Kopplingssats/Svänghjul 407

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
DanneH

Kopplingssats/Svänghjul 407

Post by DanneH »

Tjena
Min 407 2.0HDi verkar lida av dåligt svänghjul...slirar på acceleration men endast på drygt 2000rpm där mesta kraften ska finnas.

Mekonomen och Meca vill ha 7000+ kr för enbart svänghjulet och minst 3000:- för kopplingen.

Surfar runt och kikar på priser osv.
Hittade detta på ebay.
http://viewitem.eim.ebay.se/PEUGEOT-407 ... 84713/item

Kommentarer?
Någon som har erfarenhet av att köpa res.delar utomlands ifrån?
Peugeot 407SW 2,0 HDi Griffe -06
VW Golf III 1,8 -94 dålig topp...säkert körförbud på besiktningen på måndag...
JockeE

Post by JockeE »

Be säljaren skicka över vilka orginal reservdelsnummer hans delar motsvarar och kolla i ServiceBox om de matchar numren för din bil.

Enligt säljaren ska kopplingskittet passa årsmodellerna 04-06. Kollade upp artikelnummer i ServiceBox för min gamla -05a. Det fanns två olika artikelnummer för kopplingssatsen: 2052.N1 och 2051.P1 (vet inte vad det är för skillnad - olika leverantörer?). Svänghjulet heter 0532.X8 och bultarna (8st) du måste köpa från Peugeot heter 0537.54.

Angående monteringen: Bytet på min bil tog 8h på auktoriserad verkstad, så det är väl kanske ingenting att ge sig på hemma på garageuppfarten, om du inte är tämligen händig förstås... :D

Jag har handlat lite bildelar från Ebay och det har fungerat än så länge...säljaren för kopplingskittet verkar ju dessutom ha väldigt bra rating.

Lycka till!
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

svänghjul gör ej att koppling slirar...dålig koppling gör att koppling slirar... om dubbelmasse svänghjulet skulle vara trasigt så skulle bilen ej gå framåt ens
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
DanneH

Post by DanneH »

Det verkar vara delade meningar om saken.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 6e15d55d7b

Läser man denna tråd så säger verkstäderna att svänghjulet (som är tvådelat) blir slitet och inte orkar med.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

DanneH wrote:Det verkar vara delade meningar om saken.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 6e15d55d7b

Läser man denna tråd så säger verkstäderna att svänghjulet (som är tvådelat) blir slitet och inte orkar med.

för den som vet hur ett dubbelmasse svänghjul är uppbyggt så borde man förstå att det är en omöjlighet att det kan slira....men allt kan ju hända, tror dock fortfarande ej på det.
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Stighult

Post by Stighult »

Det jag har erfarrenhet av är att när dubbelmassesvänhjulet gav sig så byttes även kopplingen.
Den som då gjorde jobbet bytte även kopplingen och nämnde då att "större" verkstäder inte bytte enbart svänghul eller koppling. Utan båda delarna numera.
Rätt eller fel har ingen aning, skiten gav sig efter ca:12000 mil på 807:an jag hade då.
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

Stighult wrote:Det jag har erfarrenhet av är att när dubbelmassesvänhjulet gav sig så byttes även kopplingen.
Den som då gjorde jobbet bytte även kopplingen och nämnde då att "större" verkstäder inte bytte enbart svänghul eller koppling. Utan båda delarna numera.
Rätt eller fel har ingen aning, skiten gav sig efter ca:12000 mil på 807:an jag hade då.

ja precis, när svänghjulet ger sig och man ändå har vxl lådan nere så rekomenderar vi alltid kunderna att byta koppling samtidigt.
DanneH

Post by DanneH »

Hur märker man då att svänghjulet ger sig? En första förvarning eller tvärslutar det att funka?
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

DanneH wrote:Hur märker man då att svänghjulet ger sig? En första förvarning eller tvärslutar det att funka?

dom brukar föra ett riktigt oljud för sig, typ gnisslande, skramlande, skrikande metall
DanneH

Post by DanneH »

Ok. Ja något sådant ljud har jag inte.
Bara varvräknaren som indikerar några hundra högre varvtal under en "flipp" uppåt.
Post Reply