Funderingar inför kopplingsbyte på 407 2.0 HDI -06

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
twinkie

Funderingar inför kopplingsbyte på 407 2.0 HDI -06

Post by twinkie »

Har en Peugeot 407 SW 2.0 HDI -06 som behöver ny koppling. Efter lite prisförfrågningar så lutar det mot att byta kopplingen själv men har lite funderingar.

Till att börja med verkar de kräva ett verktyg som inte direkt är gratis. Biltema tar 4999kr och då är det ändå halva priset jämfört med många andra återförsäljare. Behövs dessa verkligen eller kan man montera dem på annat sätt? Det är i mina ögon bara en tving. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... -32-delar/

Kopplingssatsen jag tittat på innehåller även urtrampningslager så det blir till att byta det också när man ändå håller på. Antar att man måste ta ner hela lådan för att montera det. Finns det några mer tips på vad man bör vara förberedd på? Behöver man några mer oljor, packningar eller liknande?
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Om du monterar en helt ny tryckplatta och lamell så behöver du inte verktyget för att "ladda om" självjusteringen.

Och jo.. Växellådan lär du få plocka ner oavsett om du tänkt byta urtrampningslager eller ej.

Det är nödvändigt att plocka av minst den främre hjälpramen på framvagnen för att få ner lådan och allra helst hela framvagnsbryggan (rekomenderas)
För att få av hjälpramen så måste kylvattnet tappas ur pga att nedre kylarslang hamnar ivägen vid demonteringen.
Växellådsolja måste bytas då en del av oljan rinner ut när man demonterar drivaxlarna, och det inte finns nivåplugg för efterfyllning utan den måste tappas ur helt och fyllas med rätt mängd.
En 35mm hylsa är bra att ha när man lossar drivaxlarna.

När du har kopplingen demonterad så bör du kolla upp skicket på dubbelmassesvänghjulet som ibland kan ställa till problem pga slitage.

Så det kan finnas en förklaring till varför det kostar en slant att få det gjort på verkstad faktiskt.
406 turbo
106 XT
twinkie

Post by twinkie »

Aha, så inget verktyg vid nymontering? Det är ju glädjande nyheter! Vad är det exakt verktyget gör? Det ser mest ut som en dyr tving.

Hur monteras den annars, utan verktyget? Bara skruvas på plats? Du gav ju en bra beskrivning på tillvägagångssättet. Byter koppling och svänghjul samtidigt när allt ändå är nere.

Ska bara kolla upp hur mycket olja som ska i. Utöver oljan vet jag att jag behöver köpa ett bult-paket med åtta bultar till svänghjulet. Något mer?

Tänkte förresten ta hem följande paket: http://cgi.ebay.co.uk/PEUGEOT-407-CLUTC ... 1323wt_907
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Har bytt olja i min -05 C5 2,0hdi med 6-vxl manuella lådan, antagligen samma som peugeot använder (ML6C).
Står så här i haynes:
ML6C transmission:
Without cooling fins on the gearbox casing: 1,9l
With cooling fins on the gearbox casing: 2,6l

Jag hade 2,6l, men då tog jag det säkra före det osäkra och tappade ur och mätte hur mycket olja jag fick ur innan jag hällde i ny olja. Bli inte förvånad om den gamla oljan är becksvart, det var den på min! Undrar just hur hållbarheten är på lådan när den är "filled-for-life"...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
twinkie

Post by twinkie »

Får ringa och dubbelkolla med Peugeot också. Vad är cooling fins?

Står det något mer vettigt om kopplingsbytet i Haynes? Stör mig lite att det inte finns någon för 407 men mycket borde ju vara samma. Nämner de t.ex. något om SAC-verktygen vid kopplingsmonteringen?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Borde väl betyda kylflänsar? Har inte läst nånting om själva jobbet att byta kopplingen. Men det kan kanske vara värt att köpa en haynes till c5, motor och vxl-låda och många andra komponenter är ju lika. Men åas så är ju kanske onödigt.
Ska se om jag hinner scanna in, har fullt upp med huset för tillfället.
twinkie

Post by twinkie »

Nu har jag pratat med tre olika verkstäder och alla säger samma sak som redan konstaterats här. Inga verktyg behövs och oljemängden beror på kylflänsar eller inte. Ser ju ut att ordna sig rätt bra det här! :)

Ska bara få hem allting. Frågan är ju var man kan hitta ett vettigt svänghjul, om det finns billigare än det paket jag länkade till längre upp. Kan få ut en koppling+urtrampningslaget för ca 2500kr men svänghjulen drar ju iväg. Svenska återförsäljare verkar bara vara att glömma utan ca 3000kr inkl. frakt från England är bästa budet hittills, alternativt köpa allt i samma paket. http://cgi.ebay.co.uk/PEUGEOT-407-CLUTC ... 1323wt_907

Åsikter?
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Jag hade då beställt från ebay, billigare lär det nog inte bli. Med en kurs på strax över 10 så blir det drygt 4500 med frakt, inte så farligt.
Lite OT nu, men tänkte höra om det är fler än jag som har en vinande växellåda?? Dvs den 6-vxl ML6C-lådan.
twinkie

Post by twinkie »

Då blir det den! Ska bara dubbelkolla med försäljaren att det är rätt paket. Vår bil är registrerad mitt i brytpunkten vad gäller datum för delar. Söker jag hos svenska återförsäljare så får jag alltid upp dubbelt av allt vilket kan vara lite förvirrande.

Viner kan jag inte säga att den gör. Ständigt vinande eller?
Post Reply