Effektökning Peugeot 306gti -00

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Effektökning Peugeot 306gti -00

Post by zetec »

Nu har jag kört den här bilen, Peugeot 306 gti -00, denna sommaren. Hela tiden med ett leedende på läpparna.
Nu är den avställd och parkerad i tryggt förvar i garage för att tas ut till våren igen.
Funderingarna har såklart börjat snurra i huvudet på mer effekt.
Prestandan i bilen är än så länge i stort sett orörd, på så när som att den är lättad.
Jag är ingen expert vad gäller motorer. Jag kan väl ungefär grunderna och kan redogöra för hur en motor fungerar. Och jag har varit med och vet hur man skrämmer upp en Volvo 940 med andra kammar, insug, lättat svänghjul, plana och porta toppen.
Vad jag har förstått på er här på forumet, där det finns gott om experter på peugeot-maskiner, är att de här motorerna inte är lika enkla att plocka ur lika mycket effektökning ur.
Och det mest priseffektiva sättet att få flest hästkrafter är en turbokonvertering. Snabbt svar på frågan bara; Kan alla sugmotorer turbokonverteras med samma gynsamma utgång eller är någon typ av motor ej lämplig att turbokonvertera och varför? Vart klassas min motor in?
-Om jag väljer att sugtrimma, vad snackar vi om då?
Starta gärna diskussionen kring vad göra med min motor och fördelar/nackdelar.
Om någon kan prata aspekten vad som fungerar och vad som ställer till problem hos bilprovningen också så är det intressant eftersom den här bilen ska genomgå den instansen en gång per år.
Lappen
Crew
Crew

Re: Effektökning Peugeot 306gti -00

Post by Lappen »

Jag tror du har svårt att hitta någon motormodifikation som du kan få igenom bilprovningen.
Sugmotortrim, alla jag pratat med säger samma sak, byter du till roligare kammar så kommer du få problem med avgasvärdena. Och det är en (av flera) förutsättning för mer effekt.
Turbo, borträknat ombyggt fordon och att du byter till exempelvis den 150hk turbomotorn som finns inom koncernen så kommer de inte gilla att du konverterat. Nerslag med andra ord.

Så ombyggnation en gång per år är svårt att komma undan.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Med det sagt:

Tänkbara motorkombinationer är många skulle jag säga. Beroende på budget, ork för ombyggnation, tänkt mål (både effekt och karaktär), driftsäkerhet, tänkt användningsområde osv.

En trevlig start kanske kan vara en uppsättning omslipade kammar (jag råkar ha ämnen till dig liggandes på hyllan, billigt ;)), matchportad topp, bättre grenrör, friflödande avgassystem, chip/piggybackbox(finns också ;) )/eftermarknadssprut. +20hk borde gå att nå med dessa moddar rätt utfört. Priset beror ju på kontakter, tur med att hitta delar osv.

Det du får tänka på när du jämför en B230fb (volvo 940 sugmotor) är att den har i bästa fall 135hk(59hk/liter, förutsätter 531 topp, orginal på vissa -91) eller så lågt som 115hk (50hk/liter, 530 topp) och din GTi har 167 (83,5hk/liter). "Trimgraden" orginal är högre på Puggmotorn och därmed minskar även möjligheterna till lätta/enkla förbättringar. Eller med andra ord, Puggmotorn är långt mer optimerad orginal.
När man närmar sig 100hk/liter så har man en skapligt hårt trimmad/tunad motor trots allt. Allt är relativt och vi har olika referensramar men det är inget man gör i en halvmiss iaf på en sugmotor. Tror nog det går att få färdiga recept på vilka saker som behövs från den samlade församlingen. Sedan är frågan om budgeten räcker och om inte, vilka genvägar man törs ta.

Sedan som svar på frågan vilka motorer som är lämpliga för turbokonvertering och varför... Vissa tillverkare har högre toleranskrav vid tillverkningen och följaktligen så håller delarna för mer mos.
Många gånger (väldigt ofta dristar jag mig till) så handlar det om vem som sitter bakom spakarna vid mappning av sprutet och val av sprut om det håller eller inte. En duktig mappare kan gå nära gränsen för vad maskinen håller för, sprutet i sin tur utför önskad order utan att krångla/hicka och då håller det medan ett sämre sprut med dålig mapp skjuter maskinen långt tidigare.

