Kupé- och motorfläkt slutar ej att gå - hjälp önskas

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Stefan_306S16

Kupé- och motorfläkt slutar ej att gå - hjälp önskas

Post by Stefan_306S16 »

Hejsan,

Jag noterade igår kväll att kupéfläkten ej slutade gå när jag stängt av bilen. All el var avstängd - men fläkten gick trots det. Även knappen för luftkonditioneringen gick att trycka in, och den lös då.

Idag på morgonen noterade jag att även motorfläkten (som gick igång i ett innegarage) inte stängdes av - vilket den normalt gör.

Jag provade igår att dra ut alla säkringar inne i kupén (en i taget) som det stod ngt om kupéfläkt eller luftkonditionering på i instruktionsboken.

Någon som vet hur man felsöker? Eller vad som kan vara fel?!

Vilken säkring borde styra detta... ingen gav effekt igår iaf...

/Stefan
Adam

Post by Adam »

Den går ju av sig självt om vatten tempen är tillräckligt hög, slutar då när den har gått ner.

Men din kanske aldrig lägger av?
Nu med multitronic...

.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Adam wrote:Den går ju av sig självt om vatten tempen är tillräckligt hög, slutar då när den har gått ner.

Men din kanske aldrig lägger av?

Normalt har min motorfläkt alltid stängt av när tändningen slagits av, vilket den alltså nu inte gör längre.

Men än viktigare är - kupéfläkten och dess motor stängs inte heller av. Jag kan dra på full fart med fläkten trots att allt annat är avstängt...

Jag provade för säkerhets skull att vrida strömställaren för belysning osv fram och åter några ggr, slå av och på tändningen osv. Samt då som sagt - drog ut de flesta säkringarna. Allt utan resultat.

Nu står bilen utan pluskabel på batteriet...
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Ytterligare en av mina berömda monologer... :roll:

Efter att i natt och idag kopplat bort batteriet vid varje längre stopp, så noterade jag vid sista hemfärden nu ikväll att kupéfläkten hade återgått till sitt normala liv, och sammaledes gällde motorfläkten - båda stängdes nu av när tändningen slogs av. Och detta vid flera tillfällen (var tvungen att testa flera gånger).

Någon som har en idé vad det kan bero på?! Kan det vara ett relä som är på väg att ge upp? Eller var kan det blivit glapp, eller är det fukt?!

/Stefan
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Nu i helgen har problemet kommit tillbaka (samt även ibland försvunnit...) - dvs kupéfläkten stänger inte av trots att tändningen är avstängd.

I helgen slutade även motorfläkten att fungera helt under perioder... (med risk för överhettning som följd...)

Enligt en Peugeotverkstad så ska det inte finnas ngn koppling mellan kupé- och motorfläkt. Men varför dyker då dessa problem upp samtidigt?!

Är det ngt relä jag bör kolla/byta i första hand? Ngn som har en förklaring till vad som strular?

Jag skulle vara mkt tacksam för hjälp! Även "dumma" idéer mottages tacksamt!

/Stefan
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

....lite mysko kan man ju lugnt påstå....
men har du möjlighet att leta fram relä, eller annan utrustning på vägen till dessa saker så kolla om det blivit fukt/erjbildning nånstanns.

Sakerna bör heller inte hänga ihop hand i hand med varandra, kan ju vara en tillfällighet att det uppstår samtidigt bara.
Har du haynes-manualen så kolla upp hur sakerna styrs och kika närmare...

fattigt svar, men svårt att säga mer specifikt.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tack Joakim,

Ja, tyvärr får jag väl göra som du säger och börja leta elfel... hade varit mkt enklare om det var svar i stil med "det är alltid det orangea reläet vid säkringsboxen som ger upp"... men, men - sån tur ska man väl inte ha...

Har iaf beställt de tre reläerna till kylfläktarna. Ev. 500 bortkastade kronor - men förhoppningsvis löser det ngt... men vem vet... :roll:

Om ngn annan kommer på ngt bra förslag - hojta gärna till!

Läste i ngn gammal tråd om ngn aluminiumplatta som satt under/bakom instrumentpanelen/mittkonsolen och var kopplad till kupéfläktsmotorns kopplingar - skulle kosta 950 kr på Peugeot. Ngn som känner till vad det är, och om det kan vara problemet här?!

/Stefan[/b]
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Om det kan vara intressant för andra - jag har nu noterat att ett grönt relä som sitter ovanför säkringarna inne i kupén styr kupéfläkten i en 306 (ett grönt relä på 25A).

Imorgon så hoppas jag kunna reda ut huruvida det är det reläet som felar också - dvs om det finns på lager hos Peugeot.

Hoppas detta kan vara till hjälp för ngn annan framöver - så slipper förhoppningsvis fler ägna tid åt att rycka bort säkringar och reläer i onödan...

/Stefan
Post Reply