Hämtade min 206 RC igår, så nu är man lycklig ägare. Spontant kan jag säga att det är en riktigt rolig bil. Härlig körupplevelse, Aktiv körning och sitter som klistrad på vägen. Sedan att den låter som en bålgeting är ju inte heller fel.
Visst är den trevlig, lite lynnig i bakvagnen - tenderar till lift-off oversteer om man pressar den rätt/fel i kurvorna. Kul om man vet om det, eller kan hantera överstyrningen, men mindre om det snurrar runt fel. Mycket beror ju på körstilen.
Är din standard eller modifierad?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
A inte för mycket style bara, sätt på GT pryttlarna eller något liknande
Om du har tid så kom förbi kinnekulle i helgen för banrejsing och lära dig känna dig mer säker i din bil. Medlems+ban+licens avgift behövs sen ett gott leende
Grattis till en härlig och elak liten skit till bil! Saknar den rejält ibland. Enda boten mot det jag har är att slänga i OPC läget och smiska mina 280hk..
Håll inte på att stajla sönder bilen nu, orginal är snyggt!
Numera smygborgare och kör BMW.
BMW 325 Touring -07 *Warum!*
Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*
Fnatte wrote:Visst är den trevlig, lite lynnig i bakvagnen - tenderar till lift-off oversteer om man pressar den rätt/fel i kurvorna. Kul om man vet om det, eller kan hantera överstyrningen, men mindre om det snurrar runt fel. Mycket beror ju på körstilen.
Det där borde stå i en text på instrumentbrädan i de flesta puggar
Kanske försäkringspremierna hade varit lite lägre......
Men det är ju grymt när man väl vant sig vid det
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
8200 har den gått, Byte olja och filter i helgen, nu står den uppallad i garaget för kamremsbyte och vattenpumpsbyte. Det var inte gjort av förra ägaren, så remmen har gått på övertid
Har inte kommit så långt ännu, hade tänkt ta och stoppa i borrar eller egentillverkade spärrar. Får väl se hur krångligt det blir, Det är ju himla trångt
Danjel wrote:Har inte kommit så långt ännu, hade tänkt ta och stoppa i borrar eller egentillverkade spärrar. Får väl se hur krångligt det blir, Det är ju himla trångt
/Danjel
Till kammarna funkar det, men inte till veven. Den låses genom blocket och in i svänghjulet på baksidan av motorn. Det går väl att köra utan specialverktyget, men då får man vara noggrann med att den inte faller ur, och att den är i samma position när du sätter tillbaka remmen.
Eller så kan du låna dom jag har i garaget
Vidare hjälpsamma råd är att det är trångt som f*n vid vattenpumpen. Det är E-hylsa(omvänd torx) på pinnbultarna som håller vattenpumpen på plats. Jag hade en ringnyckel med en adapter på, som gör att man kan sätta hylsa på den. Det blev smidigare med det tyckte jag.
Luftningen har du koll på?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
Har letat efter verkstadshandbok, men inte hittat... Verkar bara finnas för de mindre motorstorlekarna. Om du menar luftning till kylsystemet, så har jag fått för mig att det skall finnas en luftskruv vid kylaren i överkant som skall lättas på tills att det kommer upp vatten där, när man fyller på. Men den har jag inte heller hittat..
Jag lånar jättegärna ett låsverktyg om du har, känns som att det blir lättare med rätt verktyg. Jag har som agt bytt på ett par bilar tidigare, men det har aldrig varit så här trångt.
Jag bor i täby, kanske man kan svänga förbi och låna ikväll?
Luftskruven sitter väl på termostathuset. IAF på GTi:n gör det det.
Men låsa veven med borr/bult måste väl ändå gå? Det kunde iaf jag. Mitt problem var inte att veven rörde på sig utan snarare kammarna.
Det var dessutom omöjligt att inte sätta det rätt på veven. Jag tar av remskivan genom att lossa de fyra m6(?) som håller den. Då ser man tydligt vart man skall sätta låsning.
Jag hade dock, om jag var du, lånat Fnattes låsningar. Det tog allt en stunds funderande och testande/slipande innan jag hade mitt "låskit" tillverkat av gamla bultar.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
En med "bara" centrumbult 24mm till remskivan denna har den sk lösa vevaxeldrevet.
En variant med 4st m6 eller m8 som håller remskivan fast i vevaxeldrevet denna är inte lös mot själva veven och ska gå att låsa från den sidan med rätt låspigg.
Men verktyget att låsa bak i svänghjulet är skit bra, har Fnatte detta är det bara att låna!