Jag skall ta ett exempel från Volvo-världen. Det finns en hel del norrlänningar som kör med standard 940 sugmotorblock och 400+hk och får det att hålla alldeles utmärkt. Andra kan inte passera 300hk utan att byta till h-profilstakar för att klara maskinen. Att de får det att hålla beror på att de dimensionerat hela anläggningen och mappat med denna svaghet i åtanke. Volvos femcylindriga motor är känd för sina klena vevstakar men jag har själv sett en maskin som de plockade 500hk+ ur utan att kröka stakarna.

Sedan finns ju det ju andra inbyggda problem på motorer som gör dem olämpliga för turbokonvertering med som säkert exempelvis Dagger kommer gå in på om han kommer in och svarar.

Givetvis så finns det ju mycket annat att göra så som väghållning, diff, lättning osv osv men nu var det motor som diskuterades.
(//Lappen
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Lappen wrote:
Sedan finns ju det ju andra inbyggda problem på motorer som gör dem olämpliga för turbokonvertering med som säkert exempelvis Dagger kommer gå in på om han kommer in och svarar.
Frågor om turbo svarar jag gärna på :)

Det går fint att lämna bilen till mig för fullständig konvertering, men det kostar en väldig massa pengar. Inte för att jag är dyr, är mest för att det går sjukt många timmar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Det kan jag skriva under på. Min 242 (volvo för allergiska) är uppbyggd efter skapligt vanligt recept och trots detta så har det totalt tagit, borträknat soff-lättja och annat elände, minst 2 veckor effektiv tid 8h/dag, att bygga ihop den med allt insamlande av delar, modifieringar, tillverkning av tryckrör osv osv. Då finns det ändå bilder, byggtrådar och kunskaper i nästan varenda buske eftersom det är Volvo som alla kan att tillgå. Inte så mycket tänkande och problemlösande egentligen.

Då är ju inte jag lika strukturerad eller än mindre händig som exempelvis Dagger heller.
(//Lappen
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Lappen wrote:Det kan jag skriva under på. Min 242 (volvo för allergiska) är uppbyggd efter skapligt vanligt recept och trots detta så har det totalt tagit, borträknat soff-lättja och annat elände, minst 2 veckor effektiv tid 8h/dag, att bygga ihop den med allt insamlande av delar, modifieringar, tillverkning av tryckrör osv osv. Då finns det ändå bilder, byggtrådar och kunskaper i nästan varenda buske eftersom det är Volvo som alla kan att tillgå. Inte så mycket tänkande och problemlösande egentligen.

Då är ju inte jag lika strukturerad eller än mindre händig som exempelvis Dagger heller.
Vet inte om jag är så strukturerad egentligen, men ganska effektiv.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Precis sådan här diskussion jag ville få fram.

Okej, då är det egentligen bara att ställa sig in på att bygga om en gång per år för besiktning.

Tack "Lappen" för mycket matnyttig info.

Jag har långt ifrån bestämt mig än för vad för modifikationer jag kommer göra och vilket spår jag kommer ta men detta är en början till att kunna bestämma mig så småningom.
Och som sagt, precis som jag misstänkte, så är denna Peugeotmotor betydligt mer optimerad från originalskick än Volvomotorer jag har att jämföra med. Och självklart då svårare att skrämma upp med enkla medel.
Aspekten hk/l var intressant, den tankebanan har inte slagit mig tidigare.

Vad är det för ämnen du har att sälja till mig?
-Originalkam som jag får lämna till någon för omslipning?
(vad är skillnaden på att göra så och köpa färdiga sk Grupp-H-kammar och vad det nu finns för olika eftermarknadsalternativ att köpa färdiga? -Prisskillnad på slutresultatet är också intressant såklart)
-Chip/Piggybackbox -Är vad och gör vad? Berätta gärna mer.

