bör ju synas när man snurrar å kollar tycker jag?
Last edited by SNILLET on Tue Jun 14, 2011 21:00, edited 1 time in total.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Karlqvist

Post by Karlqvist »

men ibland så kan det vara jäkligt svårt. Om man har en som är skitig och rostig och det blivit en liten spricka är det inte alltid lätt. Har man problemet, och man tycker kransarna ser risiga ut så bara byt säger jag. Även om inte de skulle vara problemet idag är risken att det blir problemet imorrn..
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

stålborste är en bra sak att ha...
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
tobiasodell

Post by tobiasodell »

Jo, men jag är ute efter ett sätt att verifiera om det är kuggkransen och i så fall vilken sida det är på utan att behöva lägga en massa jobb på att få bort spindelleder m.m. Jag ska plocka bort däcken och hissa upp bilen för att se om kransarna ser kassa ut men jag tycker att det borde vara många här som vet hur man enklast kan identifiera problemet eftersom det är många som haft problemet.

Kan färddatorn registrerat problemet? Ska man åka in på besiktningen och låta dem bromsa på rullbandet för att få veta vilken sida man har problemet på?
Peugeot 406 V6
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det syns om du tittar på kransarna om de är av. Anledningen till att ABS:en får spatt är inte att kransen är sprucken utan att det blir för långt avstånd mellan tänderna. Så en spricka som inte växt nåt ger alltså inget utslag, det är först när den växt isär det märks och då syns det ju. Åas. så tror jag inte att de bara spricker utan att gå isär då det mest troligen är rosten under som spränger sönder dem.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by tobiasodell »

Har varit i kontakt med peugeot verkstaden och de byter inte kransar utan bara hela drivaxlar. Har hittat drivaxlar på nätet till bra pris vilket man skulle kunna överväga om det är enklare att byta en drivaxel än bara kransen. Är det någon som bytt drivaxel och kan beskriva vad som ska göras och om det är enklare att byta? Visst skiljer det 2000 på material men om det gör mekandet lite enklare och man slipper svetten rinnande så... :-)
Peugeot 406 V6
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

tobiasodell wrote:Har varit i kontakt med peugeot verkstaden och de byter inte kransar utan bara hela drivaxlar. Har hittat drivaxlar på nätet till bra pris vilket man skulle kunna överväga om det är enklare att byta en drivaxel än bara kransen. Är det någon som bytt drivaxel och kan beskriva vad som ska göras och om det är enklare att byta? Visst skiljer det 2000 på material men om det gör mekandet lite enklare och man slipper svetten rinnande så... :-)

Det är enklare att bara byta kransen, för att byta drivaxeln är det precis samma jobb plus lite till, bl.a. att (helst) byta packbox i slutväxeln, tappa av och fylla på olja i lådan osv.
Ska du bara byta kransen räcker det att ta loss spindelleden i bärarmen och dra ur drivaxeln ur den, gör sen rent drivknuten ordentligt där kransen ska på och knacka försiktigt på den. Skulle väl tro att tidsåtgången är snarlik men med mindre söl och bra mycket billigare att bara byta kransen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Lappen »

Förtydligande:

Men bara kransar säljs inte via Pugghandlarna. Korrekt?
Finns många tips på vart man handlar om man söker. Nu var jag så lat att jag orkade inte söka för att tipsa så testa sökfunktionen så springer du nog på något. Ebay är förmodligen billigt och bra som vanligt.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Relativity

Post by Relativity »

Jag drabbades i höstas av samma problem. Köpte en abs-krans från en firma i england.
Se min info längst ner i denna tråd:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 8&start=40

Lätt som en plätt!
mnpn

Post by mnpn »

http://www.ziwa.se/

köpte till min 406-02 , fungerade fint.
/MP
tobiasodell

Post by tobiasodell »

Jag har hittat mängder med sajter som säljer kuggkransar och drivaxlar och ville kolla om det var enklare att byta drivaxel men så verkar inte vara fallet så det blir till att beställa kuggkrans när jag har verifierat den i kväll.

Har läst på mek forumet att det finns en guide till att byta kuggkrans men den ligger inte under mek forumet och jag undrar om någon kan klistra in en länk till sidan.
Peugeot 406 V6
Karlqvist

Post by Karlqvist »

tobiasodell

Post by tobiasodell »

Vilken kanon guide!!! Saknade dock info om vilken typ av växellådsolja man ska ha till hands och hur mycket, någon som vill/kan ge input?

Har verifierat att ringen var av. Var ju bara att hissa upp sidan, vrida ratten fullt åt ena hållet, snurra på däcket och kolla kransen/ringen. Man ser direkt om den är av eller inte. Den andra sidan var inte av men jag antar att det är lika bra att byta på bägge när man ändå håller på eller hur har ni gjort?
Peugeot 406 V6
Karlqvist

Post by Karlqvist »

jag bytte bara ena, men mest för jag är lite lat..
Har man ork & tid är det nog lika bra att byta bägge.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jag lagade bara den som var av, det är väl minst två år sen nu och det fungerar fortfarande.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by fuf007 »

Jag har samma problem på min bil, att abs:en går igång vid låga hastighet, undersökte kransarna lite, alla var hela förutom HB däck, tänderna var av på kransen, nu har beställt från tyskland för 130 spänn nånting, borde dycka upp snart
tobiasodell

Post by tobiasodell »

Det har börjat gnissla i vänstersvängar. Det låter som det kommer från vänster fram där även abs ringen är av. Känns inte som det kan ha med abs ringen att göra då den inte borde ligga an mot något även om den har spruckit och sticker upp några mm.

Kan det vara lagret som håller på att ge med sig? Jag byte bromsskivor och klossar men ingen skillnad.

Någon som har varit med om liknande?

Beställde min abs krans från http://www.feabildelar.se/
Peugeot 406 V6
Relativity

Post by Relativity »

tobiasodell wrote:Det har börjat gnissla i vänstersvängar. Det låter som det kommer från vänster fram där även abs ringen är av. Känns inte som det kan ha med abs ringen att göra då den inte borde ligga an mot något även om den har spruckit och sticker upp några mm.

Kan det vara lagret som håller på att ge med sig? Jag byte bromsskivor och klossar men ingen skillnad.

Någon som har varit med om liknande?

Jag har samma fel, men det gnisslar från vänster bak, vid lättare svängar, 25-35 graders vridning. Men mitt slutar när jag rör bromsen, är troligtvis något annat. Bromsoken kärvar troligtvis.
Post Reply