EGR ventil!

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
Punken

EGR ventil!

Post by Punken »

Då ska vi se om jag tillslut får en lösning på mitt problem: Min bil, en 307 hdi-08 har, enligt mej, aldrig gått riktigt bra(haft den sen ny).Har påtalat det vid servicear men det har inte gått att konstatera ngt fel. Bilen går liksom trögt och har efterhand börjat att "hosta till" ibland,alltid under ca 2000 rpm.Bränsleförbrukningen har heller aldrig nått de låga nivåer jag förväntade mig, svärmor har en likadan fast en -06:a och den både går bättre och snålare.Peugeot Sverige vägrar ta på sig ett byte av egr ventilen pga ingen felindikering,endast en temporär felkod finns i bilen. Nu verkar det dock som att jag tar det via maskinskadeförsäkringen med en liten självrisk men vafan, bilen måste ju gå ordentligt.All heder dock till Arnes bil o service i Luleå som verkligen har stångats mot en omöjlig generalagent/tillverkare, så går kundservice till! Har ngn annan liknande erfarenheter egr eller andra sega ärenden? Skriv o berätta.
De hafva aldrig wikit eller för egen dehl tappadt.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Re: EGR ventil!

Post by Peter Igelhammar »

Jag har en 307 1.6 hdi 08a. Den började hosta vid 2000 mil. I samband vid service så byttes egr och felkoder nollades på garanti.
Ett år senare vid 4400 mil så gick den knappt framåt och hosta som f*n hela tiden. I samband mer servicen så byttes återigen egr-ventilen och den började omedelbart hosta när den kom hem från service.
De skruvade lite på sej och prata om att 2års garantin precis gått ut.... Men tog det hela på den 18 000 mila avgasgarantin.
Åter hos Peugeot i Ängelholm som ska ha cred för att alltid ställt upp med lånebil och hela tiden varit serviceminded fram dit fick ställa den att felsöka mot Peugeot i Frankrike över en helg.
En ny databox blev lösningen enl dem. Väl hemma rullade den på fint. Vi kör en hel del då tjejen har långt till jobbet och denna gången så körde vi över serviceintervallen med en hel del. Den kom upp i 7500 mil innan vi lämna in den då den gått i ett år exakt sen förra servicen. De sista 500 milen har den börjat rycka misstänkt igen. När man snålkör lixom eller släpper efter gasen i en nerförsbacke och kliver på igen. Skitirreterande.
Vid servicen så vägra de göra vid detta då vi överkört miltalet gentemot garantin enl dem. Enl mej så har bilen aldrig blivit åtgärdad riktigt. Det kan inte vara meningen att egrventilen ska bytas var 2000e mil typ.
Det finns fler på forumet som har råkat ut för samma fel.
Men du ska lätt kunna hävda garantirep mot den 18000mil som finns. Vad det gäller vår bil så får vi la kämpa eller byta. Nya Hundai ix40 är rätt snygg. :roll: :wink:
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
sl3000

Re: EGR ventil!

Post by sl3000 »

Jag har en 207 HDi 2010 som har samma fel, rycker ibland och bluddrar. Min bil har gått 2900 mil...

Jag ska felanmäla detta när bilen ska in på 3000 mila service.
207 HDI Premium 2010.
Post Reply