Det som inte nämnts är följande:
-Insug, av den anledningen att original är så pass bra? Att det inte ger någon nämndvärd förbättring att byta? Att det är superdyrt? Jag vill bara höra er erfarna prata om alla spekter.

-Lättat svänghjul. -Av samma anledning som ovan? Jag kan ju bara jämföra med de volvomotorer jag varit med och fått erfara att skrämma upp. Där märks ju jätteskillnad på att lätta svänghjulet när man står på starlinjen och ska köra på så kort tid som möjligt 201/402m rakt fram. Men så är kanske inte fallet på den här maskinen?

...och kanske finns det fler punkter som är viktiga som jag inte känner till.
Jag är övertygad om att ni förstått vilken diskussion jag vill nå av er med erfarenhet.

Jag har inte satt någon budget. Men jag har tänkt mig att plussa ca 15-20hk. Hur fattig blir man på detta? Nånstans kring max tjugo tusen kronor är väl ungefär vad jag har tänkt att ha som budget just nu. Hur låter det?
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

zetec wrote:Nånstans kring max tjugo tusen kronor är väl ungefär vad jag har tänkt att ha som budget just nu. Hur låter det?
Köp klar Ew10 med Jenveys direkt, 20k kommer man tyvärr inte jätte långt med, kanske du får ihop kammar och grenrör avgas men sen tar dom nog tyvärr slut. Då saknas optimering för dom grejorna du stoppat på.

Mitt kalas har nog gått på ungefär 4ggr så mycket som jag begär.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

zetec wrote:Precis sådan här diskussion jag ville få fram.

Okej, då är det egentligen bara att ställa sig in på att bygga om en gång per år för besiktning.

Jag har långt ifrån bestämt mig än för vad för modifikationer jag kommer göra och vilket spår jag kommer ta men detta är en början till att kunna bestämma mig så småningom.
Och som sagt, precis som jag misstänkte, så är denna Peugeotmotor betydligt mer optimerad från originalskick än Volvomotorer jag har att jämföra med. Och självklart då svårare att skrämma upp med enkla medel.

(vad är skillnaden på att göra så och köpa färdiga sk Grupp-H-kammar och vad det nu finns för olika eftermarknadsalternativ att köpa färdiga? -Prisskillnad på slutresultatet är också intressant såklart)

-Insug, av den anledningen att original är så pass bra? Att det inte ger någon nämndvärd förbättring att byta? Att det är superdyrt? Jag vill bara höra er erfarna prata om alla spekter.

-Lättat svänghjul. -Av samma anledning som ovan? Jag kan ju bara jämföra med de volvomotorer jag varit med och fått erfara att skrämma upp. Där märks ju jätteskillnad på att lätta svänghjulet när man står på starlinjen och ska köra på så kort tid som möjligt 201/402m rakt fram. Men så är kanske inte fallet på den här maskinen?

Jag är övertygad om att ni förstått vilken diskussion jag vill nå av er med erfarenhet.

Jag har inte satt någon budget. Men jag har tänkt mig att plussa ca 15-20hk. Hur fattig blir man på detta? Nånstans kring max tjugo tusen kronor är väl ungefär vad jag har tänkt att ha som budget just nu. Hur låter det?
Du är medveten om att det blir svårt att besiktiga sen? Avgasvärdena blir kämpiga så fort man ändrar kammarna.
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Team_Hink_Racing wrote:
zetec wrote:Nånstans kring max tjugo tusen kronor är väl ungefär vad jag har tänkt att ha som budget just nu. Hur låter det?
Köp klar Ew10 med Jenveys direkt, 20k kommer man tyvärr inte jätte långt med, kanske du får ihop kammar och grenrör avgas men sen tar dom nog tyvärr slut. Då saknas optimering för dom grejorna du stoppat på.

