Frågor om trimchip!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Teimurlang
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Teimurlang »

T.P jag kan inte svara på vad som är gjort på motorn, jag vet faktiskt inte.

Snillet, snälla Snillet berätta stilla vår nyfikenhet vad skulle det kunna vara för mods.

Vore ärligt tacksam

Vad gäller chipet köpte jag det från Grekland, återkommer senare med namnet på stället.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Teimurlang wrote:Snillet, snälla Snillet berätta stilla vår nyfikenhet vad skulle det kunna vara för mods.

Vore ärligt tacksam
.

:lol:
Försöker lista ut om du är ironisk eller inte 8)

Har sett dokumenterade olika vägar som folk nått effekter runt 170hk, en del med faktiskt originalmotor men extremt friflödande avgas och insug, enda modden på motorn på dem har vanligen varit större spjällhus, vilket är ganska litet.

Sedan finns det de som också gett sig på toppen med bättre vinklar på ventilsäten och lätt ökning av durationen på insugskammen, brukar då närma sig 180hk.

Sedan finns ju naturligtvis de som aldrig kommer över 160hk heller..... maskiner är olika, precis som "dynos", i synnerhet rullarna kan ju va lite kajko ibland men det är de siffrorna som ploppar upp för olika individer på olika forum.

Säkrare info än SÅ har jag inte.

Men... toppen är tekniskt identisk med XU9J4 vad gäller flöde m.m., och man har större cylinderdiam och kvadratisk motor jämför med XU9J4, så nog f*n skall man kunna få ut över 160hk utan att det skall blöda ur näsborrarna ? eftersom XU9J4 har just... 160hk(eller 158då.....).
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Teimurlang wrote:Jag antar att en viss reliabilitet och validitet kan antas. Orginal chip och de andra 2 olika chipen kördes 2-3 repor var.
Orginal: 176,1 Bhp. Bästa repan
Bästa "trimchip" 181,6 Bhp bästa repan,

Av det drar jag slutsatsen att rullarna visar optimistiska siffror. Skillnaden på chipen som bäst 4hk, vilket är ungefär vad det kan diffa mellan 2 repor. Så köper man chipet för effekt är det ju inte prisvärt, vill man däremot ha lite högre varstopp är det ju ok.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Högre varvstopp med några hundra varv är högst önskvärt om man vill slippa en och annan onödig växling innan bromsdags. Men jag har inte velat köpa ebaychip innan jag fått mer info om vad de egentligen gör....

OM du har nåt på papper från de olika rundorna får du gärna visa det här Teimurlang :), hade varit intressant om man kan utläsa någon karaktärsskillnad på rundorna.
Hans Hellström

lempan

Sorry FEL

Post by lempan »

Glöm detta ! :oops: :oops:
Rx37

Post by Rx37 »

http://www.itsfun.nu/index.php?option=c ... 57&itemid=

Detta borde väl även passa 406ans 2.2L eller? Det finns inte listat under 406 kategorin men det är ju samma motor... Eller har det å göra med databoxar?
Hur som helst så ser det ju ut som att det går att optimera lite där, om de där siffrorna nu stämmer....
robban30+

Re: Frågor om trimchip!

Post by robban30+ »

Hej.
Jag har letat igenom forumet och inte riktigt hittat svaret på min fråga.

Jag har en 206 gti 05:a men det verkar lite tvetydigt om det finns något chip till denna,tycks som om vissa hävdar att de "nyare" 03 och framåt inte är chipbara.
Stämmer detta eller hur ligger det till?
Gillar gången på motorn nu men saknar lite hugg över 4000rpm kanske ett chip kan hjälpa mig där.
Tvekan är en sjukdom!
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

robban30+ wrote:Hej.
Jag har letat igenom forumet och inte riktigt hittat svaret på min fråga.

Jag har en 206 gti 05:a men det verkar lite tvetydigt om det finns något chip till denna,tycks som om vissa hävdar att de "nyare" 03 och framåt inte är chipbara.
Stämmer detta eller hur ligger det till?
Gillar gången på motorn nu men saknar lite hugg över 4000rpm kanske ett chip kan hjälpa mig där.
Ett chip lär nog inte hjälpa dig, men trimkammar däremot!
Dart

Post by Dart »

Amar-chip är de bästa!
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dart wrote:Amar-chip är de bästa!
Gott å få ett garv innan sängdags :mrgreen:
Hans Hellström

Post Reply