Kupefläktproblem 406:a

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Anders Netum

Kupefläktproblem 406:a

Post by Anders Netum »

Någon här som möjligtsvis känner till detta problem. Fläkten verkar ha låst fast sig i typ läge 2. Det går att ändra på displayen mellan lägena 1-4 men fläkten ändrar inte hastigheten. Verkar även som att detta påverkar AC-funktionen då AC bara jobbar när fläkten står på läge 4.
Bilen är en 406:a -03 med ACC
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Kupefläktproblem 406:a

Post by ala »

Anders Netum wrote:Någon här som möjligtsvis känner till detta problem. Fläkten verkar ha låst fast sig i typ läge 2. Det går att ändra på displayen mellan lägena 1-4 men fläkten ändrar inte hastigheten. Verkar även som att detta påverkar AC-funktionen då AC bara jobbar när fläkten står på läge 4.
Motståndet till kupefläkten är säkert trasigt.
406 turbo
106 XT
Anders Netum

Post by Anders Netum »

ala wrote:
Anders Netum wrote:Någon här som möjligtsvis känner till detta problem. Fläkten verkar ha låst fast sig i typ läge 2. Det går att ändra på displayen mellan lägena 1-4 men fläkten ändrar inte hastigheten. Verkar även som att detta påverkar AC-funktionen då AC bara jobbar när fläkten står på läge 4.
Var sitter det då tro? Misstänker att det sitter nånstans svåråtkomligt bakom instrumentbrädan?
Anders Netum

Post by Anders Netum »

ala wrote:
Nu har jag hittat fläkten åtminstone, vet du var motståndet sitter samt om det finns att köpa separat eller måste hela fläktpaketet bytas??
Tack för snabba svar här på forumet!!
wldr

Post by wldr »

Samma fel hade jag, fläkten gick inte att ändra läge, gick på max för mig.

Motståndet sitter monterat på fläktmotor hållaren som lossnar när du tar ned fläkt trumman. En liten pryl i sidan med kylflänsar på. Inte så svår att montera bort faktiskt. Ta med din till skroten och jämför. Jag märkte att det finnes många olika hus / motstånd till samma modell. Det slutade med att jag fipplade dit en hel fläkt som inte riktigt var samma som min men det gick. Tror jag gav 150kr för rubbet.
Anders Netum

Post by Anders Netum »

wldr wrote:Samma fel hade jag, fläkten gick inte att ändra läge, gick på max för mig.

Motståndet sitter monterat på fläktmotor hållaren som lossnar när du tar ned fläkt trumman. En liten pryl i sidan med kylflänsar på. Inte så svår att montera bort faktiskt. Ta med din till skroten och jämför. Jag märkte att det finnes många olika hus / motstånd till samma modell. Det slutade med att jag fipplade dit en hel fläkt som inte riktigt var samma som min men det gick. Tror jag gav 150kr för rubbet.
Beställde ett nytt på Peugeot för 1475 kr, dock sitter detta bredvid fläkten. Som du säger olika mellan modellerna.
Post Reply