Mitt kalas har nog gått på ungefär 4ggr så mycket som jag begär.
Visst är det lockande.
Det enda som gör att jag tvekar är väl egentligen att det vore roligt att lära sig på kuppen och veta vad man gjort. Och att man varit med och gjort det själv.
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

HellMek wrote:
zetec wrote:Precis sådan här diskussion jag ville få fram.

Du är medveten om att det blir svårt att besiktiga sen? Avgasvärdena blir kämpiga så fort man ändrar kammarna.
Jo det verkade ju stå helt klart och jag är införstådd med det, att det helt enkelt är att inse att man får bygga om en gång per år.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

kompressorkit från england, FTW!
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peder wrote:kompressorskit från england, FTW!
:twisted:
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

För 15-20k måste väl turbo ändå vara det bästa alternativet? Känns som att XU10J4RS är en ganska stabil motor att överladda?
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ang sakerna jag har liggandes på hyllan så kan jag ta det via PM istället.

Jag är långt ifrån någon motorguru utan har lärt mig allt eftersom. Det ger en hel del att läsa på forum som sävarturbo exempelvis. Nivån är väldigt hög (ibland lite väl utflippad kanske) och många av Sveriges duktigaste, häckar trots allt där. Sedan finns det lite olika skolor och teorier och alla blir höga på sin egen tro, som såklart är den rätta. Som glad amatör får man lyssna sålla och försöka väga så gott det går. Eller lämna bort allt och lita på den person man ger jobbet.

Jag skulle nog vilja ställa motfrågan först: Vad är tanken med bilen? Skall den vara allround, både kunna köras till jobbet men också smiska bana? Skall det vara en ren banracer? Vilken nivå vill du lägga dig på?

Insuget på den där motorn ser riktigt fint ut om jag minns rätt. Trattar i insuget bland annat. Skall du passera 200hk med lite marginal så är det nog krav på ett byte till separata spjäll. Det kan gå iaf men då bör ju insuget vara en broms.

Toppen lär du inte behöva göra så väldigt mycket med. Jämfört med volvo 8v motorerna du skruvat lite med så är detta rena rama fullrace-toppen. Jag (och Hellmek m fl) har dividerat detta i andra trådar. Jag jämförde min EW12 topp mot en 16v volvotopp (samma motorfamilj som nämnda volvomotorer, röda block) och det är STOR skillnad.
Självfallet beror detta på hur högt du skall lägga nivån. 250hk behöver nog bearbetning men det måste göras av någon som är duktig för risken är överhängande att man förstör mer än man vinner.

Kammar, antingen du lämnar iväg orginalämnen till Axelsson, Enem eller någon annan av de duktiga kamslipare vi har i landet och får de omslipade eller du köper trimkammar från ex Catcams så kommer du behöva byta dem om du skall få någon effektskillnad av betydelse. Eftersom det är hydrauliska tryckare så kommer du inte kunna få riktigt vassa pinnar utan att behöva bygga om till mekaniska tryckare. Jag tror det är svårt att få så mycket mer än 230-240hk med hydrauliska kammar men här är jag ute på lite tunn is känner jag. Ta det med en nypa salt så länge så får vi se om någon opponera sig.

Bottendelen känns väldigt stabil. En snikbyggd sugmotor så kan man nog klara sig utan att göra något alls. Får känslan av att det är många som varvat mycket utan att göra något.

Ett 940 svänghjul är TUNGT. 11kg är en siffra som poppar upp.

Ovan är tänkt ur sugmotorperspektiv. Med turbo blir det lite annorlunda.

Motorstyrning/chip/piggyback.
Något måste du ju göra. Orginalsprutet kan adaptera sig en del till påhitten man hittar på men de har ju inbyggda marginaler som man kan vinna lite att tumma på. Här är det ytterligare en djungel att ta sig igenom och mycket hänger på egna kunskaper, kompisar med kunskaper osv osv. Om vi börjar med eftermarknadssprut:
Ett Megasquirt (MS) får du för ~4000:-. Det har sina fördelar och nackdelar. Om man inte är kunnig och tålmodig och till detta har en kompis som kan en del så kan det vara rena undergången att ge sig på det. Finns väldigt många bilar som rullar med det, finns också många som står och aldrig kommer någonstans. Det är det billigaste och iom det så är det många som är "för snåla" som köper det och hoppas det skall lösa sig.
Vems, bygger på MS. Klart bättre.
Nira, Link, Vipec, Emerald, Autronic, Haltech osv osv... Finare, dyrare, bättre enkelt uttryckt.
Det viktigaste i valet är vilken support man kan få, till vilket pris.

