Jag har genom åren testat en rad olika produkter för att bli av med asfaltsfläckar. Alla har krävt en massa gnuggande och lämnat hälften kvar.
Nu sist så när jag handla rengöringsmedel så valde jag att testa 2 olika på bilen.
Den ena var en standard no name avfettning och asfaltslösare från AD-center, deras egna.
Den gjorde samma verkan som vanligt. Det rann lite skit och man anade att det hade viss verkan.
Det andra medlet som jag valde att testa var SONAX Tjärlösare.
Jag lät medlet verka i 2 min enl flaskan. Jäklar vilken skillnad!Spray om 300 ml 49 kr
Tar snabbt och effektivt bort tjära, asfalt, fett, olja, och vax från lack, vinyl, krom och glas. Bara att spraya på och torka av, ett enklare alternativ än att tvätta hela bilen med avfettning och schampo när man bara har smuts fläckvis. Även limrester från klisterdekaler, stänk från underredsmassa och transportvax tas enkelt bort med en enkel sprayning. Utmärkt som rengöring innan lackbättring av stenskott.
Man såg att det i stort sett löste skiten på plats.
En mjuk tvättsvamp som roterades över lite enkelt och allt va borta.
En komplett tvätt senare med vaxschampoo och jobbebilen såg som ny ut!
Senare så tog jag vår 307 till tvätten. Den har gott om asfaltsfläckar som jag försökt avfetta bort många ggr.
En sprayning med Sonaxen och ... tada!!! Skiten rann av. Gick över hela bilen, och tvätta den sen som vanligt.
Kom hem och visa tanten. Den sken som den varit på lackbehandling! Hon sa att den aldrig varit så ren.
Troligen har en mängd gammal skit lossat oxå.
De 49kr är otroligt väl investerade och räcker till ca 4 tvättar.
Köp!
Fyll gärna på med tips, men försök att inte spamma sönder tråden med massa kommentarer.