En oljebytaroskulds bekännelser (oljebyte 206:a)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Yoss
Klubbmedlem
Klubbmedlem

En oljebytaroskulds bekännelser (oljebyte 206:a)

Post by Yoss »

Kära Dagbok,

Nu får det vara nog, efter 34 år av celibat ska min oljebytaroskuld bort och jag ska fasiken ta mig i kragen och byta motoroljan själv framöver.

:D

Jag har sökt efter på forumet hur man går tillväga men har ett par frågor innan jag sätter igång.

Själva motoroljan: Vad jag kunnat läsa mig till på forumet så är Biltemas 5W40 eller 10W40 helsynt ett bra val för en vardagsbil som kommer att köras i ett år eller ca 1000 mil till det är dags för nästa byte.
Stämmer det fortfarande?
Hur många liter motorolja går ner i en TU5JP4 (1.6 16v bensinare på 110hk)?

Bytet: Är detta urtappningspluggen? Rätt säker på att det är det men vill dubbelkolla så jag inte lyckas tömma växellådan på olja eller göra nå liknande tabbe...

Image

Oljefiltret: I och med att det är en insatsfilter så borde det inte vara något mer man behöver göra än att skruva loss plastkåpan och byta ut filtret. Behöver jag något speciellt verktyg för att få bort gamla filtret (efter att jag fått bort plastkåpan) eller går den att få bort för hand?

Dessutom: Ska motorn vara kall/varm vid bytet eller spelar det ingen roll?

Tacksam för hjälp och ni får gärna säga till om det är ngt. annat man ska tänka på...
2004 Peugeot 206 Griffe 1.6 16v
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Varm olja. Rinner lättare då.

Ser ut som om du hittat rätt plugg ja.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
pät

Post by pät »

Om du varmkör innan så rinner oljan ur lättare. :)

EDIT: Vafasen, så var man en halv minut för sen!
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

det är ju trevligare att lossa pluggen om oljan är hyffsat kall, men det rinner som sagt lättare om den är varm :) Jag brukar ta de sista varven på pluggen med fingrarna och oftast tappa ner pluggen i oljepannan. bara att fiska upp den när det droppat klart.
Yoss
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Yoss »

Ja, här kan vi snacka om snabba svar! Stort tack!

Två frågor återstår:

Är Biltemas 5W40 eller 10W40 helsynt ett bra val för en vardagsbil som kommer att köras i ett år eller ca 1000 mil till det är dags för nästa byte?

Hur många liter motorolja går ner i en TU5JP4 (1.6 16v bensinare på 110hk)? Gissar på nåt mellan 3 och 4 liter...

Nån som vet?
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag kör på Q8-oljor men betalar biltemapriser för det.
Kör du som du säger, 1000mil så hade jag inte oroat mig nämnvärt.
(//Lappen
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

jag skulle säga att vilken som av de oljorna funkar till en bruksis. Frågan är dock lite farlig, man riskerar att dra igång en ganska hetsig diskussion kring motorolja. Vissa hävdar att biltemaolja är sämre än en hink blomsterjord medan vissa lyfter den till skyarna. Det finns inga direkt vetenskapliga belägg för något här, men faktum är att många kör biltemas olja, många har gjort det länge, och det verkar inte försämra motorns egenskaper på något sätt eller förhöja risken för haveri.

Ang. Oljemängd så borde det stå längst bak i servicedelen i bilens instruktionsbok :)
Yoss
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Yoss »

Okej, då letar jag i instruktionsboken efter hur mycket olja som går ner i motorn.

Ja, jag har läst ett par kilometerlånga diskutioner om vilken olja som är bäst och vet att till slut är alla överrens om att de inte är överräns. :D

Men för mig är det viktigare att jag inte gör något kardinalfel i att jag köper just 5w40 eller 10w40 till en bruksbil. Nåja, får väl testa Biltema så får vi se...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

NorrBjörn wrote:jag skulle säga att vilken som av de oljorna funkar till en bruksis. Frågan är dock lite farlig, man riskerar att dra igång en ganska hetsig diskussion kring motorolja. Vissa hävdar att biltemaolja är sämre än en hink blomsterjord medan vissa lyfter den till skyarna. Det finns inga direkt vetenskapliga belägg för något här, men faktum är att många kör biltemas olja, många har gjort det länge, och det verkar inte försämra motorns egenskaper på något sätt eller förhöja risken för haveri.

