Fler potentiella bekymmer, peugeot 407 koppling?
Fler potentiella bekymmer, peugeot 407 koppling?
Hej igen!
Jag har fortfarande inte haft inne bilen för problemen med "depollution system", men ska in den 16:e så jag återkommer med rapport då.
Dock, nu tycker jag mig märka att kopplingen faktiskt slirar i vissa lägen. Trodde först jag inbillade mig, men framför allt på 6:ans växel om jag gasar på och ligger på ca 1900 varv, så går varvtalet upp ett par hundra varv för att sedan återigen lägga sig på normalt varvtal.
Första gången det hände trodde jag det berodde på att det var halt ute (även om det redan då kändes mycket "sliten koppling" över det hela.
Problemet är att det händer ju absolut inte varje gång...säg att det har hänt kanske 8-9 ggr nu på 150 mil. Jag kan heller inte repetera felet när jag vill så att säga.
Iaf jag tänker ju givetvis felanmäla detta, men misstänker att jag kommer stöta på någon form av patrull om verkstaden inte kan repetera problemet. Har googlat lite och detta verkar ju vara rätt vanligt på peugeot 407....eller vad säger ni? Hur ska jag lägga upp snacket på verkstaden?
Bilen är fortfarande min Peugeot 407 2.0 hdi 2006.
Tack på förhand!
mvh
Jesper
Jag har fortfarande inte haft inne bilen för problemen med "depollution system", men ska in den 16:e så jag återkommer med rapport då.
Dock, nu tycker jag mig märka att kopplingen faktiskt slirar i vissa lägen. Trodde först jag inbillade mig, men framför allt på 6:ans växel om jag gasar på och ligger på ca 1900 varv, så går varvtalet upp ett par hundra varv för att sedan återigen lägga sig på normalt varvtal.
Första gången det hände trodde jag det berodde på att det var halt ute (även om det redan då kändes mycket "sliten koppling" över det hela.
Problemet är att det händer ju absolut inte varje gång...säg att det har hänt kanske 8-9 ggr nu på 150 mil. Jag kan heller inte repetera felet när jag vill så att säga.
Iaf jag tänker ju givetvis felanmäla detta, men misstänker att jag kommer stöta på någon form av patrull om verkstaden inte kan repetera problemet. Har googlat lite och detta verkar ju vara rätt vanligt på peugeot 407....eller vad säger ni? Hur ska jag lägga upp snacket på verkstaden?
Bilen är fortfarande min Peugeot 407 2.0 hdi 2006.
Tack på förhand!
mvh
Jesper
ala wrote:Hur du ska lägga upp snacket på verkstaden?
Du säger väl bara att min koppling skulle behöva bytas!
Vad kostar det och när kan ni göra det?
Han kanske menar om det skulle omfattas av nån garanti...
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Hej!
Hade exakt samma problem på min 407 2.0 HDi -05. Tyvärr kan jag meddela att på min bil så var det svänghjulet som gett upp.
Svänghjulet är av dubbelmassetyp, det är alltså två delar som sitter i hop med en slags friktionskoppling. När svänghjulet belastas vrider delarna ihop sig och greppar - som en gänga typ. När svänghjulet blir slitet kommer vridningen att bli större och svänghjulet gängas ihop mer och blir "tunnare". När svänghjulet blivit tillräckligt slitet kommer inte längden på fjädrarna i tryckplattan att räcka till utan kopplingen börjar slira.
Min bil hade bara gått 9000 mil och kopplingen och anläggningsytan på svänghjulet var felfria, så jag fick bytet av svänghjul på maskinskadeförsäkringen.
Jag tror att ett nytt svänghjul gick på c:a 8000 och det var 8h arbete för bytet - inte gratis...
Kör för guds skull inte omkring och slira i onödan - är svänghjul och koppling slitna på anliggningsytorna kanske försäkringsbolaget blir kinkiga. Tyvärr tar dom hellre in pengar än betalar ut några...
Hade exakt samma problem på min 407 2.0 HDi -05. Tyvärr kan jag meddela att på min bil så var det svänghjulet som gett upp.
