Segt att svänga

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Domovoi

Segt att svänga

Post by Domovoi »

Hej Har en PEUGEOT 205 GTI CDK2 (92) som jag kör i ca 2 år nu, för ca 3 dagar sedan började styrningen sega sig mestadels när jag svänger höger, det är inte alltid det blir trögt, men har märkt att efter ha gassat på ordentligt på 1an så blir det super trögt,

några förslag på vad detta kan vara? att tillsäga är att jag har kollat luft tryck, servo olja, bussningarna är bytta för ca 2 månader sedan, nya däck sen 3 månader,

Mvh Olle
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja det kan ju vara en del grejer. Knutarna på rattaxeln, övre fjäderbenslagring, något i styrväxeln mm. Så det är lite svårt att säga utan att kika och känna på bilen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Domovoi

Post by Domovoi »

Kan det vara luft i Styrservon ? iom att det inte alltid är segt att svänga.
Domovoi

Re: Segt att svänga

Post by Domovoi »

sen har jag en till fråga, det är hur f-n man får bort förarstolen ? måste man ha något speciellt verktyg? det finns ju 4 muttrar runt stolen som ser bra ut att ta bort men man kommer ju inte åt muttern under skenan,

Mvh Olle[/quote]
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Visst kan det vara luft i systemet. Men då beror det nog på att du har en läcka eller ett fel i styrväxeln.

Stolen tar du bort med torx skruvarna som håller fast skenorna. När du fått bort dom så kommer du lätt åt att ta loss stolen från skenorna. Tänk bara på att göra rent gängorna på skruvarna som sitter mot mitten av bilen. det gör du underifrån. Det är de enda skruvarna som brukar jäklas.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Domovoi

Post by Domovoi »

R-Gubbe wrote:Visst kan det vara luft i systemet. Men då beror det nog på att du har en läcka eller ett fel i styrväxeln.

Stolen tar du bort med torx skruvarna som håller fast skenorna. När du fått bort dom så kommer du lätt åt att ta loss stolen från skenorna. Tänk bara på att göra rent gängorna på skruvarna som sitter mot mitten av bilen. det gör du underifrån. Det är de enda skruvarna som brukar jäklas.

Tack för svaren ! skall kicka på det på engång
Ägare av en PEUGEOT 205 GTI CDK2
Post Reply