Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jag har fått mina nya däck nu 205\40-17. Men dom tar i rejält i framskärmarna när jag svänger med fart. Jag har sänkt bilen med H&R40mm fast det har väl fler gjort med sina va? ET 18 på fälgarna.
Det tog i även med mina plåtisar original
Vilka alternativ har jag? Inte sänka eller kan man styva upp den så den inte tar i? Vad gör hårdare stötdämpare? Även om jag skulle slipa bort inveckningen på skärmen skulle det nog ta i då det som sagt är när man svänger som det skrapar...
Kan man valsa skärmarna?
Hjälp mig!!!!
Last edited by Andreas Bystedt on Sat Apr 26, 2003 1:32, edited 1 time in total.
Tänk dig att du åker i en rondell och svänger..då sticker en del av däcket utanför skärmen..när bilen sen lutar i kurvan så sätter sig bilen på däcket som sticker ut i överkant av skärmkanten. Som om fjädern inte orakar hålla emot. Eller om det e stöt dämparen,,vette f*n hur det funkar.
Fälgarna e nya och ET18 var det som skulle passa.
Dämparna har inget med det där att göra om det inte är bara i början av svängen det skrapar i. Jag kan tänka mig två-tre lösningar:
1. Låt svarva ner navplattan på framfälgarna tills du har 4-5 mm frigång till fjäderbenen.
2. Gör bilen mer krängstyv, endera genom att skaffa ännu hårdare fjädrar eller genom att plocka på styvare krängningshämmare. Styva mer i bak än i fram eftersom du kommer att lyfta ett drivhjul annars.
Nicklas wrote:Var får man tag i saftigare krängningshämmare? Nån firma som tillverkar efter önskemål?
/ Nicklas
T.ex. Eibach kan ha till 205, men om du går bet på att få tag i vanliga eftermarknadsprylar, så kan Rånäs Bilfjädrartillverka efter förlaga. Kolla förresten om det finns grövre originaldelar allra först, men det är väl risk för att GTi:n redan har de grövsta. Peugeot Sport kan ha tex grp N-grejer också.
Jag tror inte det är några större problem att skaffa grejer t 205, i varje fall inte om man jämför med 406.
Bystedt wrote:Jag har fått mina nya däck nu 205\40-17. Men dom tar i rejält i framskärmarna när jag svänger med fart. Jag har sänkt bilen med H&R40mm fast det har väl fler gjort med sina va? ET 18 på fälgarna. Det tog i även med mina plåtisar original Vilka alternativ har jag? Inte sänka eller kan man styva upp den så den inte tar i? Vad gör hårdare stötdämpare? Även om jag skulle slipa bort inveckningen på skärmen skulle det nog ta i då det som sagt är när man svänger som det skrapar...
Kan man valsa skärmarna?
Hjälp mig!!!!
Kolla så du har rätt ET på fälgarna till din bil!!!!! Jag tror det ska va ET 25-28 eller? Jag kan ju ha lite fel....
original är 18 tror jag och jag fick 18 också, dvs det breddar åt båda hållen. Men dom tar inte i rakt fram och i långsamma böjar så det är som sagt min sänkning på 4 cm som är problemet.
Skaffa ett stålrör med samma innerdim som hämmaren, klyv det och svetsa på det på den raka delen av den gamla hämmaren och lämna på härdning om du inte hittar nån som gör grövre.
Funkar fram, men å andra sidan får du sämra väggrepp i kurvorna, så dina nyafinadäck funkar egentligen bara rakt fram
Jag fick svar från KM tuning idag angående valsning av skärmen.
Mellan 250-500:- per skärm. Det tycker jag är värt det om jag kan behälla min nuvarande sänkning och slippa skrapet i snabba svängar...
Nån på första sidan i denna tråd har lagt in ngt tungt, får time-out 30s, sitter iofs på modem.
Lite OT, men på 406 tror jag att jag provat ut max lagligt (frånsett helbilsgodkännandet ), har bara 30 mm sänkning iofs. ET 15 mm, 235/40-17 på 8" fälg. Slitbanan på S03 är precis innanför skärmkanten och däcken tar i bakre innerskärmen ibland med stor utstyning. I bak tror jag att jag skulle gå i land med 285:or, minst.