Topplocken dras alltid för HÅRT?
jag skulle gärna vilja se lednyckeln på nästan 1 meter han använder 
Last edited by T.P on Mon Jun 20, 2011 9:19, edited 1 time in total.
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
hans sista inlägg på denna sidanHDI-Fap wrote:Vart har han sagt att han går fordonslinjen?Martin.sthlm wrote:får man inte lära sig hookes lag på fordon?
Men gör han det så är de skrämmande....
http://peugeot-sport-club.com/forum/vie ... c&start=20
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
-
B1ack_Mi16
Sist gang jeg dro bultarna på 2.3 maskinen min så dro jeg med ca. 110Nm.
Da brukte jeg de gamle boltene på nytt siden jeg hadde dårlig tid og ikke rakk å skaffe nye bolter.
110Nm var i grensa for hvor mye som var nødvendig for å strekke bolten.
Momentnycklen klickade ut på de fleste av boltene, men noen klarte ikke å gi 110Nm motstand. Så det ligger nok mellom 100-120Nm som maks dersom man har smurt både bulthode og gjenger med skikkelig fett.
Da brukte jeg de gamle boltene på nytt siden jeg hadde dårlig tid og ikke rakk å skaffe nye bolter.
110Nm var i grensa for hvor mye som var nødvendig for å strekke bolten.
Momentnycklen klickade ut på de fleste av boltene, men noen klarte ikke å gi 110Nm motstand. Så det ligger nok mellom 100-120Nm som maks dersom man har smurt både bulthode og gjenger med skikkelig fett.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
ok de var inte 1 meter lednyckel men 60 cm men ändå.
jag har inte sagt att ni hade fel, jag tror de ni säger. sträckbultarna sträcks alltså och fjädras, därför de känns att man drar hårdare än man gör som ni sa, så äre då. men då kanske man drar för hårt om dom använtsför många gånger som ni sa och man får gängpaj som jag fick typ.
jag har inte sagt att ni hade fel, jag tror de ni säger. sträckbultarna sträcks alltså och fjädras, därför de känns att man drar hårdare än man gör som ni sa, så äre då. men då kanske man drar för hårt om dom använtsför många gånger som ni sa och man får gängpaj som jag fick typ.
Last edited by wille_89_ on Mon Jun 20, 2011 22:32, edited 1 time in total.
- danielr112
Man får i regel aldrig gängpaj. Man drar av bulten.... Om nu inte bulten satt sig när man ska lossa den eller inte gjort som föregående sa, att smörja på rätt ställe...
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Det kanske går att dra med moment men då får man kanske inte rätt sträckning på bulten. Typ 120Nm när man dragit enbart 90 Grader.
Då fattas sträckning av bult på 70 grader.
Vad jag har märkt är att när man strecker bulten så ökar inte momentet utan bulten strecks bara. Bultarna kan jämföras som fjädrar som drar ihop toppen. Är dem inte rätt sträckta håller dem inte ihop som det ska.
Var bara en grov jämförelse
Vad jag har märkt är att när man strecker bulten så ökar inte momentet utan bulten strecks bara. Bultarna kan jämföras som fjädrar som drar ihop toppen. Är dem inte rätt sträckta håller dem inte ihop som det ska.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
nu är jag ingen ingenjör.. men lite som med sträck-armering på broar..Decimal wrote:Det kanske går att dra med moment men då får man kanske inte rätt sträckning på bulten. Typ 120Nm när man dragit enbart 90 Grader.
vad det nu skulle ha för betydelse på en bil.. då i det fallet är det väl för att få en tunnare hållbar konstruktion.
bara en tanke
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Är väl något sådant kan man tänka sig och slippa efter dra Är ju ett plus på monteringslinjenottis wrote:nu är jag ingen ingenjör.. men lite som med sträck-armering på broar..Decimal wrote:Det kanske går att dra med moment men då får man kanske inte rätt sträckning på bulten. Typ 120Nm när man dragit enbart 90 Grader.
vad det nu skulle ha för betydelse på en bil.. då i det fallet är det väl för att få en tunnare hållbar konstruktion.
bara en tanke
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Bultarna är väl rekomenderat att byta varje gång då dom inte kostar mycket men man kan återanvända dom om måttet längst ut på bulten till bultskallen som ligger an mot toppen är mindre än 112mm (gäller 306 gti kanske andra med)wille_89_ wrote:Ok vad bra verkar fattat de mesta mmen hur vet man om bulten fjädrar och inte blivit styv. Min topp går ju vart av flera gånger så dem går ju användts mer än 3gånger
Kolla in manualen: http://download22.mediafire.com/t6al8ra ... Manual.pdf Sidan 15 - 16
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
vinkeldra Nm 
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343
Robin Nielsen
Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Robin Nielsen
Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92