Chip, kan vara allt ifrån ett dinky-toys skit köpt på ebay för en hundring som någon brännt ut till ett anpassat där man mappat om orginalsprutet efter motorn du byggt. Nackdelen är att du behöver göra om alltihop om du ändrar en parameter. Vet inte om någon som mappar om dessa orginalsprut.

Piggyback, du kör som vanligt med orginalsprutet men piggybacken kör override och du har möjlighet att ex turbokonvertera. Det blir ett enklare eftermarknadssprut men med bibehållna funktioner i bilen.
(//Lappen
zetec
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by zetec »

Lappen wrote:Ang sakerna jag har liggandes på hyllan så kan jag ta det via PM istället.

Jag är långt ifrån någon motorguru utan har lärt mig allt eftersom. Det ger en hel del att läsa på forum som sävarturbo exempelvis. Nivån är väldigt hög (ibland lite väl utflippad kanske) och många av Sveriges duktigaste, häckar trots allt där. Sedan finns det lite olika skolor och teorier och alla blir höga på sin egen tro, som såklart är den rätta. Som glad amatör får man lyssna sålla och försöka väga så gott det går. Eller lämna bort allt och lita på den person man ger jobbet.

Jag skulle nog vilja ställa motfrågan först: Vad är tanken med bilen? Skall den vara allround, både kunna köras till jobbet men också smiska bana? Skall det vara en ren banracer? Vilken nivå vill du lägga dig på?

Insuget på den där motorn ser riktigt fint ut om jag minns rätt. Trattar i insuget bland annat. Skall du passera 200hk med lite marginal så är det nog krav på ett byte till separata spjäll. Det kan gå iaf men då bör ju insuget vara en broms.

Toppen lär du inte behöva göra så väldigt mycket med. Jämfört med volvo 8v motorerna du skruvat lite med så är detta rena rama fullrace-toppen. Jag (och Hellmek m fl) har dividerat detta i andra trådar. Jag jämförde min EW12 topp mot en 16v volvotopp (samma motorfamilj som nämnda volvomotorer, röda block) och det är STOR skillnad.
Självfallet beror detta på hur högt du skall lägga nivån. 250hk behöver nog bearbetning men det måste göras av någon som är duktig för risken är överhängande att man förstör mer än man vinner.

Kammar, antingen du lämnar iväg orginalämnen till Axelsson, Enem eller någon annan av de duktiga kamslipare vi har i landet och får de omslipade eller du köper trimkammar från ex Catcams så kommer du behöva byta dem om du skall få någon effektskillnad av betydelse. Eftersom det är hydrauliska tryckare så kommer du inte kunna få riktigt vassa pinnar utan att behöva bygga om till mekaniska tryckare. Jag tror det är svårt att få så mycket mer än 230-240hk med hydrauliska kammar men här är jag ute på lite tunn is känner jag. Ta det med en nypa salt så länge så får vi se om någon opponera sig.

Bottendelen känns väldigt stabil. En snikbyggd sugmotor så kan man nog klara sig utan att göra något alls. Får känslan av att det är många som varvat mycket utan att göra något.

Ett 940 svänghjul är TUNGT. 11kg är en siffra som poppar upp.

Ovan är tänkt ur sugmotorperspektiv. Med turbo blir det lite annorlunda.

