Startproblem med min 205 -87
- lill_sankan
Startproblem med min 205 -87
Hej! Min 205:a har varit lite svårstartad ända sen jag köpte den. Nu idag skulle jag sälja den och då hoppade den naturligtvis inte igång alls...
Pinsamt var ordet... Den står bara och tuggar på startmotorn utan antydan till att hoppa igång. Det luktar bensin när man dragit runt ett tag så jag antar att det kommer fram. Den var likadan häromdan men då fick jag igång den efter att ha dragit runt startmotorn flera minuter typ. Sen gick den ok, lite antydan att bara gå på tre cylindrar ibland om man inte varvade tillräckligt bara. Vad tror ni kan vara fel? Har ingen större lust att börja byta tänddelar och grejer så hoppas inte det är det... Det är en 1.4 förgasarmotor.
Peugeot 207 GT -07
- lill_sankan
Re: Startproblem med min 205 -87
Hade bort bränslepumpen nu och kollade på det där lilla filtret, såg helt ok ut. Har även skickat i en flaska K-sprit i tanken. Men hur sjutton fungerar bränslepumpen? Trodde den var elektrisk? Men det går ju inga kablar dit och det finns heller ingen säkring till den. Antar att den är mekanisk på nåt vis. Men hur ska man kunna kolla dess funktion..? Plocka bort slangen som går vidare från bränslepumpen in i motorn och dra på startmotorn? Då borde det ju spruta bensin rätt ut? Tipsa gärna... Vill bli av med bilen så fort som möjligt...
Peugeot 207 GT -07
Den har säkert surat ner sig. Förgasarna på de där motorerna är allt annat än bra. Trampa gaspedalen i botten och kör på starten tills den går igång, kör i typ 20 sek intervaller på startmotorn, tar styggt på materialet annars.
Går den inte igång av en sån behandling så är det bara att plocka ur stiften och bränna bort soppan från dem och blåsa ur motorn ordentligt.
Går den inte igång av en sån behandling så är det bara att plocka ur stiften och bränna bort soppan från dem och blåsa ur motorn ordentligt.
- lill_sankan
Hej Claes! Gjorde som du sa och körde gasen i botten och körde 20 sekunders intervall. Flera gånger var det så att precis när jag släppte nyckeln hostade den till litegrann. Sen hoppade den igång efter mycket om och men... Den hade svårt att hålla tomgången och var på väg att dö om man bara gav lite gas istället för nästan fullt. Lät den gå på tomgång några minuter och sotade sen ur bilen REJÄLT, var uppe i 150 km/h som mest. Fläkten gick på högvarv när jag kom tillbaka... Sen när jag kom tillbaka provade jag att slå av tändningen och starta igen, då hoppade den igång direkt! Gjorde så fem gånger och det funkade alla. Så blir spännande nu när man kommer ut imorrn och ska starta den... Man kan ju be till Gud att den hoppar igång... Frågan är ju om man ska ge nån gas alls eller hur man ska göra när den har stått ett dygn..? Tror inte den hoppar igång utan nämligen.Claes B wrote:Den har säkert surat ner sig. Förgasarna på de där motorerna är allt annat än bra. Trampa gaspedalen i botten och kör på starten tills den går igång, kör i typ 20 sek intervaller på startmotorn, tar styggt på materialet annars.
Peugeot 207 GT -07