206 RC
Re: 206 RC
Hej. Har blivit lite framgång idag.
Hjulhusskyddet borta
Drivremmen borta
Övre kamremskåpan borta
Låspiggar i kamdreven avgas och insug
Låspigg till vevaxeln isatt i kuggkransen
Vevaxelhjulet borta
Undre kamremskåpan borta
Jag har tagit en del bilder, som jag kan posta senare
Tack fnatte för verktygslånet och för kunskap och tips.
Vevaxeln satt med en enda bult med 22mm skalle
/Danjel
Hjulhusskyddet borta
Drivremmen borta
Övre kamremskåpan borta
Låspiggar i kamdreven avgas och insug
Låspigg till vevaxeln isatt i kuggkransen
Vevaxelhjulet borta
Undre kamremskåpan borta
Jag har tagit en del bilder, som jag kan posta senare
Tack fnatte för verktygslånet och för kunskap och tips.
Vevaxeln satt med en enda bult med 22mm skalle
/Danjel
206 RC
Så här ser det ut på min maskin, GTi. Blocket från en -01/-02 nånting.

Man ser de fyra hålen för M6/M8 som håller remskivan och såklart vart man skall låsa. Finns ett hål i remskivan så man kan låsa med den kvar på också. Men då kan man inte byta remmen eftersom det sitter en plastkåpa ivägen.

Man ser de fyra hålen för M6/M8 som håller remskivan och såklart vart man skall låsa. Finns ett hål i remskivan så man kan låsa med den kvar på också. Men då kan man inte byta remmen eftersom det sitter en plastkåpa ivägen.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Man ser inte skillnaden mellan de två bilderna, men den som daniel har har inte den låsningen som Lappen pratar om.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Egentligen är det bara märka upp, skruva och montera. egentligen.. har exempelvis så jag gjorde med min renault megané tillslut. där finns INGEN låsning eller markering what so ever. 
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Visst är det skillnad.
Mitt vevaxeldrev har ju väldigt mycket gods framför drevet så att säga och styr ju remmen. Man ser även på Danjels bild det hålet i själva blocket som man skall styra emot.
Jag skulle ju vara väldigt tacksam för närgångna bilder på verktygen med. Roligt att se hur de ser ut.
Funderar på att spara dina bilder, alltid vettigt att ha en massa bilder sparade på de motorer man pysslar med en del.
Mitt vevaxeldrev har ju väldigt mycket gods framför drevet så att säga och styr ju remmen. Man ser även på Danjels bild det hålet i själva blocket som man skall styra emot.
Jag skulle ju vara väldigt tacksam för närgångna bilder på verktygen med. Roligt att se hur de ser ut.
Funderar på att spara dina bilder, alltid vettigt att ha en massa bilder sparade på de motorer man pysslar med en del.
(//Lappen
http://www.jhmbuttco.com/downloads/vs4825ss.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en länk som visar verktygen.
Här är en länk som visar verktygen.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Har blivit lite mer framsteg ikväll
Kamrem av
Spännrulle och löphjul av
Kylvatten urtappat
Gamla vattenpumpen ur
Nya vattenpumpen isatt
Bilder kommer.
/Danjel
Kamrem av
Spännrulle och löphjul av
Kylvatten urtappat
Gamla vattenpumpen ur
Nya vattenpumpen isatt
Bilder kommer.
/Danjel
206 RC
Här kommer bilder
/Danjel
/Danjel
- Attachments
-
- Här är vattenpumpen avmonterad och man ser röret som går in i vattenpumpen från baksidan. Mitt rör hade lite belägning på sig, som jag tog lite smärgelduk på för att få bort. När jag monterade nya vattenpumpen så fettade jag in röret och vattenpumpen ordentligt. Det är viktigt att o-ringen på röret sitter ordentligt så att man inte får läckage här.
206 RC
Har du kollat tätheten på pumpen också? Det är bara att hälla i vatten(och/eller glykol), några deciliter, för att fylla pumphuset.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Ska göra det ikväll.. byter ut all glykol nu när jag ändå håller på.
Jag vet inte om det uppskattas med alla bilder, men jag kände själv att det var ont om bilder när jag började forska i hur man bytte detta. Det kanske kan hjälpa någon annan framöver.
/Danjel
Jag vet inte om det uppskattas med alla bilder, men jag kände själv att det var ont om bilder när jag började forska i hur man bytte detta. Det kanske kan hjälpa någon annan framöver.
/Danjel
206 RC
Absolut, du har guldstjärna för dokumentationen!
(//Lappen
Igår fyllde jag på ny glykol. Monterade av den undre slangen till kylaren med hjälp av ett litet clips, där fanns ytterligare en liter som inte försvann när man tog loss vattenpumpen. Inget läck efter påfyllnad.
Sedan monterade jag spännrulle och löprulle och krängde på nya kamremmen.
Tyvärr får jag nog montera bort remmen igen, för jag fick inte till spänningen genom att bara vrida med insexan, eller rättare sagt, det blev väldigt svårt, eftersom man inte ser spänningspilen när man ligger under och drar i insexan.
Det finns ju ett remspännarverktyg med i Fnattes sats som jag får testa med ikväll. För det skall väl bara vara att spänna upp skiten tills pilen hamnar mitt för skåran i remspännaren?
Det börjar närma sig!
/Danjel
Sedan monterade jag spännrulle och löprulle och krängde på nya kamremmen.
Tyvärr får jag nog montera bort remmen igen, för jag fick inte till spänningen genom att bara vrida med insexan, eller rättare sagt, det blev väldigt svårt, eftersom man inte ser spänningspilen när man ligger under och drar i insexan.
Det finns ju ett remspännarverktyg med i Fnattes sats som jag får testa med ikväll. För det skall väl bara vara att spänna upp skiten tills pilen hamnar mitt för skåran i remspännaren?
Det börjar närma sig!
/Danjel
206 RC
Det ska inte vara några problem att snurra på spännaren, den kan ju ligga lite fel så du måste gå mer än ett varv, men till slut så ska du komma till rätt läge. Jag kom åt att se ovanfrån, med lite trilskande. Höj upp motorn så får du plats.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Remmen spänd, och allt ihopmonterat och provstartat!
Funkade bra, fick fylla på lite glykol efter varmkörning.
Det som var mest pilligt var att få remmen rätt spänd men det gick med lite pill.
Bilder kommer!!
/Danjel
Funkade bra, fick fylla på lite glykol efter varmkörning.
Det som var mest pilligt var att få remmen rätt spänd men det gick med lite pill.
Bilder kommer!!
/Danjel
206 RC