Motorstyrning/chip/piggyback.
Något måste du ju göra. Orginalsprutet kan adaptera sig en del till påhitten man hittar på men de har ju inbyggda marginaler som man kan vinna lite att tumma på. Här är det ytterligare en djungel att ta sig igenom och mycket hänger på egna kunskaper, kompisar med kunskaper osv osv. Om vi börjar med eftermarknadssprut:
Ett Megasquirt (MS) får du för ~4000:-. Det har sina fördelar och nackdelar. Om man inte är kunnig och tålmodig och till detta har en kompis som kan en del så kan det vara rena undergången att ge sig på det. Finns väldigt många bilar som rullar med det, finns också många som står och aldrig kommer någonstans. Det är det billigaste och iom det så är det många som är "för snåla" som köper det och hoppas det skall lösa sig.
Vems, bygger på MS. Klart bättre.
Nira, Link, Vipec, Emerald, Autronic, Haltech osv osv... Finare, dyrare, bättre enkelt uttryckt.
Det viktigaste i valet är vilken support man kan få, till vilket pris.

Chip, kan vara allt ifrån ett dinky-toys skit köpt på ebay för en hundring som någon brännt ut till ett anpassat där man mappat om orginalsprutet efter motorn du byggt. Nackdelen är att du behöver göra om alltihop om du ändrar en parameter. Vet inte om någon som mappar om dessa orginalsprut.

Piggyback, du kör som vanligt med orginalsprutet men piggybacken kör override och du har möjlighet att ex turbokonvertera. Det blir ett enklare eftermarknadssprut men med bibehållna funktioner i bilen.
Du får väldigt gärna skicka mig ett pm med den infon.

För att svara på din fråga så är den här bilen köpt som leksak. Den behöver absolut inte vara tillgänglig för några praktiska körningar i den bemärkelsen. Däremot blir det i detta läget ingen renodlad racingmaskin á la trailerqueen utan den ska som sagt byggas om för att besiktigas hos sbp samt kunna användas för att köra landsväg till och från racingarenorna.
Jag kommer fortsätta nästa år som jag börjat i år. Med banträffarna med klubben samt strippkörning 201/402m.

Det låter som att jag hur som helst inte kommer långt med mina tänkta tjugo tusen kronor.. :P

Skulle vi kunna rada upp några olika steg i sugmotormodifieringar med konkreta punkter samt ca-pris och ca-hk!?
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Räkna ungefär med 1000 kr per hk. Hyfsat bra grundregel.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Om man skall gå över till den mörka sidan (turbo) så blir det mycket "kanske" och spekulation från min sida, alldeles för lite kunskap om det ang just PSA motorer. Men som start:

Mycket beror på tänkt effektmål och ambitionsnivå/budget kan vi väl säga.

Att ladda 0,5bar har jag svårt att tro kräver några större ombyggnationer. De flesta motorer klarar den effektökningen.
Kopplingen kanske inte trivs men annars så handlar det mest om att anpassa bränslet efter laddtrycket/den ökade luftmängden.
Gravt förenklad shoppinglista: turbo, slangar, rör, intercooler, spridare, sprut. Jag vet inte hur grenrören från turbomaskinerna passar men det finns ju de som bara bygger en adapter rätt på orginalgrenröret och kör.
Effekt: 200-220hk kanske. Mycket eget jobb.

Skall man börja ladda på 1 bar och utöver så kommer allt som ett brev på posten skulle jag tro. Rätt byggt så kan man ju såklart snika till det.
Kolla in Hellmeks tråd med hans 405 i projektforumet. 300hk ur ett tämligen billigt koncept.

Men det hade ju varit roligt med någon som gör lite både och. Först mystrimmar sugmotor och sedan överladdar. 200hk sugmotor och så 1,5 bars laddtryck...
Vad är det ni gamla rävar brukar säga:
MONSTERPUGG! ;)
(//Lappen
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Morbidio wrote:Räkna ungefär med 1000 kr per hk. Hyfsat bra grundregel.
Då var min 405 värd 150k ;) Det GÅR att bygga billigt, men det ställer högre krav på en själv :)
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Utväxlingen blir lite annorlunda på ett turbobygge med. Det är en halvhög initial kostnad men med rätt delar och eget arbete så blir det mycket smäll för pengen...

1000:-/hk på en sugmotor är nog nära sanningen dock.
(//Lappen
Post Reply