Svänghjulet är av dubbelmassetyp, det är alltså två delar som sitter i hop med en slags friktionskoppling. När svänghjulet belastas vrider delarna ihop sig och greppar - som en gänga typ. När svänghjulet blir slitet kommer vridningen att bli större och svänghjulet gängas ihop mer och blir "tunnare". När svänghjulet blivit tillräckligt slitet kommer inte längden på fjädrarna i tryckplattan att räcka till utan kopplingen börjar slira.
Min bil hade bara gått 9000 mil och kopplingen och anläggningsytan på svänghjulet var felfria, så jag fick bytet av svänghjul på maskinskadeförsäkringen.
Jag tror att ett nytt svänghjul gick på c:a 8000 och det var 8h arbete för bytet - inte gratis...
Kör för guds skull inte omkring och slira i onödan - är svänghjul och koppling slitna på anliggningsytorna kanske försäkringsbolaget blir kinkiga. Tyvärr tar dom hellre in pengar än betalar ut några...
Du kan inte misslyckas innan du försökt...
Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
HellMek wrote:ala wrote:Hur du ska lägga upp snacket på verkstaden?
A ha. Ja det är kanske så han menar
Tyvär så har ju Peugeot bara 2 års nybilsgaranti, så en 06a ligger nog inte så bra till vad det gäller det tyvär.
Undrar hur många mil den gått föresten?
Kanske går att kolla upp mot försäkringsbolaget som maskinskada?
406 turbo
106 XT
106 XT
ala wrote:HellMek wrote:ala wrote:Hur du ska lägga upp snacket på verkstaden?
A ha. Ja det är kanske så han menar![]()
Tyvär så har ju Peugeot bara 2 års nybilsgaranti, så en 06a ligger nog inte så bra till vad det gäller det tyvär.
Tror inte det gäller slitagedelar, och dit hör väl kopplingen om den nu inte ramlar i bitar.
HellMek wrote:ala wrote:HellMek wrote:ala wrote:Hur du ska lägga upp snacket på verkstaden?
A ha. Ja det är kanske så han menar![]()
Tror inte det gäller slitagedelar, och dit hör väl kopplingen om den nu inte ramlar i bitar.
Nja. Fast det kan ju handla om andra orsaker än normalt slitage.
Tex så kan det vara oljeläckage från motorns vevaxeltätning som är orsaken.
Eller dubbelmassesvänghjulet som strejkar.
Eller ett fel i tryckplattan (vilket jag tror mest på)
Men allt detta vet man inget om före man delat grejorna och kontrollerat.
406 turbo
106 XT
106 XT
Update: kopplingsproblem
Hej på er igen!
.
Jag glömde ju en rätt viktig uppgift här, och det är att bilen nyss är köpt hos en auktoriserad Peugeothandlare med MRF garanti, och jag har kört bilen ca 170 mil efter köpet (Garantin gäller upp till 500 mil eller tre månader)
Jag kör inte omkring och slirar på kopplingen i onödan, och den slirar som sagt absolut inte hela tiden, bara att den slirar vid vissa varvtal - ibland.
Detta är ju för mig ett tecken på att något inte står rätt till, och det lär ju inte reparera sig självt.
Jag nämnde detta för bilfirman igår, och fick idag svaret ordagrant via mail " I våra tester då vi tog in bilen så upptäcktes inga fel med kopplingen eller dylikt. Nu är det ju en begagnad bil på nästan 9.000 mil så den kan ju aldrig kännas som en ny koppling"
Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det svaret, men enligt mig så bör jag väl åtminstone kunna ställa kravet att kopplingen fungerar ordentligt? För mig är det solklart att bilhandlaren ska kika på detta, men dem håller visst inte med mig.
Det jag menade med att "lägga upp snacket gentemot verkstaden" är att felet kan ju vara rätt svårt att hitta eftersom det inte uppträder hela tiden.
Jag glömde ju en rätt viktig uppgift här, och det är att bilen nyss är köpt hos en auktoriserad Peugeothandlare med MRF garanti, och jag har kört bilen ca 170 mil efter köpet (Garantin gäller upp till 500 mil eller tre månader)
Jag kör inte omkring och slirar på kopplingen i onödan, och den slirar som sagt absolut inte hela tiden, bara att den slirar vid vissa varvtal - ibland.
