Peugeot 407 tappar kraft

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mgmgrand

Peugeot 407 tappar kraft

Post by mgmgrand »

Hej!

Bilen tappar kraft (ingen turbohjälp) efter att jag varit upp i högre fart och 5-6:ans växel och sedan bromsar och växlar ner. När jag sen ska accelerera är det väldigt segt, ungefär som om jag skulle dra en tung husvagn..
Vrider jag av och sedan på tändningen fungerar det ett tag men återkommer igen. Jag hade in bilen på reparation nyligen och de bytte gaspedal, gaspedalgivare och switchkit. Tar hem bilen och samma fel kommer ändå. Jag felsökte nu själv och får upp p1351. Men det bör väl även de på verkstaden fått upp... Någon som har något tips vad det kan vara?

Tacksam !

// Fredrik
LeCane

Post by LeCane »

Har själv samma problem och pratade med verkmästaren på Peugeot på orten. Han beskrev det som ett "mindre" fel eftersom bilen återgår till normalt beteende ett tag efter omstart. Hade med honom på en provtur och hans snabba utlåtande var EGR-ventilen alternativt wastegateventilen...

I mitt fall låter det som en ventilfråga eftersom jag har ett rasslande metalliskt ljud som blivit mer frekvent i takt med att effekttappet börjat komma tätare. För mig funkar det som så att bilen tappar kraften vid högre belastning av motorn vid 1800 rpm-2500 rpm.

Enligt verkaren så kunde en kärvande egr-ventil påverka vacuumstyrningen av en länkarm i turbon... Är inte riktigt införstådd i vad han menar, så om någon vet mer så får ni gärna fylla på. Har beställt och ska byta egr-ventilen så vi får väl se vad som händer.
JockeE

Post by JockeE »

På min 407:a (2.0 HDi -05) kärvade styrningen av den variabla turbogeometrin. Bilen hamnade i "limp-home" flera gånger när jag svängt av motorvägen och skulle accelerera iväg från första korsningen.
Turbogeometrin ändras via en axel med hävarm som går in i turbon och som i sin tur, via en stång, påverkas av en vakuumklocka. Jag löste problemet genom att ha på lite tunn olja där axeln går in i turbon och sedan "motionerade" jag genom att koppla en slang på vakuumklockan och sedan till en stor (100 ml) injektionsspruta, efter en stunds motionerande hade slaglängden ökat märkbart och felet uppkom inte någon mer gång så länge jag hade bilen kvar.

En skillnad är dock att jag fick en felkod (kommer inte i håg numret) som indikerade att det var något fel på ställdonet...

Kan vara värt att prova eftersom det är praktiskt taget gratis... :D
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Post Reply