Ang. Oljemängd så borde det stå längst bak i servicedelen i bilens instruktionsbok :)

Ang. kvalitet. Jag brukar säga att man får vad man betalar för, det är givetvis en sanning med modifikation då de stora tar en hel del betalt för prestige. Men jag tror inte för en sekund på att en Biltemaolja kan hålla samma kvalitet som den dyrare märkesoljan. Biltemaoljan uppfyller kraven i specifikationen, absolut. Och bilen kommer inte rasa, inte med en gång ivf. Men de stora oljebolagen lägger stora pengar på forskning om olja, pengar som jag är säker på att Biltema inte lägger. Även om de köper en färdig produkt från ett större raffinaderi så kan man ju misstänka att de inte får raffinaderiets bästa kvalitet.

Hursomhelst, jag brukar resonera som så att om oljan kostar 200 eller 500:-/ byte spelar inte nån som helst roll. Bilägandet är så mycket dyrare än de 300:- ändå. Det handlar alltså om 15-20 öre (30 om man som här byter /1000 mil) per mil av kanske totalt 25-30 kr/ mil. Då safe:ar jag hellre och lägger lite extra på olja och filter jag vet håller en hög kvalitet.
Dessutom, handlar det "bara" om 1000 mil/år så sliter ju de 1000 milen antagligen bra mycket hårdare på oljan än om samma bil skulle gå 3000 mil om året. Ytterligare ett argument för att köpa en "bra" olja.
En annan aspekt att väga in kan vara bränsleförbrukningen, när jag körde med en Tysk lågprisolja köpt på GeKå:s i min 406 HDi så tog den såpass mycket extra diesel att de 300:- jag sparade på motoroljan gick i diesel istället...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Jrocket »

Jag har en 307 med samma motor, i den ska det vara 3.25 liter olja vid byte av oljefilter samtidigt.

Jag skulle rekommendera biltemas 5w-40,den håller mkt höga klassningar.
Annars kan jag rekommendera:
http://www.oeldepot24.de/catalog/index.php
kvalitetsolja till Biltemapriser
:)
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Jrocket wrote:Jag har en 307 med samma motor, i den ska det vara 3.25 liter olja vid byte av oljefilter samtidigt.

Har du beställt därifrån själv? Är ju en grymt intressant sida annars, speciellt om man har de minsta planer på att skaffa Wankel i framtiden. :P
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Claes B wrote:Hursomhelst, jag brukar resonera som så att om oljan kostar 200 eller 500:-/ byte spelar inte nån som helst roll. Bilägandet är så mycket dyrare än de 300:- ändå.
Där håller jag med dig helt och hållet. Det händer ju att de fina märkena reas ut för nästan samma pengar som hos Biltema och då köper jag tveklöst den dyrare. Har hänt en gång när det varit riktig knipa att jag köpt fem liter olja för över tusenlappen, men det gör jag ju helst inte om..
MartinX

Post by MartinX »

Motoroljepriserna är bara trams, branschen har blivit mästare på att genom marknadsföring och samarbeten ta ut vad marknaden tål som det brukar heta. Olika marknader tål olika mycket, i USA kostar Mobil1 bara en tredjedel av vad det kostar i Europa, jämför själva på nätet.

Folk har blivit så indoktrinerade att dom tror att det rör sig om falska produkter när man hänvisar dom till onlinebutiker som Mapodo och Oelendepot24.
-Hur kan det vara så otroligt billigt det måste vara något fel.
-Nej det är inte otroligt billigt det är övriga handeln som är otroligt dyr.

Genom att leta på nätet eller köpa storförpackning kan man kapa priset radikalt, någon lägger på ett jättepåslag någonstans i leveranskedjan. Köper du motorolja för 200kr litern får du inte vad du betalar för, du får mycket mindre.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Som jag skrev, jag köper Q8 oljan över disk, precis som vem som helst kan göra som passerar Svenssons Livs i Alvhem, för Biltema priser.
5/40 helsyntet 52:-/litern. Köper man den på OKQ8 så kostar den mer...

http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_ ... ndler.aspx
(//Lappen
Dart

Post by Dart »

Olja köper man i 20litersdunk för 400 pix på Swedol.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Jrocket

Post by Jrocket »

Mean Machine wrote:
Jrocket wrote:Jag har en 307 med samma motor, i den ska det vara 3.25 liter olja vid byte av oljefilter samtidigt.

Har du beställt därifrån själv? Är ju en grymt intressant sida annars, speciellt om man har de minsta planer på att skaffa Wankel i framtiden. :P

Jag beställde 15liter Mobil olja därifrån.
Beställde på Lördagen och hämtade ut det på Posten på Onsdagen efter.
Post Reply