Detta är ju för mig ett tecken på att något inte står rätt till, och det lär ju inte reparera sig självt.
Jag nämnde detta för bilfirman igår, och fick idag svaret ordagrant via mail " I våra tester då vi tog in bilen så upptäcktes inga fel med kopplingen eller dylikt. Nu är det ju en begagnad bil på nästan 9.000 mil så den kan ju aldrig kännas som en ny koppling"
Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det svaret, men enligt mig så bör jag väl åtminstone kunna ställa kravet att kopplingen fungerar ordentligt? För mig är det solklart att bilhandlaren ska kika på detta, men dem håller visst inte med mig.
Det jag menade med att "lägga upp snacket gentemot verkstaden" är att felet kan ju vara rätt svårt att hitta eftersom det inte uppträder hela tiden.
Re: Update: kopplingsproblem
lefikk wrote:Hej på er igen!.
Jo det förändrar ju saken faktiskt.
Håller med dig om att handlaren borde ta sitt ansvar då även om MRF garanti gäller trafiksäkerhetsfel vad jag vet, men det är ju en tolkningsfråga kanske.
Dock så kan man nog glömma garanti från Peugeot Sverige så det blir bilhandlarens plånbok som drabbas isåfall.
406 turbo
106 XT
106 XT
ala wrote: även om MRF garanti gäller trafiksäkerhetsfel vad jag vet, men det är ju en tolkningsfråga kanske.
Det där kan man vända och vrida på lite
Man kör över en järnväg och kopplingen slutar driva, man blir påkörd av tåg.
Man står och väntar vid järnvägsbommar och kopplingen börjar driva med nertryckt pedal, bilen rullar ut på spåret...
Så, trafiksäkerhet faktiskt!
- Mean Machine
HellMek wrote:ala wrote: även om MRF garanti gäller trafiksäkerhetsfel vad jag vet, men det är ju en tolkningsfråga kanske.
Det där kan man vända och vrida på lite
Man kör över en järnväg och kopplingen slutar driva, man blir påkörd av tåg.
Man står och väntar vid järnvägsbommar och kopplingen börjar driva med nertryckt pedal, bilen rullar ut på spåret...
Så, trafiksäkerhet faktiskt!
Ja, fast du glömde bästa exemplet;
Man kör in i ett tåg och kopplingen slutar driva.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Jag hävdar fortfarande att det är svänghjulet som gett sig...min bil betedde sig exakt som du beskriver. Kopplingen slirade loss precis vid 2000 varv och fullgas på 5:an och 6:an, antagligen maximalt vridmoment där...
Lämnade in bilen på peugeotverkstan för kopplingsbyte - vilket i sig är ganska skumt på en bil som var lite drygt 4 år och gått 9500 mil landsväg.
Verkstan hörde av sig när dom demonterat kopplingen och konstaterat att den hade helt normalt slitage för att ha gått 9500 mil. Då testade de svänghjulet och alla tester var OK - utom att det vreds ihop för mycket, alltså blev för tunt, när man lade på moment. Inget att göra, bara att byta svänghjul för c:a 16000:-
Som tur är gällde maskinskadeförsäkringen till 10000 mil så jag behövde "bara" betala 5000:- i självrisk.
Klart inte säljaren vill ta den smällen på garantin. Kolla om du kan göra en deal och ta bytet på din försäkring och säljaren står för självrisken...värt ett försök.
Lämnade in bilen på peugeotverkstan för kopplingsbyte - vilket i sig är ganska skumt på en bil som var lite drygt 4 år och gått 9500 mil landsväg.
Verkstan hörde av sig när dom demonterat kopplingen och konstaterat att den hade helt normalt slitage för att ha gått 9500 mil. Då testade de svänghjulet och alla tester var OK - utom att det vreds ihop för mycket, alltså blev för tunt, när man lade på moment. Inget att göra, bara att byta svänghjul för c:a 16000:-
Klart inte säljaren vill ta den smällen på garantin. Kolla om du kan göra en deal och ta bytet på din försäkring och säljaren står för självrisken...värt ett försök.
- Johan Jatko
Det är ju högsta växeln som går tyngst, därav anledningen till att det slirar på högsta växeln. När motorn sedan ger fullt vrid vid ca 2000varv på högsta växeln så blir det hög belastning på kopplingen.
Prova att gasa på i en uppförsbacke på 6:ans växel eller häng på en 1000kg-släpvagn och gasa...
Prova att gasa på i en uppförsbacke på 6:ans växel eller häng på en 1000kg-släpvagn och gasa...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
JockeE wrote:Jag hävdar fortfarande att det är svänghjulet som gett sig...min bil betedde sig exakt som du beskriver. Kopplingen slirade loss precis vid 2000 varv och fullgas på 5:an och 6:an, antagligen maximalt vridmoment där...
Verkstan hörde av sig när dom demonterat kopplingen och konstaterat att den hade helt normalt slitage för att ha gått 9500 mil. Då testade de svänghjulet och alla tester var OK - utom att det vreds ihop för mycket, alltså blev för tunt, när man lade på moment. Inget att göra, bara att byta svänghjul för c:a 16000:-Som tur är gällde maskinskadeförsäkringen till 10000 mil så jag behövde "bara" betala 5000:- i självrisk.
Min erfarenhet säger att det brukar vara själva tryckplattan till kopplingen som orsakar detta fenomen.
Denna typen av koppling har en självjustering för att komensera slitage inbyggd i tryckplattan.
Det kan bli fel i den mekanismen som man aldrig kan se eller känna på en demonterad koppling.
Har bytt kopplingssats (lamell,tryckplatta och urtrampningslager) på några bilar med detta fenomen och det har funkat efteråt till 100%
Visst kan det bli fel i dubbelmassesvänghjul men inte så det ger detta problemet vill jag påstå.
Avståndet mellan tryckplatta och lamellens anliggningsyta på svänghjulssidan ändras inte av att dubbelmassesvänghjulet är slitet eftersom tryckplattan är skruvad mot svänghjulets yttre del.
406 turbo
106 XT
106 XT
Nu är jag inte bilmekaniker och kan bara gå på vad peugeotverkstaden berättade för mig. Jag lät verkstaden byta kopplingssats tillsammans med svänghjulet när dom ändå hade allt isärplockat, så jag vet faktiskt inte vad som löste problemet...
Eftersom ala verkar ha större erfarenhet av det här, så har han förhoppningsvis rätt och jag fel...
Eftersom ala verkar ha större erfarenhet av det här, så har han förhoppningsvis rätt och jag fel...
uppföljning
Eller...finns inte så mycket att följa upp just nu. hände lite tråkiga saker i familjen som gjorde att detta fick ligga på is lite grann.
Kopplingen har endast slirat någon enstaka gång sista 100 milen, men helt lustigt känns det inte. Jag ska prata med peugeotsäljaren imorgon igen så får vi se vad som händer.
Tusen tack tills vidare för alla svar!
mvh
Jesper
Kopplingen har endast slirat någon enstaka gång sista 100 milen, men helt lustigt känns det inte. Jag ska prata med peugeotsäljaren imorgon igen så får vi se vad som händer.
Tusen tack tills vidare för alla svar!
mvh
Jesper
P
Samma fel på min 407 2.0 HDi.
Peugeot byter ut kopplingen kostnadsfritt (kollar först om den finns med i åtgärdslista) om bilen inte gått mer än 8 000 mil. Tyvärr så hade min precis passerat den magiska gränsen, men därefter så går det på försäkringens maskinskadedel under rubriken "kraftöverföring" och om bilen inte gått över gränsen för maskinskada (brukar ligga på mellan 10-15 tusen mil). Då stannar kostnaden på försäkringes självrisk isf ca 13 000 kr (2011 och märkesverkstad).
Peugeot byter ut kopplingen kostnadsfritt (kollar först om den finns med i åtgärdslista) om bilen inte gått mer än 8 000 mil. Tyvärr så hade min precis passerat den magiska gränsen, men därefter så går det på försäkringens maskinskadedel under rubriken "kraftöverföring" och om bilen inte gått över gränsen för maskinskada (brukar ligga på mellan 10-15 tusen mil). Då stannar kostnaden på försäkringes självrisk isf ca 13 000 kr (2011 och märkesverkstad).